ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssättlingar - Abraham Filipsson Jäger  (läst 1517 gånger)

1999-05-02, 13:10
läst 1517 gånger

Håkan Filipsson

Vi är några stycken som nu reviderar ättlingaregistret för den ryske soldaten och desertören Abraham Filipsson Jäger, f 1784 i Moskva och död 1849 i Latikberg, Vilhelmina. Registret är hyggligt uppdaterat tom 1956, men det behöver nu revideras. Vi söker nu uppgifter och ättlingar till denne Abraham som är intresserade av släktforskning. Känner ni till fler ryssar som deserterade under 1809 års krig? Allt kring detta är av intresse.
Vi har även en hemsida: start.at/afj

1999-05-26, 17:42
Svar #1

Margareta Lindgren

Jag vet inte om detta är till någon nytta, en man i byn Risträsk, Vilhelmina socken är son i fjärde led från Abraham Filipsson Jäger. Mannen är född 12/2 1917 i Norråker, Stensele förs och fick namnet John Yngve. Hans mor var Maria Nikolina Lindgren född 9/10 1897 i Norråker och fadern var Per Nikolaus Backlund född 2/5 1890. Det blev ett väldigt rabalder och Johns farfar Abraham Kristoffer Backlund 1855-1925, skyndade sig att ändra sitt testamente så att inte det oäkta barnet skulle kunna ärva något.Tyvärr har inte Johan blivit gift och fått egna arvingar men han kan en hel del om släkten.  
Tyvärr kommer jag inte in på din hemsida!

2007-07-24, 12:31
Svar #2

Martin Leisborn

Hej!
Jag hittade era inlägg om Jäger nu på nätet. Jag är filmproducent i Skellefteå och skulle tycka det vara trevligt att göra en dokumentär e.d. om någon eller några ryssättlingar från 1809. Det är ju snart 200 års jubileum.
Hör gärna av er!
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna