ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn - ärvda över generationerna  (läst 1467 gånger)

2004-12-04, 19:19
läst 1467 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Idag bär flera personer förnamn vilka de erhållit ifrån nära släktingar. Det kan vara tilltalsnamnet eller de andra namnen som är ärvda såsom släktnamn ifrån tidigare generationer. I äldre tider var det snarare regel att man vid dopet erhöll en avliden släktings namn. Denna namngivning i äldre tider benämns ofta för den germanska uppkallninsgprincipen och var förr stark och går modifierat delvis idag igen då många barn får ett av sina förnamn ifrån föräldern, oftast inte deras tilltalsnamn utan andranamn.
 
En fråga jag ställer mig är hur långt tillbaks i tid en idag levande person kan hitta sitt förnamn i släkten. Vad är rekordet i generationer/tid bakåt för ett släktnamn?
 
Själv heter jag Niclas efter min farmors farfar, Niclas Persson (1810-1860) i Bonarp nr 3, Riseberga sn , vilken i sin tur var uppkallad efter sin farfar, Niclas Månsson (Killberg) (c1731-1796) i Slättekull, Ask sn, vilken var uppkallad efter sin farfar Niclas (Nicolaus) Månsson (1663-1717) i Bäringe o Killeröd nr 2, båda i Billinge sn, Skåne. Förnamnet har dessutom burits av flera kusiner till anorna. Kanske har namnet Niclas burits av tidigare generationer i Skåne, men det har jag f.n. inte funnit ut då den äldste Niclas? bakgrund inte är känd av mig. Det gör i alla fall fyra personer bärande släktnamnet fördelat på nio generationer under tre århundraden.  
 
Kan någon ge fler exempel? Misstänker att flera nu livs levande personer bär nman som ärvts ifrån medeltid utan att de själva kanske reflekterat över det.

2004-12-05, 19:35
Svar #1

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Jag har ett exempel där namnet Erik gått i arv i ett antal generationer.
 
Min ff ff ff ff ff född någon gång i mitten av 1650-talet hetter Erik Ersson (hans far hette alltså också Erik).
 
Sedan ärvdes namnet Erik i ett antal generationer.
 
Erik Ersson 1680-1762
Erik Ersson 1707-1772
Erik Ersson 1744-?
Erik Ersson 1755-?
 
Sistnämnde Erik döper också en son till Erik (f. 1803) men jag har gått vidare i denna släktkedja (det är bara de fyra äldsta generationerna som är i rakt nedstigande för min del.)
 
Räknar man med den första och sista Erik så har namnet ärvts från far till son i sju generationer.

2004-12-06, 00:36
Svar #2

Christina Norén-Svensson

Namnet Erik har gått och går fortfarande i arv i min Norén-släkt. I ett brev, som jag har daterat Upsala den 2/12 1915 adresserat till Erik Arvidsson Norén f. 1893 (kusin till min ff) undertecknat av Oscar Norén f. 1844 förklarar Oscar anorna bakåt i tiden och skriver: Anders Oddson blef måg till Erik i Locketorp, en ansedd man som var riksdagsman i bondeståndet på 1700-talet. Häraf kom sig, att en son i hvarje led skulle hugfästa hans namn - du heter alltså efter din ff ff och din ff ff fars svärfar, gubben i Locketorp. Äfven i vår familj heter ännu i dag äldste sonen Erik.
Nämnde Oscar var kusin till Eriks ff. Namntraditionen hålls levande även om namnet Erik inte alla gånger är tilltalsnamnet. Min bror är döpt till Erik och hans äldste son. Också jag gav 1979 min äldste son namnet Erik - 10 generationer från riksdagsmannen Erik i Locketorp.

2004-12-06, 12:32
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Namnet Sone har gått i arv sedan urminnes tider i min farssläkt. Ett närmare studium av de källor som finns skulle nog kanske ge mig en eller två generationer ytterligare. Men bönderna i Värmlands skattelängder saknar ofta patronymikon och domböckerna börjar först omkring år 1600 (för Älvdals härad). Mitt hopp står också till vad ett studium av och dess resultat skulle ge utav domböcker, militära rullor och mantalslängder!  
 
Jag härstammar på flera sätt från bonden Tore Sonesson. Ett av anlistorna följer nära mitt raka fäderne nämligen;  
 
ffff fffm ffff Sone Född troligen på 1500-talet. Känd till namnet.  
ffff fffm fff Tore Sonesson, född cirka 1610 (mkt ungefärligt)
ffff fffm ff Sone Toresson (1637-170 )  
ffff fffm f Lars Sonesson (1668-17  )
ffff fffm Gunilla Larsdotter (170 )
ffff fff Sone Persson (172(7))
ffff ff Per Sonesson (176(3)-181(4))
ffff f Sone Persson (1793-1839)
ffff Lars Sonesson (1833-1911)
fff Sone Larsson (1865-1942)  
ff Gustaf (Gösta) Konrad Sonesson (1898-1952)  
Samtliga här ovan har levat hela sitt liv i Ekshärad som numera är en del av Hagfors kommun, Värmland.  
Sedan kommer då min far och sedan jag, Björn Sonesson, född 1971.  
 
Jag är lite osäker på årtalen och har inte data till hands - därför dessa dubbla paranteser vid personerna!

2004-12-06, 13:04
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Min far heter dock inte Sone, utan heter Stig, men det KAN vara en slags uppkallelse ändå efter hans farfar. (Det blir nästan säkert så.) Min ende farbror Lars HOLGER Sonesson var uppkallad efter deras morfar Lars Nilsson Löf, min farmors far.

2004-12-07, 12:44
Svar #5

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I Hälsingland är det vanligt att man heter ett namn i varannan generation. Det vanligaste var ju att förste sonen namngavs efter sin farfar, och äldsta dottern efter sin farmor. Detta har fungerat fram till mig, farfar hette Lars Harald, farfars farfar Lars Olof Nylander, farfars farfars farfar Lars Svensson, farfars farfars farfars farfar Lars Svensson, hans morfar Lars Jonsson o.s.v.  
Det har även fungerat fram till min mor, som heter Karin, hennes mormor Karin Helena, mormors mormor Karin Hansdotter, hennes farmor Karin Nilsdotter o.s.v.  
 
Båda dessa namnlinjer slutar i slutet av 1600-talet, eller så långt det har gått att följa.

2004-12-20, 21:38
Svar #6

Leif Mörkfors

Har för mig att en liknande serie finns någon annanstans på forumet men frågan är om inte den här räcker längre ???
Släkten har bott i byn Stutt i Venjans socken
 
(Jugas Carl Matsson 1642-1703)
 
Jugas Carl Carlsson 1685-1750
Jugas Carl Carlsson 1722-1799
Jugas Carl Carlsson 1752-1795
Jugas Carl Carlsson 1786-1852
Jugas Carl Carlsson 1819-1907
Jugas Carl Carlsson 1846-1914
Jugas Carl Carlsson 1885-1958 ogift !!!!
 
Sju raka ! Någon som slår det ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna