ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2014  (läst 2974 gånger)

2013-10-28, 22:43
läst 2974 gånger

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Visst kunde man tänka sig att slakta sina egna skattebetalare, även om det skedde ytterligt sällan. Problemet med Finja är att de få källor som finns knappast indikerar den sortens massmord som programmet antydde. I Ivar Johanssons Västra Göinge härad och domsaga heter det exempelvis (del II, s. 279): Vad som hänt i denna trakt 1677, blir kanske aldrig riktigt klarlagt. Att två gårdar utplånades tyder på att ryttmästare Hummer påträffat snapphanar i båda.  
 
Det är rätt långt från majoriteten av Finjas befolkning slaktades...

2013-11-04, 22:34
Svar #1

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag har precis sett det senaste avsnittet och kan konstatera att de finkänsligt nog verkar ha utelämnat att Lorentz Creutz efter en distingerad ämbetsmannakarriär blev utsedd till Riksamiral och, pga total oerfarenhet, lyckades spränga sitt eget flaggskepp Kronan i luften. Sådana trista parenteser i en annars glamorös krigarhistoria finns det ju ingen anledning att omnämna när man vill bjuda på lite lättsam familjeunderhållning.
 
Vidare så lyckades jag få reda på att Nils Kettilsson (Vasa) var gift med Kristina Jonsdotter (Rickebyätten), Rickeby är alltså ett ortsnamn och inget släktnamn, jag lyckades dock få fram uppgifter om hennes föräldrar. Om hennes fars härstamning kan läsas här. Således var uppgiften om att Nils Kettilsson (Vasa) var det längsta man kunde komma tillbaka felaktig. Man kommer där tillbaka till 1250 på faderssidan.
På moderssidan (se här och här) så har vi hennes mors farmors
morfars farfar Matts (Boberg), dvs fyra fler generationer än på faderssidan.
 
Om man går på Karin Hansdottters sida (Johan III:s frilla) så (förutom att Vasaätten kommer in även där) så spårar åtminstone den hemsida jag hittat hennes anor tillbaka till kung Harald Gille av Norge (kung 1130-1136). Linjen blir Karin, Ingeborg, Aage Hansen, Kerstin Eriksdotter (Gyllenstierna), Kristina Karlsdotter (Bonde), Karl Knutsson (Bonde) (även Karl VIII), Knut Tordsson Bonde, Tord, Rörik, Margareta, Rörik, Birger, NN Folkadotter, Folke Jarl (son till Birger Brosa), Birgitta, kung Harald Gille (Se här, här, här, här och här)
 
Detta förutsätter förstås att informationen är korrekt.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-04 22:58)

2013-11-05, 07:22
Svar #2

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Angående Karin Hansdotter så måste jag kanske nämna att jag via wikipedia hittade denna länk som handlade om hennes härstamning. Artikelförfattaren uppger sig utgå ifrån en artikel av Dr Hans Gillingstam (1950), 'Sofia Gyllenhielms mödernehärstamning', Genos 21 (1950), pp 34..43 [periodical published by Suomen Sukututkimusseura].
 
Vidare så har jag tidigare nämnt att Birger Brosa var en av förfäderna. Birger Brosa i sin tur var (enligt fortsatt klickande i länkarna ovan) ättling till de danska kungarna Knut den helige, Sven Estridsson, Sven Tveskägg, Harald Blåtand och Gorm den gamle. Han var också ättling till ett antal franska kungar av ätten Capet (samma ätt som Ludvig XIV och Ludvig XVI tillhörde) samt en tysk-romersk kejsare (Heinrich I, 919-936) vars äldsta kända anfader var Charibert, en adelsman ifrån Neustrien som verkar ha dött ca 636. Alltså går det att gå tillbaka ungefär dubbelt så långt som man hävdade i programmet.
Detta får väl tillskrivas att man ville hålla på härstamningen ifrån Gustav I så länge som möjligt och endast följde faderslinjen då.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-05 09:56)

2013-11-05, 08:15
Svar #3

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Oj då! Jag insåg just att Birger Brosa är en ättling till Karl den Store och en av dennes förfäder var Arnoldus, biskop av Metz, som föddes ca 560. Hans föräldrar var senatorn Ansbertus och dennes hustru Blithilde.
 
Angående Lorentz Creutz så torde dennes bravad ha bidragit till man i de militära styrkorna införde principen att man var tvungen att börja som menig, oavsett hur fina ens anor var, sedan om man visa skicklighet så kunde man avancera. Detta gällde i synnerhet under Stora Nordiska kriget 1700-1721, så något gott gjorde hans död.

2013-11-05, 10:15
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Nja, Lorentz Creutz utnämndes till ledare för flottan därför att han hade visat goda administrativa talanger. Amiralens roll till sjöss var att dirigera flottans rörelser i stort, inte att i varje givet ögonblick se till att skepp och utrustning hanterades på ett säkert sätt - det fanns ombord gott om såväl erfarna sjömän som erfarna artillerister, vilka rimligen var kvalificerade att omsätta order från amiralen på ett korrekt sätt. En liknande utnämningspolitik förekom f.ö. under slutet av Karl XII:s regering, dock med den inskränkningen att den utnämnde inte behövde delta i sjötågen. Det hade dock några år tidigare varit på tal att göra Magnus Stenbock till chef för flottan.
 
Sedan är det en sanning med modifikation att alla måste börja som meniga. Inte minst inom flottan förekom det att högättade personer mycket snabbt avancerade till höga poster. Ett klassiskt exempel är greve Carl Hans Wachtmeister (1689-1736) som år 1710 utnämndes till schoutbynacht (konteramiral) utan att ha tjänstgjort en enda dag ombord på ett svenskt örlogsfartyg.
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-11-05 10:19)
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-11-05 13:13)

2013-11-05, 16:20
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En annan spännande släktkoppling i Palmes träd är ju via Mårtens farfars mor i släkten von Born och vidare till släkten von Morian. Där är hans anfader en Johan Christoffer von Morian (1752-1811), vars syster Beata Helena (1754-1841) var gift med den enda avrättade av de dömda i Anjalaförbudnet, Johan Henrik Hästesko (1741-1790). När de ändå tar upp sidogrenar som Gustaf Duwall osv, kunde de nog nämnt lite om detta också. En annan synpunkt är ju att även via Mårtens mammas släkt Beck-Friis kommer man till Gustav Vasa, och på båda föräldrarna även till kungens syster Margareta Eriksdotter (Vasa), på olika grenar. Det var kanske lite väl öppna dörrar man sparkade in med den ganska segdragna redovisningen över den delen av släktträdet kan jag tycka.

2013-11-08, 07:18
Svar #6

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Lorentz Creutz hädanfärd har jag fått mig berättad så här: han misstolkade ett signalskott från sin närmaste man, Clas Uggla på Svärdet (en riktig sjöofficer), och beordrade en vändning av sitt skepp utan att först minska på segelytan, vilket var ett rent nybörjarfel. Resultatet blev att skeppet tippade (jag är osäker på korrekt marin term här) så mycket att det började ta in vatten genom kanonportarna, kaos uppstod och en brinnande lunta hamnade i krutförrådet med resultatet att hela skeppet flög i luften.
 
Detta är hämtat rakt från minnet utan att kontrollera med någon bok, så vissa mindre fel kan ha smugit sig in.
 
Mitt minne säger mig vidare att Creutz hade efterträtt någon som hette Stenbock som tillsammans med sina två närmaste män hade dömts för grov försumlighet pga det sorgliga tillstånd som flottan befann sig i när det blev krig och den beordrades att löpa ut. Jag vill minnas att det blev dryga böter. Dessa företrädare, lär ha varit, liksom Creutz, helt utan sjöerfarenhet.
 
Efter Creutz, utnämndes Henrik Horn, även han utan erfarenhet. Horn skrev förtvivlat ett brev till kungen och bad att få slippa.

2013-11-08, 08:24
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Efter att ha kontrollerat i Karl XI av Göran Rystad så ser jag att jag mindes i stort sett rätt, Kronan skulle göra en vändning, men det minskades aldrig på segelytan och de nedre kanonportarna var öppna.
Creutz företrädare hette Gustav Otto Stenbock och utnämningen av honom var kontroversiell redan när den gjordes eftersom han aldrig varit på sjön.
 
Sedan kan det mycket väl vara så att skälen för att utnämna Creutz var hans administrativa förmåga, men man lät honom uppenbarligen även ha det högsta befälet i strid, vilket fick katastrofala konsekvenser.
 
För övrigt kan jag nämna att den i programmet omnämnde historikern Olof Palme (farbror till sin berömde namne) även är omnämnd på sidan 88 i boken Svenskar i krig 1914-1945 av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg. Denne Palme deltog i det finska inbördeskriget på de vitas sida i den frivilligbrigad av svenskar som anmälde sig. Han stupade under den första dagen av slutanfallet på Tammerfors den 3 april 1918. Palme hade varit en av de mest hängivna i organiserandet av brigaden. Om hans död hette det att han med sitt liv beseglade sin varma tro på gemenskapen mellan Finland och Sverige. Enligt hans sonson, Christian Palme, var han en ultrakonservativ politisk äventyrare som avskydde demokratin.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-11-08 17:10)

2013-11-08, 11:22
Svar #8

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Jo, men det är ju liksom inte poängen. En amiral kan beordra vändning, men det är knappast hans uppgift att därefter springa runt på de olika batteridäcken och vid masterna för att kontrollera att de underlydande gör de nödvändiga förberedelserna och sedan verkställer ordern på ett säkert sätt.  
 
De vittnesmål som finns, bl.a. ett som är nedtecknat ett par dagar före Kronans förlisning av en officer på Svärdet, ger snarast intryck av att Creutz ledde flottan på ett mycket energiskt och alls inte oskickligt sätt. Däremot var det mycket si och så med hur hans order efterlevdes av andra befälhavare i flottan, vilket bl.a. ledde till att utmärkta möjligheter försummades.
 
Det kan i sammanhanget också noteras att Sveriges säkerligen allra mest framgångsrike befälhavare till sjöss Klas Kristersson Horn (död 1566) var precis lika oerfaren som Creutz.
 
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-11-08 15:19)

2013-11-08, 17:35
Svar #9

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag får väl erkänna att jag kanske varit lite väl påverkad av Göran Rystads version av utvecklingen, vilken senare kom att ligga till grund för Jan Guillous sammanfattande skildring i Häxornas försvarare av hur kriget avlöpte. I Karolinska krigare 1660-1721 (2008) av Christer Kuvaja på sidorna 83-85 så skildras slaget på ett något annat sätt, bl a anges att det blåste hårt.

2013-11-08, 18:18
Svar #10

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Efter de första striderna i södra Östersjön skrev kapten Olof Nortman på Svärdet den 27 maj 1676: Om icke Kronan (Creutz), Svärdet (Claes Uggla) och någre andre... hade warit så hade fienden ruinerat hela flottan.

2014-02-03, 08:59
Svar #11

Utloggad Sarah Löfving

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-04-13, 18:23
    • Visa profil
Har för mig att något av programmen i den senaste säsongen landade i Filipstad. Nu har min forskning lett mig dit. Någon som kommer ihåg vad det handlade om? Synd att de inte ligger kvar på SVTplay eller i öppet arkiv.

2014-08-25, 21:32
Svar #12

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Nu har dessa larviga program startat igen - man får se att den aktuella kändisen kan åka tåg, att arkivexperten bläddrar i originalen utan vantar etc. 10 minuter räckte för mig.
 
Måste allt vara så lättsamt och kändisfixerat?

2014-08-26, 10:24
Svar #13

Sune Lundin

Jag tycker det är jättekul att det har startat igen. Ser fram emot Pernilla Wahlgrens program, vi har samma anor tillbaka i tiden, får se om hon väljer pappas anor. Det har varit så mycket sport på TV under sommaren så man är tacksam för att TV någon gång sänder nåt annat än sport.

2014-08-26, 11:56
Svar #14

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Kaj Larsson, det är ju för att få tittare. Utan tittare blir det inget program.  
Jag tycker man som släktforskare ska vara jätteglad över denna serie oavsett om man gillar den eller ej, för i vilket fall som helst får den fler att bli intresserade för släktforskning.

2014-08-26, 19:49
Svar #15

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Är det möjligen någon som vet om deltagarna får ett anträd med alla grenar, eller är det bara det som visas på TV-tavlorna som vi också ser?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-08-26, 21:08
Svar #16

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag vet inte men jag skulle tro att de får det. Någon/några lär ju ha utforskat alla grenar möjliga för att hitta spännande historier att göra tv av.

2014-09-01, 22:32
Svar #17

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Jag har nyss sett släktforskningsprogrammet där Eva Rydberg får svar på sin släkthistoria.
Ett jättebra avsnitt tyckte jag.
Men, Ted säger att Erika Augusta född 1877-08-09 är Evas farmor.
Kan ngn svara mig på hur Ted fann detta i Sveriges dödbok?
Jag har tittat i födelseboken för Evas pappa, i förs.boken sid 40, obefintliga sid 40.
Ingenstans finner jag att Erika Augusta är mamma till Evas pappa Karl Fritiof.
Är det ngn av er som vet?
Ser att du Martin Bergman också säger samma sak.  
Blir glad över att få hjälp med detta.
Tack på förhand,
AnnBritt

2014-09-01, 23:33
Svar #18

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej AnnBritt!
Jag är av samma åsikt som Ted Roswall. Erika Augustas födelsedatum fanns med i födelseboken och Erika Augusta fanns också i Malmö vid den aktuella tiden. Men hon var inte gift Paulsson då. Hon gifte sig med honom senare och bodde på ett flertal platser, bl.a i Västergötland.
Beträffande programmet är jag grymt besviken över den del som spelades in vid Döda fallet. Det var ett rent PR-jippo från turistchefen i Ragunda. Inspelningen borde ha varit där en gång Holmsta gård i Utanede Fors socken Jämtland låg. Där föddes Magdalena Edholm, gift Nystedt och som var Evas anmoder och syster till Erik af Edholm och tillika syster till min anmoder Märta Cajsa. Idag finns kung Chulalongcorns tempel vid Holmsta gård
Vänligen Martin Bergman

2014-09-02, 00:36
Svar #19

Utloggad Katrin Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-06-25, 10:44
    • Visa profil
Ann-Britt:
Eva visste ju sedan tidigare att släkten på sin fars sida fanns i Östersund/Frösön, så det kan ju inte ha varit så svårt att hitta någon som var född det datumet som hänvisades till i födelseboken och sedan jämföra med Frösön?  
 
Och kan man följa henne till Malmö den tiden, som Martin ovan skriver, så stämmer det ju väldigt väl också.  
 
Mvh
/Katrin

2014-09-02, 08:00
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Martin och Katrin. Tack för era svar. Jag missade första 10 minuterna av programmet, kanske var det då Eva sa att hon kände till sina rötter från Frösön/Östersund. Eller också sa hon det under programmets gång och jag missade det. Hur som helst så är jag helt med på ert resonemang. Men, det kändes mkt märkligt att höra Ted säga så om just dödboken när jag själv får drygt 80 träffar på 1877-08-09.
Sedan håller jag med om PR-jippot från Döda fallet. Hade inte med saken att göra.
 
Tack,
AnnBritt (som alltid är källkritisk)

2014-09-02, 10:08
Svar #21

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Jag såg hela programmet och minns inte att Eva nämnde något om att hennes fars rötter var från Frösön/Östersund, men hon har förmodligen uppgett detta när släktforskarna skulle börja förbereda programmet. När väl Ted presenterade modern från dödskivan så sa Eva något om att det är det jag också har hört. Själv tyckte jag att det var väldigt märkligt att Ted bara visade en lista från dödskivan, men moderns namn markerat, och sa här är hon (eller något ditåt), utan någon som helst förklaring till hur han kommit fram till att det var just hon. De som inte släktforskar får ju intrycket att det är bara att söka på skivan, så står alla uppgifterna där. Så är ju absolut inte fallet.
Jag förstår att det finns begränsningar i vad man kan ta med i programmet, men den här uppgiften lämnade väldigt många frågetecken som borde ha fått en förklaring. Var det ont om tid hade de kunnat klippa bort karusellen vid Döda fallet.

2014-09-02, 12:04
Svar #22

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen!
AnnBritt du kan se ptogrammet SVT 1 play igen. Så här ligger det till vad det gäller mitt engagemang till det hela. Titan TV mailade mig när jag då befann mig i USA på en gruppresa. Dom hade sett att jag forskat en hel del kring familjenamnet Edholm och ville ha med mig vid en inspelning vid Holmsta i Fors socken Jämtland. Där föddes Evas anor och då bl.a hennes anmoder Magdalena Edholm, gift Nystedt. Jag tackade ja till detta. Men när jag kommer hem från USA gav man återbud. Man hade valt en person från nuvarande Ragunda kommun. Ragunda kommun består numera av tre socknar, Fors, Ragunda och Stugun. Familjen Edholm kommer från Fors socken och dessutom ligger Döda fallet (Storforsen före tömningen av Ragundasjön). Hela denna berättelse om Döda fallets tillkomst har glorifierats och är en stor myt, vilka många kända forskare har påpekat. Man säger t.ex. att det var bara Vildhussen själv som drunknade. Så var inte fallet. En vecka efter tömningen drunknade 11 unga män i älven strax nedströms nuvarande Hammarforsen. Olyckan var förorsakad av ett jordskred pga tömningen. Följer man hela älven ända ner till Sundsvall och Midlanda var det minst 40 personer som omkom. Jag och en dam i Gävle, Heléne von Wachenfeldt har engagerat oss en hel del kring dessa händelser. Jag har skrivit berättelser i mina månadsbrev som ligger på min hemsida www.martinbergman.se och år 2012. Jag har också en fortsättning som ligger i min blogg martin-bergman.blogspot.se och mars 2014 och det kommer också en fortsättning.
Jag tycker synd om Eva som blev förd bakom ljuset vid inslaget om Döda fallet.
Vänligen Martin B

2014-09-02, 12:35
Svar #23

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Kommentar till TV-programmet:
Lite snopet, även för Eva, att hennes morfars syster Sissas öde inte utreddes mer än hon hon flyttat till Tyskland. Släktskrönan att hon sålts lät ju som en intressant tråd att nysta i. Kommentar till varför man inte gick vidare hade inte varit fel.

2014-09-02, 13:04
Svar #24

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tror knappast att Sissa såldes. Kollade lite i husförhörslängderna, och hon bodde hos sin far och styvmor tills hon var närmare 17 år (1875), då hon flyttade till Kyrkhult för att tjena hos P. Larss.. Året efter flyttade hon Byemåla, där hon stannade ett år. Då finns hon i Rönås och det verkar som om hon varit en vända i Loshult också. Därifrån flyttar hon sedan 1882 till Tyskland, och det var den sidan i husförhörslängden som visades i programmet. Till sist hamnar hon på löslistan (kvarstående obefintliga), bland flera andra pigor som också flyttade till Tyskland.
I folkräkningen 1880 står Skrifna från Socknen och vistas troligen i Tyskland och Danmark.
 
Källor:
Kyrkhult AI:1 (1865-1875) Bild 540 / sid 627 (AID: v96310.b540.s627, NAD: SE/LLA/13225)
Kyrkhult AI:3 (1876-1885) Bild 316 / sid 331 (AID: v96312.b316.s331, NAD: SE/LLA/13225)
Kyrkhult AI:3 (1876-1885) Bild 89 / sid 92 (AID: v96312.b89.s92, NAD: SE/LLA/13225)
Kyrkhult AI:3 (1876-1885) Bild 452 / sid 475 (AID: v96312.b452.s475, NAD: SE/LLA/13225)
Kyrkhult AI:3 (1876-1885) Bild 659 (AID: v96312.b659, NAD: SE/LLA/13225)
 
(Meddelandet ändrat av Carin 2014-09-02 13:12)

2014-09-05, 19:07
Svar #25

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Eva var ju släkt med en Huss, 4-männing till Vild-Hussen.
Därav historien om Döda fallet.
 
Mvh Georg

2014-09-05, 19:56
Svar #26

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Georg!
Ja det må så vara. Men hela inslaget var ett rent PR-jippo från Bergvalls sida.  Inslaget skulle ju handla om hennes anor i släkten Edholm. Från Erika Ångman, sedan släkten Nystedt och vidare till Evas anmoder Magdalena Edholm i Holmsta, Utanede Fors socken. För övrigt är inte Magnus Vildhussen Huss någon äkta Huss. Hans föräldrar var Anna Visslander (1727-1788) född i Ovanede, Torp (Y) gift med Måns Michelsson (1722-1799) född i Boda Torp (Y).
Vänligen Martin B

2014-09-10, 18:53
Svar #27

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Martin.
Såg ikväll ditt inlägg till mig den 2/9. Ja det var också något jag reagerade på. Att man sa att ingen dog i samband med att Ragundasjön tömdes. Även om ingen dog just under dessa timmar så avled en hel del personer till följd av denna händelse. Håller absolut med dig.
Hälsn
AnnBritt (som kommer att kika in på din hemsida)

2014-09-10, 22:12
Svar #28

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej AnnBritt!
 
Ja, hela denna historia om Magnus Vildhussen Huss är förskönad historia om den mannen. Dessutom är han inte en äkta Huss om man granskar födelseboken. Jag skäms idag att jag var med och sponsrade vridläktaren vid Döda fallet, men vid den tiden visste jag inte bättre. En vecka efter tömningen av Ragundasjön (Gedungsen) drunknade 11 unga män vid Munsåker. De unga männen var på väg hem till i huvudsak Näset i Ragunda, när deras båt dränktes av ett jordskred förorsakad av tömningen. Om man sedan följer historien av Indalsälven ända ner till Sundsvall och Midlanda så drunknade minst 40 personer förorsakad av tömningen. Hoppas du hittar mina berättelser bland mina månadsbrev 2012 samt en fortsättning i min blogg http://martin-bergman.blogspot.se/ och det kommer en fortsättning på detta.
Mvh Martin B

2014-09-11, 09:31
Svar #29

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hej Martin
 
Du skriver i dina inlägg att Magnus Vildhussen Huss inte är någon äkta Huss. Hur menar du då?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna