ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-07  (läst 2893 gånger)

2007-01-04, 18:42
läst 2893 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Och inte är det bara 242 inlägg heller, utan inlägg i 242 diskussioner! Hur många inlägg det i genomsnitt är per diskussion har jag ingen aning om, men nog är det väl minst två. Så det har kanske kommit in 500 inlägg det senaste dygnet!

2007-01-04, 19:14
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter! Jag visste att det fanns något rekord tidigare, men var visste jag inte. Det här känns ändå som ett rekord, för i regel brukar det hålla sig kring 180.
 
Ingegerd! Så det är inte inläggen som sådana som räknas utan diskussioner. Om det ställs flera frågor under en socken, räknas det som en diskussion, eller hur fungerar det?
Ann-Mari Bäckman

2007-01-04, 23:04
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Ja, det är diskussionerna som avses i det tal som anges överst på sidorna Nytt senaste dygn resp Nytt senaste vecka. Så 10 inlägg under samma rubrik räknas bara en gång. Jag har ett minne av att ha läst för några år sedan att det kan komma uppåt 800 inlägg på en dag. Tyvärr kunde jag inte hitta uppgiften. Men Peter som var anbytarvärd då kanske kan bekräfta eller dementera??
 
Mvh
Ingegerd

2007-01-04, 23:24
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
I februari 2005 roade jag mig med att räkna antalet inlägg under senaste dygnet. 280 diskussioner innehöll 481 inlägg, vilket blir 1,72 inlägg per diskussion. Senare räkningar visar att detta genomsnitt är ganska normalt, så de 242 diskussionerna bör innehålla omkring 400 inlägg. Har någon lust att kontrollräkna?

2007-01-05, 00:15
Svar #4

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
ca 430 poster på 232 diskussioner; dvs 1,85 just nu.. Men jag tycker ofta det är bra mycket i varje tråd, så en bra bit över 2 är det säkert ofta.

2007-01-05, 01:09
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anbytarforum har just nu 8 313 834 besökare sedan mars -99. Jag tror att antalet inlägg under samma tid uppgår till cirka 635 000. Vilket ger 13,2 besök per inlägg. Baserat på Peters siffror skulle antalet besök ha varit 5600 det senaste dygnet. Stämmer det?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-05, 07:00
Svar #6

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon! Inte så dåligt gissat:
 
04/01/2007: 6003
03/01/2007: 5647
02/01/2007: 5440
01/01/2007: 5220
 
Besöken på Rötters förstasida är däremot betydligt fler.

2007-01-05, 09:16
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Observera att det är besök, inte besökare. Varje gång du tittar på förstasidan eller annan sida så räknas din inloggning.
 
Så alla uppgifter om besökare som förekommer, bland annat i Årsredogörelser från SSf eller till vänster på denna sida, skall istället tolkas som inloggning på specifik sida. Siffran kan inte tolkas som antal personer eller liknande.
 
Det är därför logiskt att förstasidan har flest träffar eftersom de flesta loggar in där för att sedan gå vidare till annan del av Rötter.

2007-01-05, 10:59
Svar #8

Christian Andersson

Crister!
 
Betydligt fler är ett mycket vagt begrepp i statistiska sammanhang. Finns det någon statistik över hur många besökare på Rötters startsida som går vidare till Anbytarforum eller till någon av de regionala utgåvorna?
 
Har denna statistik använts på något sätt när man har gjort upp kalkyl inför avgiftsbeläggningen av Anbytarforum och andra delar av Rötter?  
 
Att göra rekordnoteringar efter antalet diskussioner är ganska tveksamt, eftersom det för var och varannan fråga numera skapas en ny diskussion under en ny rubrik. Så är det till exempel när det gäller läshjälpen. Det är snarare ett mått på hur ostrukturerat Anbytarforum har blivit.
 
Mvh Christian

2007-01-05, 13:27
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Spännande med en analys av Anbytarforums användning! Det leder mej fram till ett annat rekord (Rekord i tillgänglighet, som saknar egen rubrik, därför lägger jag det här).
 
Vad har vi forumet till? En hint kan man få av denna bild:
 

 
Diskussioner som denna verkar ha en mycket obetydlig roll för användningen av forumet, det är frågor och svar om personer i socknar/landskap som dominerar stort. Nästan som på ett landsarkiv eller motsvarande. Anbytarforum är sannolikt landets i särklass största forskarsal! Med flest assistenter dessutom. Och den absolut bästa öppettiden - dygnet runt.
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-05, 14:14
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Härligt Kaj!  
 
Men är det diskussioner du redovisar eller är det antal inlägg?  
 
Skillnader i procent om man tar det som du inte redovisade?
 
Undrar om det skulle bli stor skillnad om man redovisade antalet besökare under varje rubrik ovan?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-05, 14:34
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ovanstående bild avser antalet inlägg, jag har hämtat data från Ämnen (startsida). Det som jag inte redovisade är de stängda diskussionerna, men det påverkar bilden bara marginellt.
 
En fördjupad analys av Landskap ovan ser ut så här:
 

 
Kanske kunde man införa trängselavgifter för Småland, Skåne och några till  
 
Det är intressant att notera de stora skillnaderna mellan landskapen. Det är ju också möjligt att analysera skillnaderna mot befolkningsunderlaget, men sådana uppgifter har jag inte tillgängliga just nu.

2007-01-05, 15:31
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kaj!
 
Det är intressant med statistik. Det skulle vara intressant att veta hur stor befolkning varje landskap har och jämföra med ditt underlag. Man kan ju snabbt nu konstatera att något samband finns inte.  
 
Till en annan fråga. Jag startade denna diskussion under en gammal rubrik. Är det någon som minns vad som egentligen föranledde Eivor Andersson att starta Rekord i inlägg. Hade Stefan Simander experimenterat med inläggen eller vad?
Ann-Mari Bäckman

2007-01-05, 15:52
Svar #13

Christian Andersson

Nu är det väl så att det är svårt att få fram befolkningsmängden per landskap.
 
Men vi blekingar anser oss nog vara väl så goa som di där smålänningarna. Vilka som kommer därefter är väl en öppen fråga.
 
Och vad som kommer hända om man inför trängselavgifter på Anbytarforum är väl också en öppen fråga. Jag befarar att det inte blir så värst trångt framöver.
 
Och jag inbillar mig dessutom att det är Anbytarforum som drar läsare till nättidningen Rötter, inte tvärtom.
 
Mvh Christian
 
Sveriges folkmängd 2006-09-30
Statistiska centralbyrån
01  Stockholm1 912 787 03  Uppsala306 246 04  Södermanland262 980 05  Östergötland417 636 06  Jönköping331 247 07  Kronoberg179 500 08  Kalmar233 999 09  Gotland57 427 10  Blekinge151 486 12  Skåne1 181 545 13  Halland288 527 14  Västra Götaland1 537 444 17  Värmland273 511 18  Örebro274 877 19  Västmanland262 060 20  Dalarna275 823 21  Gävleborg275 780 22  Västernorrland244 196 23  Jämtland126 917 24  Västerbotten257 582 25  Norrbotten251 981 Riket totalt                    9 103 551

2007-01-05, 15:58
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ann-Mari,
 
Det kan jag svara på själv.
Stefan Simander lade upp rubriker för alla tänkbara rekord, likt Guiness rekordbok.
Det var långa rader efter varandra med rubrik efter rubrik på samma dag.
 
Därför tyckte jag att Stefan hade rekord i inlägg den dagen.
Det kanske kan bli fler nu när tidningen Land  har en artikelserie med länkning till RÖTTER.
Det bjuder vi på eller hur  
 
Hälsningar Eivor

2007-01-05, 17:24
Svar #15

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Här kommer en bild beskrivande befolkningen per landskap år 2005. Rådata är taget från SCBs hemsida.
Bortser man från de landskap som omfattar Stockholm, Göteborg samt Malmö, så har Småland klart störst antal innevånare.
Ungefär dubbelt så många som det näst största.
Det överensstämmer väl med Kajs bild ovan.
Mer intressant vore att se motsvarande befolkningsstatistik från äldre tider.

 
Hälsar/
Mikael

2007-01-05, 17:41
Svar #16

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Christian och Ann-Mari!
Eftersom det är släktforskning vi funderar kring, kanske det vore mer korrekt med befolkningstalen säg medio 1800-tal, någonstans i tiden före industrialismens genombrott. Frågandet har förmodligen större korrelation till den man frågar efter än till den som frågar.

2007-01-05, 17:44
Svar #17

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil

2007-01-05, 18:06
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Ann-Mari! Det står ju i början av denna diskussion varför den startade, vilket är uträtt och klart.
 
Det var ju bra att Eivor startade denna, med tanke på de intressanta inlägg som gjorts i den två år gamla diskussionen om inlägg!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-05, 18:18
Svar #19

Lars Öhman

Mitt eget landskap Ångermanland har ett väldigt litet antal invånare, men landskapet ligger bland de högre när det gäller antal inlägg. Hur kan detta komma sig?
 
För egen del tror jag att det relativt sett stora antalet inlägg för detta landskap helt enkelt beror på ett ovanligt stort antal intresserade svarare, som med sina svar skapar långa intressanta diskussioner med många inlägg.

2007-01-05, 18:28
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Javisst, att tidningen Land hänvisar till Rötter, det bjuder vi på ;-)
 
Stefan! Jag måste ha missat saken. Jag förstod ändå inte av inläggen, vad det rörde sig om, men nu vet jag.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-05, 19:14
Svar #21

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Lars, du har helt rätt. Ångermanland-Medelpad ligger nära rekordplatsen om man ser antalet inlägg per invånare. Bara Norrbotten-Lappland är bättre. Jag har fått slå ihop dem för att kunna jämföra med befolkningstalen år 1840 (SCB):
 

 
Här ser man tydligt att de tidigare rekordlandskapen egentligen ligger i botten. De är helt enkelt underutforskade!

2007-01-06, 19:08
Svar #22

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Blev relationstalet för Halland så lågt att det inte finns med? ;-)
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren
Falkenberg

2007-01-06, 20:38
Svar #23

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Gabriel!
Rent förbiseende att jag missade Halland. Relationstalet blir det lägsta, 0,050. Så det finns nog en hel del släktforskning kvar att göra även i trakterna runt Falkenberg  
 
Detta är väl egentligen en nonsensdiskussion, men lite allvar finns i bakgrunden. Med den här typen av uppgifter, kombinerade med andra, kan man från SSf:s sida besluta om olika typer av kampanjer, erbjudanden eller annat för att stimulera släktforskning i olika delar av landet. Tillsammans med släktforskarföreningar i Halland kan till exempel speciella satsningar göras. Det skulle förmodligen gynna oss alla med den typen av analys och åtgärder emellanåt.
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-07, 02:13
Svar #24

simander

Det kan ju också vara så att Halland är väldigt utforskat och/eller har mycket aktiva forskarföreningar utanför Anbytarforum!

2007-01-07, 11:50
Svar #25

Christian Andersson

Hej Kaj.
 
Jag tror du glömde bort Öland också ;-)
 
Drar du inte lite förhastade slutsatser av statistiken du har tagit fram?  
 
Att frågefrekvensen är låg och därmed antalet svar blir litet för ett visst landskap har inte mycket att göra med hur pass duktig man är på marknadsföra släktforskning inom det landskapet. Antalet frågor visar främst hur många som behöver hjälp med sin forskning. Förmodligen är en stor del frågarna bosatta utanför landskapet.    
 
När det gäller Halland står man i en klass för sig när det gäller att marknadsföra källmaterialet. Det är kanske något vi andra borde ta efter.
 
När det gäller Småland och en del andra landskap hade de en omfattande emigration med stor befolkningsminskning som följd. Det finns flera miljoner emigrantättlingar, de flesta i USA och Kanada, men många också i Danmark och Tyskland  Av dessa är det endast en bråkdel som ställer frågor på Anbytarforum.
 
Många frågare återkommer när de märker att de får svar på sina frågor och det tror jag kan höja procenttalet. Likaså att man marknadsför annan regional forskning än släktforskning, till exempel  på knektar och båtsmän eller andra  kategorier.
 
Väl fungerande regionala hemsidor tror jag också kan ha en positiv inverkan. Här skulle Anbytarforum kunna göra en verklig insats. Varje sockenavdelning på forumet skulle ha en länk till den regionala utgåvan. Längst ned på frågesidan så att den verkligen uppmärksammas.
 
Föreningen i Blekinge får mycket förfrågningar via mail. Inte minst från utlandet, och många frågor rörande våra båtsmän. Detta har inte någon direkt påverkan på Anbytarforum, men vi brukar tala om att Anbytarforum finns när vi besvarar frågor från utlandet. Från varje socken på vår hemsida har vi dessutom en länk till motsvarande sida på Anbytarforum.  
 
Regionala forum har en negativ inverkan på Anbytarforum men befrämjar nog släktforskningen allmänt sett. Och det visar ju att det lokala engagemanget är stort. Skåne är ett bra exempel på detta.  
 
Läshjälp och CD-frågor är inte så stor del av totala antalet frågor genom åren. Men det vore intressant att få fram hur mycket de har ökat sedan Anbytarforum startade och hur stor del av frågorna de utgör i dag.
 
Jag skulle vilja att man lade in dessa frågor som underrubriker under exempelvis socknarna. Då skulle man få mera hjälp av forskare med lokalkännedom och tillgång till andra källor än Genline och register på CD. Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska spara på CD-frågorna. Det är ungefär som att spara på utbrända tändstickor.
 
Mvh Christian

2007-01-07, 12:56
Svar #26

Johan Marklund

Jag tror också att antalet frågor beror mest på hur utforskad en landsdel blivit, och hur lättillgänglig informationen blivit.  
 
Södra halvan av Västerbotten och nordligaste delen av Ångermanland (som jag regelbundet kollar) har det senaste året nästan på varje fråga haft ett standardsvar, där svararen ger korrekt svar på frågan. Sedan hänvisas (indirekt eller direkt) till den produkt personen som svarar marknadsför, en utomordentlig databas där alla data för större delen av denna region finns tillgängliga för samtliga människor under tider de bott i regionen.
 
Denna region är alltså snart totalt färdigutforskat och katalogiserad vad avser bassamband. Och utvecklingen går vidare. Förmodligen finns alla uppgifter som någon hittat under årens lopp (och publicerat resultatet någonstans) inlagda i en och samma databas om tio år.
 
En annan databas som tycks växa och publicerad på nätet är Leif Boströms utomordentliga kartläggning  över Bureätten, där jag själv sett hur andra forskare kompletterat med nya uppgifter som i sin tur tycks koppla ytterligare några av mina egna lösa 1600-talsanor till medlemmar i denna släkt. Tack för dessa nya uppgifter Leif m fl ! Denna stora släktbas senaste upplaga finns numera utlagd  här, med alla källor angivnalängst ner på sidan
 
I hela denna region behöver man inte fråga längre. Om några år finns förmodligen alla svar på ställen enligt ovanstående exempel.

2007-01-07, 15:50
Svar #27

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag tror ni har rätt alla tre - ett besök på  Hallands Genealogiska förenings hemsida
 ger ju en utomordentligt utförlig bild över hur man kan understödja släktforskningen regionalt.
 
Jag glömde inte Öland, men det är problematiskt att jämföra länsvisa uppgifter med landskapsvisa.
 
Christians förslag ovan är intressanta. Det gäller ju att skapa största möjliga syneriger mellan t ex Anbytarforum och de regionala föreningarnas stöd till släktforskningen. Det är inte det ena eller det andra, utan helheten som är viktig.
 
/Mvh
Kaj A.

2007-01-07, 19:22
Svar #28

Christian Andersson

Hej Kaj!
 
Ett exempel på synergi hittar du på denna sida:
 
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=1112
 
Så borde det se ut på varenda sockensida ;-)
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för ett tvåspråkigt Anbytarforum. Alla instruktioner i ramen till vänster borde finnas i engelsk översättning och inte som nu i en förkortad version på en enda sida. Våra utländska besökare behöver väl minst lika mycket vägledning som vi  
svenskar?
 
Det borde heller inte vara några större bekymmer att göra sidhuvud och sidfot på frågesidorna tvåspråkiga och i förekommande fall länka den engelska versionen till den engelska halvan av den regionala utgåvan.
 
Ovanstående exempel visar ju att detta är fullt möjligt bara viljan finns.
 
Mvh Christian

2007-01-07, 19:42
Svar #29

Eivor Andersson (Ema)

Ibland kan man behöva översättningar även på svenska ord:
 
 
Synergi uppstår när den kombinerade effekten av två eller flera krafter är större än summan av de individuella krafterna.  
 
Har aldrig hört ordet och det förekommer inte ens i mitt lexikon..
 
Manligt språk  
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna