ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2012  (läst 3224 gånger)

2011-10-14, 19:52
läst 3224 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Janne. Minns inte att jag kunde öppna den..men om du vill´och kan, det är ju ett tag sedan, så skicka den gärna igen...Om du har den kvar..
Mvh
AnnBritt

2011-10-26, 06:15
Svar #1

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Gårdagens (25/10) program med Thorsten Flink borde inte ha sänts. Förutom att det kändes innehållslöst, var det en uppenbart påverkad person som medverkade. Det förvirrade talet, allmänna beteendet, blundandet och annat var avslöjande. Redaktionen kan knappast ha varit omedveten om hans bakgrund och status. Ett högriskprojekt som föll ut dåligt och som inte var till huvudpersonens fördel.

2011-10-26, 07:37
Svar #2

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Programmet med Torsten Flink kändes mer som ett avsnitt av TV 4 Spårlöst. Nä, nu vill jag se SVT göra en programserie om hur släktforskning går till från grunden.

2011-10-26, 08:28
Svar #3

Sune Lundin

Nu måste jag försvara Flink. Programmet var bra och intressant. Flink är  
lite spattig även utan droger. Tror inte alls han var påverkad.
 
Men håller med att sista delen av programmet var inte släktforsking
utan blev Spårlöst försvunnen. Man skulle forskat mer i den svenska släkten, när det
verkade helt omöjligt att forska vidare i den marockanska släkten.  
 
Inte ens namnen på farföräldrarna hittade dom.

2011-10-26, 09:58
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vem tror du att du är? är inte menat att vara en genealogikurs utan det är tänkt som underhållning. Flinck står (nästan) alltid för bra underhållning. Sedan är det självklart så att det inte faller alla i smaken men det är ungefär lika meningslöst att diskutera som vilken musik eller film som är bäst.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-10-26, 13:08
Svar #5

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Vill man veta hur släktforskning går till från grunden bör man gå en släktforskarkurs!
Jag tycker att gårdagens program var klart underhållande och programmet med Torsten Flink visade sig vara väl värd att visa. At
Gnällspikar hör alltid av sig lustigt nog! Var finns alla andra?
 
Birgitta B
Birgitta B

2011-10-26, 13:33
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hade ingen aning om att han är halv-marockan. Synd att de inte hade förberett den delen bättre. I övrigt var det jobbigt att se en så nedgången person.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-10-26, 14:20
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte om jag håller med om att det bara är gnällspikar, som hör av sig här. Det är väl både kritik och rosor. Var och en får väl ha vilka åsikter som helst om programmet, utan att kallas gnällspik.
 
Jag tycker att man borde ha kortat ned delen om Marocko (även om jag tycker att Marocko, är ett intressant land), då det kändes mer som Spårlöst försvunnen. Annars tycker jag att det var helt rätt rätt att ha det med, då många av oss släktforskare även vill veta t ex var farfars syskon tog vägen eller kan jag finna pappas halvsyskon o s v, alltså inte bara spåren bakåt i tiden.
Ann-Mari Bäckman

2011-10-26, 14:25
Svar #8

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Eftersom det är TV så försöker man ju fokusera på de delar av släkten som utmärker sig på något vis. Därför är det ganska självklart att Marocko fick större utrymme (även om resultatet blev sisådär pga bristande kunskaper). Visst kan man berätta om vanliga svenska torpare, soldater och bönder i varje program men då blir det inte mycket till serie. Det gäller att variera innehållet för att kunna skapa en produkt som lämpar sig för TV.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-10-26 14:29)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-10-26, 14:31
Svar #9

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
I onsdagens Aftonblad har TV-journalisten Jan Olov Andersson en längre recension av programmet under titeln Den officiella Flinck-veckan.
Avslutningen: Även om det kändes som att han då och då spelade Thorsten Flink, det är väl någon yrkesskada, var han genom hela programmet artig, trevlig, rolig, frispråkig och känslosam.
Tror faktiskt aldrig att jag tyckt om honom så mycket, som i gårdagens avsnitt av Vem tror du att du är? (Slut citat).

2011-10-26, 15:38
Svar #10

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Jag tyckte programmet var intressant ... men mest blev jag sorgsen. Så hemskt att se hur hårt livet gått fram med honom, han är ju en enormt duktig skådespelare.

2011-10-26, 17:01
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det var ett sympatiskt och intimt avsnitt, helt kongruent med huvudpersonen Flinck. Men jag stördes av tobaksröknigen och den okultiverade speakerröstens läsuttal av Nerikes Allehanda.

2011-10-26, 21:22
Svar #12

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Jag vill i sammanhanget citera Horace Engdahl: Jag skulle säga att Tyskland är ett Sverige för vuxna.
Så ger han också en känga åt vårt infantiliserade klimat, om vuxna som fortsätter att leka och kräver att underhållas hela tiden.
 
Inget ont om Torsten Flinck, tvärtom tycker jag att avsnittet var överraskande bra, även om speakern borde få gå en talkurs, och släktforskarinnehållet är så gott som noll.
 
Måste alla program verkligen vara underhållningsrpogram? Måste det lekas?
Borde inte STV låta de kommersiella kanalerna stå för det infantila? Nog borde det gå att göra ett intressant program om släktforskning utan kändisar och resor hit och dit. Finns det ingen Olle Häger inom genealogin?
 
Kaj Larsson
 
Kaj Larsson

2011-10-26, 21:56
Svar #13

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om man anser att underhållningsprogram och kommersiella kanaler är infantila så är det nog det som är problemet snarare än något annat  Horace Engdahl är väl i sådana sammanhang enkelspårigheten själv åt andra extremen. Det finns för övrigt gott om program som inte är underhållningsprogram på SVT men deras uppdrag är varken att ständigt utbilda svenskarna eller att varje program ska göra alla tittare nöjda. Deras uppdrag är att erbjuda något för alla samt sprida viktig samhällsinformation och så ska det naturligtvis också vara. Man måste också anpassa sig efter tiden och publiken, annars försvinner sakta men säkert stödet för att vi ens ska fortsätta med statlig television. Det är ett simpelt faktum.
 
Oavsett vad för verksamhet man driver idag så märker man ganska snart tyvärr att det är de som är missnöjda som syns och hörs mest. Det får man helt enkelt leva med. Naturligtvis är konstruktiv kritik alltid bra men de som är anställda utav SJ tycker nog exempelvis inte att irriterade resenärer är särskilt underhållande längre.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-10-26 22:06)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-10-26, 22:55
Svar #14

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Av somliga inlägg här kan man undra om vi har sett samma program? Visst handlar Vem tror du att du är  om släktforskning, och visst är det en kurs i släktforskning om än anpassad till tv-formatet. För alla de här kändisarna som medverkar stöter ju på alla de problem som vi andra släktforskare kan drabbas av. Säkert är det fler än Thorsten Flinck som har anfäder med ett ursprung som är svårt att spåra. (Misstänker för övrigt att jag själv har det.)
Säkert är det fler än Pia Johansson som funderat över sitt samiska ursprung, säkert är det fler än Liza Marklund som har släktingar som varit med om dramatiska händelser. Säkert är det fler än Claes Malmberg som hittat ett okänt halvsyskon.
Och om inte allt detta är släktforskning så får någon gärna tala om för mig vad släktforsning är för något.

2011-10-28, 11:51
Svar #15

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Har nu sett programmet om Flinck. Tycker det var bra och har fått en annan bild av honom. Dom tog upp flera ämnen/ord som vi genealogister har nytta av.
Oäkta barn
Lösdriveri
Hor
Barnauktion
 
Henke

2011-10-28, 12:17
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag finns här Birgitta!  
 
Programmet var för mig allra mest intressant när det berörde Torsten Flinks mormors öde som född horunge 1892 i Nora socken i Uppland. Sedan utaktionerad till lägstbetalande bonde vid 14-15 års ålder till en storbonde som även sas vara hennes egen fader! Eftersom det fanns 7 syskon till som föddes av samma mamma, så bör det finnas många ättlingar efter denna utsatta moder. Efter att ha tjänstgjort i Östervåla skolas högstadium i 23 år, varav rätt många elever fått hjälp med lite släktforskning, så undrade jag genast om några härstammar från samma släkt?  
 
Ortnamnet Hasbo som lästes upp i programmet skulle, med en sannolikhet som gränsar till visshet, vara grannsocknen och annexförsamlingen Harbo förstås.
 
När det gäller den marockanska delen av programmet så var det inte lika stringent redigerat som det övriga programmet och de tidigare programmen, men var ändå intressant, även om det blev lite mycket av likheter med Spårlöst försvunnen.
 
Programmets släktforskaransvarige person, vår fd ordförande Ted Rosvall, presenteras i det nya numret av Populär Historia.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-10-28 13:05)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-10-28, 12:35
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det har sänts SVT-program med fakta om hur man släktforskar i en sorts studiecirkelform för ett antal år sedan. Även en del andra TV-serier har varit mer av arkivforskande.
 
Nu är det bara 2 dagar kvar tills Anders Lundins nya släktforskningsserie om amerikaner med svenska rötter drar igång på SVT. Få se vad det blir?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-10-31, 21:24
Svar #18

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
För intresse.  
 
Hej!
 
UR-akademins serie ”Släktforska - sök dina rötter” kommer tyvärr inte att repriseras något mer, eller läggas ut i Play.
 
                                             Med vänlig hälsning
Catharina Rost
Strategi och Kommunikationsavdelningen, Kundtjänst
Kunskapshuset, Oxenstiernsgatan 34, 105 10 Stockholm  
TEL:  08 - 784 42 40, 020-58 58 00 E-POST:  kundtjanst@ur.se  
www.ur.se    
 
Skickat: den 29 oktober 2011 03:36
Till: Kundtjänst
Ämne: släktforskarkurs
Hej
Efterlyser Ur:s släktforskarkurs. Kommer den att sändas eller finnas på play? Är medlem/modarator i släkforskarförbundets forum anbytarforum. Det är många som önskar att få se den för att komplettera med vem tror du att du är
Mvh Henrick Lindell

2012-08-13, 22:28
Svar #19

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Nu har man kunnat se repriser på den amerikanska versionen av Vem tror du att du är?.
Och åter upplever man hur svårt det är i engelskan med lämpliga ord för rätt uppstigande anor. Grandfather och grandmother kan ju få tillägget paternal eller maternal. Men anor längre tillbaks? Förleden great tycka ju kunna användas hur många gånger som helst, som greatgreatgreatgreat grandfather. Men hur många greatgreat grandmothers har man t.ex.? Jag får det till åtta stycken.
I min korrespondens med släktingar i USA har jag använt de hos oss vanliga förkortningarna fm, mfm, mmf osv, och jag har då förklarat att fm = father's mother, mfm = mother's father's mother, mmf = mother's mother's father.
Har genealoger i engelsktalande länder verkligen inte hittat på några adekvata benämningar för detta? Eller för övrigt i andra länder också (t.ex. Norge)?
/Sylvia

2012-08-14, 13:13
Svar #20

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
I norge säger man bestefar eller bestemor, men också farmor, mormor osv. Efter det säger man oldemor eller oldefar, efter det tipp-oldemor, tipp-tipp-oldemor osv.
 
(Meddelandet ändrat av robtm 2012-08-14 13:13)

2012-08-14, 16:20
Svar #21

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Benämningen tipp-oldemor har jag hört, men jag visste inte att man kan mångdubbla förleden tipp. Intressant!
Men hur många tipp-tipp-oldemödrar har man? Åtta stycken, väl? Så även i Norge verkar det vara svårt att uttrycka exakt vilken anfader/anmoder man menar.
/Sylvia

2012-08-15, 09:06
Svar #22

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
I den amerikanska Vem tror du att du är ser man i alla fall att man kan åka land och rike runt, och utomlands, men det mest hittar man i alla fall på Ancestry.com...

2012-09-10, 22:43
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kvällens TV-program med Kalle Moraeus anor var väldigt intressant, där man bl a tog upp utvandringar både till Brasilien och Ryssland.
 
Utvandring till Brasilien har jag sett att någon frågat om, men inte till Ryssland.
 
Jag hade en arbetskamrat, som var från Kiruna. Hon berättade om sin mormor, som kom från Ryssland. Om hon tillhörde dessa som lockades till Ryssland och återvände eller om hon faktiskt var född i Ryssland vet jag inte.
Ann-Mari Bäckman

2012-09-10, 23:26
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst var programmet om Kalle Moraeus intressant, särskilt som en släkting till honom, en kusin om jag minns rätt, gick i den släktforskarstudiecirkel som jag ledde under flera terminer!  
 
Dessutom fick jag i programmet om Petra Mede föras till Vedevågs bruk där mina förfäder stålsmederna Hilfert/Hilp(h)er(s)/Hülphers höll till i flera generationer, samt till hem till uppväxtstaden Västerås bödelsgård och galgbacke, vilka visades av en Jouni, som väl var min gamle vän Jouni Tervalampi som skrivit här på Anbytarforum om sockenlapparna. Varför kan de inte ha namnskyltar i programmet när det är medverkande av olika slag med? De står inte heller med i eftertexterna! Synd på ett i övrigt mycket intressant program!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-09-11, 06:57
Svar #25

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag tyckte det var konstigt att man inte använde Släktforskarnas Hus i Leksand i forskningen,
utan i stället åkte till ett bibliotek i Mora för att forska på datorn.
Mysko!  
 
/Helena

2012-09-11, 11:57
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det var väl inte så konstigt att man använde sig av Ovansiljans släktforskarförenings forskarsal. Torbjörn Nääs hade ju gjort grundarbetet där.

2012-09-11, 21:37
Svar #27

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
I programmet om Petra Mede berättas att de avrättade lämnades kvar på galgbacken. Var detta kutym? Det måste väl ha skett någon form av jordfästning samt tillslutning av platsen?  
Jag har alltid trott att de avrättade begravdes utanför närmaste kyrkogårdsmur åtminstone. Det finns ju ett antal avrättningsplatser i landet.
Någon som vet mera?
 
Mvh
Annastina Sekunde

2012-09-11, 22:41
Svar #28

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det var kutym att lämna avrättade ute i skogen, om de inte fick ligga kvar på avrättningsplatsen eller i dess närhet. De fick inte komma i närheten av en kyrkogård.

2012-09-11, 23:51
Svar #29

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag tittade precis på en avrättning 1660. De bägge avrättade begravdes redan samma dag och lades vid kyrkväggen.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna