ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Längst XY-linje  (läst 938 gånger)

2015-12-08, 19:58
läst 938 gånger

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Vilken är den längsta dokumenterade XY-linjen, det vill säga härstamningslinjen där varannan generation består av en man, varannan av en kvinna? Ett fiktivt exempel på vad jag menar finns i Alf Henriksons bok Adalbert Anderssons anor, en historiebok för barn. Den börjar på Homeros tid med berättarens systers förmenta fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf mfm fmf:s mor Oinotra. Tyvärr innehåller berättelsen en felande länk på 1000-talet, korsriddaren Henri; hans generation borde enligt schemat ha upptagits av en kvinna.  
 
I min egen släktforskning får jag bara ihop tio generationer, som slutar med mig själv:
 
Karin Andersdotter, död 1747 67 år gammal i Hjärtums sn som änka efter karolinen Jöns Lind.
Magnus Jönsson Lind, båtskeppare i Hjärtums sn.
Elin Månsdotter, hustru i Assarebo, Gärdhems sn.
Bernt Pettersson, bonde i Assarebo, Gärdhems sn.      
Annika Berntsdotter, änka i Stubbered, Gärdhems sn.
Lorenz Pettersson, född u.ä. 1832, hemmansägare i Rättaregården, Fors sn.
Fredrika Jonsson, hustru i Hällstorp, Rommele sn.
Ivar Karlsson, hemmansägare i Hällstorp, Rommele sn.
Mamma.
Jag, f. 1976.
 
(Meddelandet ändrat av Hellster 2015-12-08 22:11)

2021-01-17, 19:55
Svar #1

Utloggad Tommy Bergenheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 11:02
    • Visa profil
Hej

Jag är i rakt nedstigande led släkt till Bernt Pettersson och Elin Månsdotters son Petter Bengtsson (Berntsson). Jag är nyfiken på vilken källa du har till att fastställa att Magnus Jönsson är Elin Månsdotters (Magnidotter) pappa?

vänliga hälsningar

Tommy Bergenheim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna