ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2013  (läst 5608 gånger)

2012-09-14, 23:08
läst 5608 gånger

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Även jag såg programmet där Petra Mede besökte galgbacken i Västerås. Eftersom jag bott i denna stad blev jag nyfiken på var galgbacken ligger. Har tittat på kartor och sökt på nätet utan att hitta platsen. Finns det någon som kan berätta var den ligger?  
 
Tack på förhand!
Maiken
Maiken Arvidsson

2012-09-15, 00:11
Svar #1

Utloggad Ted Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 22:53
    • Visa profil
    • tederiksson.se
Jag är själv inte från Västerås, men platsen ser ut att vara Krutkällarbacken: http://goo.gl/maps/YiyPa

2012-10-09, 22:17
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Märkte att jag själv är släkt med Kalle Moreus, eller rättare sagt släkt till släkt till släkt till.....  
 
Relationship to you: 4th great grand nephew of wife of 2nd great grand nephew of husband of 3rd great grand aunt of husband of 1st cousin of husband of 2nd cousin 3x removed

2012-10-10, 19:29
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Förresten, ingen mer än jag som reagerade på att när Kalle Moraeus mormors mor Amanda Ellida Stoor föddes var hennes far 82 år...?
 
Också, ville de göra en riktig insats och avancerad släktforskning skulle de väl letat efter Pelle Hanssons familj i Finland?

2012-10-10, 21:12
Svar #4

Kerstin Karlsson

Jag reagerade också. Men jag har en i min ana som var 73 år när han fick sitt 15:e barn.
Ingenting är omöjligt men själv tror jag inte att det kan vara han som är den rätte fadern. Men står det så i kyrkböckerna får  vi tro på det.
Det som stör mig lite i programmet är att man låtsas att man inte vet så mycket om sina anor.
Tänker på Camilla Läckberg om stenhuggaren från Blekinge. En av böckerna som hon skrivit Stenhuggaren, skrev hon just om en stenhuggare som kom ifrån Blekinge och gifte sig där och fick barn. Men annars en bra författare.

2012-10-10, 22:38
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Sedan har ju Kalle Moraeus så många intressanta släktingar att de fick välja bort en hel del. Han ville tydligen inte åka till USA så man valde bort den grenen av släkten (Lasse Åberg ville däremot tydligen gärna åka till USA, säkert intressant för honom men rätt ointressant för TV-tittarna...). Sedan hade ju Johannes/Johan Moraeus inte bara en dotter som gifte sig med Linné - hans kusin var Emanuel Swedenborg.

2012-10-13, 14:11
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tittar just på programmet om Camilla Läckberg på SVT Play, och undrar hur hon kan ha en anmoder Helvig Olsdotter, som anges vara dotter till en Jon Gunnarsson i Näsinge, troligen 1600-tal. Hur går det ihop?

2012-10-13, 14:33
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2012-10-13, 19:51
Svar #8

Utloggad Ted Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 22:53
    • Visa profil
    • tederiksson.se
Dottern född utom äktenskapet kanske?

2012-10-14, 13:23
Svar #9

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Även andra delar av den antavla som rullades ut på skärmen före påståendet, att Helvig Olsdotter var dotter till Jon Gunnarsson, såg uppenbart orimliga ut. Hans Engelbrektsson kan inte gärna vara son till en annan Hans Engelbrektsson, och Ingri Olsdotter bör inte ha varit dotter till Engelbrekt Hansson.  
 

 
Även Camilla Läckbergs farfar, Johan Alfred Augustsson, såg ut att ha fel patronymikon, eftersom hans far uppgavs heta Niklas Johansson, men den senare var döpt till Niklas August, och man vågar kanske anta att hans tilltalsnamn var August.
 
Förhoppningsvis handlar det bara om korrekturläsningsmissar och inte om att helt fel personer hamnat i antavlan.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-10-14, 15:56
Svar #10

Utloggad Ted Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 22:53
    • Visa profil
    • tederiksson.se
Jag forskade på Camilla Läckbergs anor i somras och kom inte fullt så långt tillbaka som antavlan här, men enligt mina anteckningar heter Hans Engelbrektssons föräldrar troligtvis Engelbrekt Hansson och Ingri Olsdotter.
 
Lyssnar man sen på speakerrösten så har farmor blivit mormor i grafiken. Helvig Olsdotter bör alltså vara mor till Engelbrekt Hansson, här felaktigt kallad Hans Engelbrektsson. Hänger ni med?  
 
Frågan är om inte Helvigs patronymikon också blivit Olsdotter av bara farten...

2012-10-15, 08:27
Svar #11

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det stämmer precis, Ted.
 
Lite letande i kyrkböckerna ger följande korrigeringar till bilden ovan, och då stämmer också Helwigs patronymikon med den uppgivne faderns förnamn.
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-10-15, 08:29
Svar #12

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Tyvärr finns det alltför många faktafel i programmen. Några har jag påpekat, men de har inte ens gittat svara. Det borde ha faktagransakats åtskilligt mera före sändningen.

2012-10-17, 21:54
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den åttonde säsongen av brittiska Who do you think you are? finns nu att köpa på DVD från Amazon.co.uk.
 
Den är väldigt trevlig att titta på, även en föga intresserad make blir nästan trollbunden. De flesta föremålen är okända för mig, men det gör liksom inget. Kändisar är väl J.K. Rowling (Harry Potters författare) och Sebastian Coe (löparen).

2013-10-01, 11:39
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte om man har ändrat något i serien, eller att det handlar om för mig intressanta levnadshistorier eller vad det är, som gör att jag tycker programmet har blivit bättre. Huvudpersonerna verkar få framträda på ett annat sätt, vilket blir till fördel för programmet.
Ann-Mari Bäckman

2013-10-01, 13:58
Svar #15

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
För mig är det väldigt varierande känsla av programmen, precis som förra säsongen. Tyckte programmet med Björn Skifs var rörigt och hoppade mycket, medans Mia Skäringer var bättre strukturerat. Sen kan jag vara lite partisk också då Mia Skäringers anor fanns på min hemmaplan och det visade sig vi är släkt 13 gånger om i Jonstorp (M)..

2013-10-01, 14:49
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är väldigt svag för man har berättat att moster Agda o s v och sedan tar man reda på vad som verkligen  hände i hennes liv och det var just en sådan historia i det sista programmet.
 
När det gäller Björn Skifs anor, så tyckte jag att det var intressant att höra om svedjefinnarna, som jag inte vet mycket om.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-10-01 14:52)
Ann-Mari Bäckman

2013-10-01, 17:48
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Förmodar att de gör så gott de kan, för att göra bra tv - men nog sitter jag och besserwissrar en hel del ...
Varför detta inslängande av lite finare anor - utan att det visas något riktigt samband. T ex Gude Giedde igår .. inte fattade jag hur han hörde ihop ..  
 
Men ändå dummare tyckte jag det var att visa den delen med den påsättande (Skäringers ord) direktörens ana, betjänten Lundin eller vad han hette ...
 
Varför inte låta det vara med denna lite trasiga och fattiga familj .. Finns väl många anor som ser ut så.
Många liv att beundra i sitt överlevande, utan att man drar till med de andra tjusigare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-01, 23:47
Svar #18

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag tolkar den här programserien som ett uppslag för alla personer, som ännu ej börjat släktforska, att få kännedom om vad man kan hitta genom släktforskning, både positiva men i än högre grad tragiska livsöden. Det senaste programmet om Mia Skäringer var fint med filmade
inslag med såväl kyrkobesök som slottsbesök, Rosendal i Skåne.  
 
Hälsningar Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-10-02, 09:00
Svar #19

Utloggad Kerstin Hellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-07-20, 22:38
    • Visa profil
Tack Olle,
 
Håller fullständigt med dig. Annars var programmet jättebra. De flesta av oss har precis vanliga anor med olika livsöden. Det var fullständigt onödigt med prästfamiljen. Intressant det också men ej nödvändigt i programmet. Och jag förstod inte heller varför betjänten skulle presenteras på slottet. Likadant med programmet med Björn Skifs. Jätteintressant med svedjefinnar men hux flux så var vi nere i Jerusalem. De flesta av oss är nog tillfreds med vanlig släktforskning och vanliga människor med vanligt liv. Och jag tror nog det lockar till nya släktforskare utan såna här konstiga blänkare
 
/Kerstin

2013-10-02, 15:47
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Precis Kerstin! Det missade jag att nämna  
Jätteintressant med svedjefinnar men hux flux så var vi nere i Jerusalem.
Jag satt som naglad om svedjefinnarna och tyckte det var riktigt lärorikt, men fatta aldrig hur vi kom till Jerusalem ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-02, 18:20
Svar #21

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Tycker inte det var onödigt med prästfamiljen, men mycket irriterande att man inte fick veta sambandet, hur man kommer därifrån till hemlösa och fattiga. Och skulle önska att Svt lade upp alla detaljer på hemsidan.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2013-10-03, 11:27
Svar #22

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej. Jag har lite mer information om Gude Giedde, som var med i programmet om Mia Skäringer:
 
Den engelske och  skotske kungen Jakob VI/ Jakob/James I (son till Maria Stuart) reste  
genom Bohuslän på nyåret 1589 på väg till sitt bröllop i Danmark. När han fick höra talas om  
den gamle prästen Gude Giedde ville han absolut träffa honom. Sonen Jens hade ett hårt  
jobb att  övertala Gude att träffa kungen, men lyckades till sist. Kungen ”förundrade sig  
storligen över hans stora ålderdom” men Gude blev ”sticken öfver hans tal och för thet han  
wardt hållen för ett widunder, sägandes: Nu har jag lefvat alltför länge”.
   
Linne's lärljunge Per Kalm skriver i sin ”Västgöta- och Bohuslänsresa”:
Vattnets förminskande i västerhavet kan man sluta av Gudmundsskäret, som är en helt  
liten klippa, stor som ett lagom kammargolv och ligger mitt på sundet nedanför Fjällbacka.  
Detta Gudmundsskär står nu denne tid en vid medelmåttigt vatten ungefär en aln över  
vattenbrynet men har tilförene alldeles stått under vatten och varit obekant tills vid pass  
200de år sedan, då man av en händelse, som därvid passerat, först fick veta av det,  
varom klockaren i Kville, en man av 76 års ålder, lämnat mig följande berättelse: Den siste  
påviske präst som varit uti Kville, har hetat Gudmund: då nu konungen i Danmark beslutat,  
att den lutherska religion skulle här införas, blev hit sänd från Christiania en luthersk präst,  
vilken vid sin ankomst lät den påviske veta, varföre han var kommen. Då den påviske det  
förnam, begärde han, det han om följande söndagen måtte få hålla sin avskedspredikan,  
vilket honom efterläts. Han predikade alltså om söndagen förmiddagen och bland annat  
bedyrade, att den påviska läran var den rätta, önskandes till slut, att Herren ville bevisa  
med ett tecken, att densamma läran vore den förnämsta. Efter middagen predikade den  
lutherske prästen, vars namn var Gude Giedde, och då han slutat sin predikan, sade han,  
att emedan den katolske prästen önskat tecken, så ville han ock begära ett tecken av Gud,  
att hans lära vore den rätta och ej den katolska. Därefter lagar den katolske prästen sig till  
reds, stiger på en båt vid Fjällbacka, havandes 2ne karlar, som skulle ro honom och dess  
saker, och då de hissat upp segel och kommo mitt på sjön, som ligger nedanför Fjällbacka,  
seglade de omkull på en klippa, som man aldrig tillförene vetat av. Påviska prästen omkom  
då i vattnet, men de bägge karlar blevo frälste; klippan har sedan allt till denna dag blivit  
kallad Gudmundsskäret.
Söndagen därefter, då Gude Giedde kom att predika, sade han: den påviska prästen  
begärde tecken av Gud, jag begärde ock tecken, nu har Gud hört min bön och med tecken  
bevisat att min lära är den rätta men hans ej. Därpå föll allmogen hopetals till den lutherska  
läran. Till denna historia fogade klockaren än detta, att en gång har hänt sig, att då Gude  
Giedde var i kyrkan, där prästerna fordom hade sin spannmål, och mätte ut säd till dem som  
sådde, somnade han in, och då skall han fått höra en röst som sagt: Gude Giedde, så länge  
Kville församling står, skall av dina efterkommande vara kyrkoherdar härstädes. Denne  
spådom har träffat in allt härtill.
 
Följande dikt fick Gudes ättling Sverker Stubelius i julklapp 1949 av sin fru  Maja:
 
Din urfader red genom Ragnille skog
och plockade hasselnötter.
Han blickarna kastade ängsligt omkring
vid ljudet av fiendefötter.
och hunden han spanar, kopplet drar.
Skymningen faller och skogen blir skum.
Hästen han längtar till spiltans skum.
Vägen är lång mellan Kville och Vrem.
Måtte nu Gude Giedde nå hem.
 
Astrid.

2013-10-03, 14:24
Svar #23

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Kerstin, programmet handlar inte bara om att locka folk att börja släktforska. Man måste också tänka på att göra bra och underhållande tv. De flesta tycker det är mer intressant med det som sticker ut på ett eller annat sätt. Att göra tio program om bönder och torpare hade varit döden för programserien.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-04, 07:07
Svar #24

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Så här presenterades Mia Skäringers släktskap med prästsläkten Giedde/Gädda:
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-04, 07:25
Svar #25

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Enligt speakertexten var Martha Catharina Gädda Mia Skäringers fm mm mf mm m.
 
Så här ser Martha Catharinas närmaste släktförhållanden ut enligt uppgifter i DISBYT:
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-09, 15:28
Svar #26

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Hur ofta kontrolleras primärkällor i serien? Går man överhuvudtaget igenom diskussionerna på Anbytarforum? Det verkar som man särskilt slarvar när man kommer längre tillbaka för att spara tid och då förlitar sig på gamla släktutredningar.
 
Temat för programmet om Peter Dalle var ”vanligt folk” med adliga förfäder. Här gällde det att finna så många adelssläkter som möjligt. I avsnittet uppgavs att Birger Kjellman f 1671 var son till Lars Kjellman och Anna Osenhielm. Enligt släktföreningen för släkten Löwenadler var Birgers mor Britta Andersdotter Klingenberg, http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/217927.html?1190699679. Tyvärr är källhänvisningarna i denna släktutredning bristfälliga. En genomgång av mantalslängderna för Vetlanda tyder på att Lars Börjesson Kjellman som släktutredningen anger var gift tre gånger. Han saknar hustru 1675, 1676 och 1686-1689. Lars Börjesson är enligt Östra härads dombok ht 1670 gift med Britta Andersdotter. Birger är 11 år gammal när han skrivs in i Växjö skola i maj 1682, vilket innebär att han är född 1670 eller 1671. Enligt min mening finns det mycket som talar för att Birgers mor är Britta Andersdotter och inte Anna Oos (som för övrigt bör ha dött innan fadern adlades och därför inte kan ha hetat Osenhielm).
 
”Fina” anor verkar utgöra en särskild lockelse som fördunklar det källkritiska tänkandet. Det är då kanske för mycket begärt att ett tv-program inte ska falla i samma fälla.
 
(Meddelandet ändrat av sebe 2013-10-10 01:49)

2013-10-09, 15:55
Svar #27

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Syftet med programmet är väl kanske inte att marknadsföra källkritik (det är ju inget unikt för släktforskningen) utan helt enkelt att göra ett underhållande program om ett ämne som roar många svenskar. Om det sedan görs några misstag här och där är inte särskilt intressant för annat än ett fåtal tittare; däremot är det ju lite tråkigt för de kändisar och halvkändisar som får felaktig information om sina förfäder.
 
Att en man saknar hustru i äldre mtl innebär inte alltid att han är änkling även om det synes vara så i det här fallet.
 
Det är nog inte heller jakten på fina anor som fördunklar det källkritiska tänkandet i de flesta fall utan snarare brist på tid, vilja och/eller kunskap när det gäller forskning innan husförhörslängdernas tid.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-10-09 15:56)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-09, 16:06
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Carin,
Vill minnas att en vän blivit tillfrågad att hjälpa till med sin forskning för en tidigare säsong (Kring Loshultskuppen tror jag det var), vilket han dock tackade nej till. Så om det är ett vanligt tillvägagångssätt att kontakta vanliga forskare eller vad man ska säga och inte utföra forskningen själva så finns det väl alltid en risk för fel. Finns det väl visserligen om de hade gjort forskningen själv också ;-)
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-10-09 16:07)

2013-10-09, 18:07
Svar #29

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Problemet är att man från programmets sida ger intryck av att man gjort en vederhäftig släktutredning, när det långt ifrån alltid är fallet.
 
Jag är väl medveten om att en saknad hustru inte är ett otvetydigt bevis för att en man är änkling. När jag för några år sedan ifrågasatte de släktutredningar som gjorts kring Lars Kjellman och hans ättlingar fick jag en del negativa reaktioner. Det var inte uppskattat att uttrycka tvivel om den adliga kopplingen till delar av syskonskaran.
 
Även om man från programmets sida tar hjälp av lokala forskare bör inte Anbytarforum och de diskussioner som förs här vara okända för dessa forskare. Varför hålla fast vid tveksamma anor? Den enklaste lösningen på problemet vore ju att utelämna just den släktgrenen i programmet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna