ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2009  (läst 4434 gånger)

2009-04-29, 10:28
läst 4434 gånger

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Programmen går att se i efterhand på SVT Play.
mvh Solveig M

2009-04-30, 07:22
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Efter att i efterhand ha sett senaste delen av Vem tror du att du är? så vill jag skriva några ord här. Det är intressant att inledningen låg på fokus att Charlotte Perrellis familj bor på en släktgård och att de var helt normala människor som vilka som helst. Det utstrålades gemytlighet över familjen. En typisk småländsk lantbrukarfamilj skulle jag vilja säga. Märkliga uttalanden kom dock (av Ted Roswall?) under forskningens gång att det inte gick att komma längre bakåt på släktgården. Charlottes äldsta presenterade familj på gården tillhör ju en släkt som varit intresse för många kronobergska släktforskare under längre tid, nämligen Hanesläkten (den vari biskop Canutus Hahn ingår som ett sidoskott). En förfrågan om de äldsta leden lite diskret bland släktforskare skulle kunnat gett mer information väldigt snabbt eftersom det går att komma åtminstone tre generationer bakåt till i Kåramåla [~Kåramåla torp] (Nöbbele sn). Dessutom finns det dokumentation över ägarna sedan 1530-talet.
I övrigt tyckte jag programmet var bra upplagt, med välklingande kommentatorröst och rullande regi med pedagogisk visualisering via släktträden som ritades upp och band samman generationerna.  
 
Sist vill jag dock nämna att jag ifrågasätter starkt Ted Roswall som expert - hans bläddrande med 1600-talskommunionlängderna var under all kritik - så gör man inte med vårt allas kulturarv. De vita handskarnas varsamhet saknades.
 
mvh
Niclas

2009-04-30, 07:59
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det var också en bra illustration på varför man endast tillåter blyertspennor istället för bläckpennor i forskarsalarna, då man såg hur Ted satt och visade och pekade i orginalböckerna med sin penna. Nu tror jag inte det hände nåt just där, men ändå.
 
I övrigt så tycker jag också att det är ett trevligt program och jag ser fram emot de engelska avsnitten snart och den svenska fortsättningen i höst.

2009-04-30, 09:31
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En detalj till jag såg nu när jag kikade på SVARs inskannade kyrkböcker är att i den tidigaste hfl de är inne på (Nöbbele AI:1 1688-1702) så pekar Ted på ett namn Joen i familjen, som Charlotte härstammar ifrån. Likaså i den lista som bläddras upp i programmet över de som bott på Kåramålatorp (efter 57.41 min) nämns han som Jon Brittsson, men står det inte att fadern hette Nils (Hane eller förtkortning av Hansson)?

 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 30 april, 2009)

2009-04-30, 11:33
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nu ska ju denna diskussion handla om programmet och hur det presenteras men då Leif nämner förfadern Jon Brittson så vill jag passa på att lägga in Arkiv Digitals bild i färg på katekeslängden 1688-90 Nöbbele AI:1 s 50-52 över folket i Kåramålatorp:


 
Britt Jonsson är son till Jon Nilsson [Hane] och Getrud Brittsdotter i Kåramåla sistnämnda är dotter till Britt el. Brätter som namnet även anges Månsson i Ulvsåkra, Nöbbele sn. Hanesläkten har djupa rötter i Nöbbele-Linnerydstrakten och en avlägsen släkting på 1540-talet var en av anförarna under Dackefejden.  
 
Anbytarmoderatorerna får får flytta mitt inlägg till en ny diskussion ex. Vem tror du att du är? - Charlotte Perellis förfäder om så önskas.

2009-04-30, 12:01
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ok, då hade jag lite för bråttom och tittade jag på fel sida i hfl (liksom angav helt fel tid i programmet, det ska vara 11.53), och verkligen missuppfattat namnet Britt. Tack för rättelsen Niclas. Jag håller även med om att inläggen får flyttas ifall det hamnat fel.

2009-04-30, 12:19
Svar #6

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Eftersom de senaste inläggen föranleddes av Leifs inlägg 9:31 om vad som sades i programmet bör de vara kvar här. Fortsatta diskussioner Hane-släkten förs dock lämpligen på annan plats.

2009-04-30, 19:18
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
När det gäller de vita handskarna så ställde jag en direkt fråga till arkivarien i Vadstena om vi inte skulle ha sådana. Svaret blev att de inte hade en sådan policy - än!
När det gäller kulspetspennan så hoppas jag att alla ser att jag pekade med den bakre ändan av sagda penna.
När det gäller frågan om hur långt bakåt man kan komma, kan jag inte påminna mig att jag nämnde någon gräns, bara att detta var den äldsta boken vi för tillfället hade tillgång till.
 
TED

2009-04-30, 21:59
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu efter Påsk så fanns det vita vantar att tillgå även i Vadstena,och jag tror att man förväntas använda dem när  man tittar i böcker/handlingar äldre är år 1800. Där kan jag möjligen minnas fel.  
 
Jag tror inte att de fanns till hands när jag var där i januari, och avsnittet med Ted och Charlotte spelades nog in tidigare än så.

2009-04-30, 22:12
Svar #9

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ja, scenen i Vadstena spelades faktiskt in i november.

2009-05-02, 12:34
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
I denna serie tycker jag att du gjort ett bra jobb Ted!  
 
Sedan kan man nästan alltid finna mer information förstås, särskilt om man besitter specialkunskskaper om bygden och materialet. Meningen är väl att bara ta fram material som är intressant för programtimmens innehåll egentligen och inte göra för avancerade forskningar långt tillbaka i första hand. Men eftersom denna information var känd av Niclas och andra, så är det synd att det inte kom fram i programmet förstås!
 
Där är ju frågan hur mycket som ska tas fram av programresearchpersonal och av släktforskaren som hjälper till i programmet.
 
Det ska bli intressant att jämföra med de engelska programmen och även att följa höstens svenska program.
 
(Det var för övrigt extra roligt att se min gode vän och f d Förbundstyrelseledamot Ragnar Fornö skymta i bakgrunden på Vadstena Landsarkiv bakom Ted och Charlotte Perreli!)  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 02 maj, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-05-02, 14:25
Svar #11

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Underbart att höra att SVT kommer att visa BBCs version.
Jag har sett varenda avsnitt av deras version och det är lika intressant att se de engelska programmen.
Om inget annat så tycker jag att det är ett bra sätt att lära sig hur verkligheten såg ut i forna tider i det brittiska imperiet.
 
Dock verkar det som att SVT går samma väg som VIASAT History har gjort, nämligen att man väljer de avsnitt där kändisen är välkänd i Sverige.
Man väljer att börja visa avsnitt 3 i säsong 2.
 
Min gissning är att följande avsnitt kommer att visas:
 
Säsong 1 avsnitt 4 - Jeremy Clarkson
Säsong 1 avsnitt 9 - Meera Syal
Säsong 2 avsnitt 3 - Stephen Fry
Säsong 3 avsnitt 1 - Barbara Windsor
Säsong 3 avsnitt 3 - Colin Jackson
Säsong 3 avsnitt 4 - David Tennant
Säsong 3 avsnitt 6 - Nigella Lawson
Säsong 3 avsnitt 7 - Jeremy Irons
Säsong 4 avsnitt 2 - John Hurt
Säsong 4 avsnitt 3 - Griff Rhys Jones
 
Men jag hoppas verkligen att jag har fel och att SVT vågar att visa även de andra avsnitten.

2009-05-02, 15:14
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det hoppas jag med! Vi släktforskarnördar kommer att vilja se allt! De kan väl lägga de mindre kända i Kunskapskanalen eller SVT24 annars.
 
För oss är det ju av mindre betydelse om man tycker huvudpersonen är en kändis, man lär sig så mycket av alla program, speciellt som de forskar runt hela världen och relaterar sina fynd till historiska händelser.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 02 maj, 2009)

2009-05-03, 15:45
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
 Här under övriga släkter/Hane finns ett inlägg med anledning av Charlotte Pirellis anor.

2009-05-19, 20:00
Svar #14

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Nu börjar om några minuter första avsnittet av den brittiska versionen.
 
Stephen Fry, denna typiskt engelska man. Vällärd, intressant och utan tvekan lika engelsk som Afternoon Tea. Eller?

2009-05-19, 20:33
Svar #15

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Har kollat tablåerna för de följande veckorna och har nu sett att det jag fruktade verkar komma till att bli en verklighet.
 
Jag ber er rikta era blickar mot mitt inlägg postat lördagen 02 maj 2009 - 14:25 i vilket jag förutspådde vilka avsnitt som SVT väljer att visa.
 
I skrivande stund visar man avsnittet med, min favorit, Stephen Fry.
Nästa vecka är det Jeremy Irons. Veckan därpå Nigella Lawson och veckan därefter John Hurt.
 
Trist nog verkar det som att man på SVT har köpt in de avsnitt som jag tidigare listat.

2009-05-19, 23:45
Svar #16

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Angående programmet om Stephen Fry - jag blev väldigt rörd! Både angående hans släktingar på Fattighuset i London - och framförallt hans judiska familj som blev utplånad! Där ser man hur nära vi alla är till historiska händelser. En del stora, en del små! Det visar också hur man ibland vill glömma sitt förflutna. Men det finns ju där ändå. Så fantastiskt att man kan finna sin historia när man verkligen vill finna den! Jag känner mig fortfarande berörd av hans upptäckter och jag hoppas att vi alla kan lära oss lite om vår historia här i Europa!
Jag kan hålla med Richard att man kan gärna visa även andra som inte är kändisar här i Sverige! Jag tycker att sökandet i sig självt är intressant!  Man kan lära sig så mycket av alla personer som söker sitt ursprung. Det kan innebära forskning över hela världen och det kan vi alla ha nytta av!

2009-05-20, 00:53
Svar #17

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Just det du nämner i slutet av ditt inlägg är något man faktiskt ser i många av avsnitten i den brittiska originalserien, nämligen forskning över hela världen. Många av avsnitten har huvudpersonen flygandes runt världen i jakt på sina förfäder. Man får se små lokala museum i östeuropa, man ser hur man håller arkiv i Indien och hur man hittar tidiga slavar i Västindien.
 
Hoppas som sagt att SVT ser nyttan och nöjet med att visa samtliga avsnitt.

2009-05-20, 01:26
Svar #18

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Var det inte en repris? Jag hade sett avsnittet förut men kommer inte ihåg vilken kanal det var på.
Lite besviken men intresserad av hur forskningen går till i andra länder.
Kristina

2009-05-20, 01:42
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kristina, var det inte på VIASAT History channel du såg det då?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-05-20, 02:55
Svar #20

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Kan även vara på TV-kanalen Zone Reality (el. Reality Zone) då dom också visar serien. Och efter att ha studerat TV-tablån för den kanalen så ser jag att dom faktiskt visar andra avsnitt än de som Viasat History kör om och om igen.

2009-05-20, 08:06
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och jag som trodde de bara sände skrot! Måste abonnera på den kanalen också. Men då tycker jag att det är ännu mer angeläget att visa serien på Kunskapskanalen. Den har mycket större täckning, eftersom den finns i gratisutbudet på marksänd TV också.

2009-05-20, 12:32
Svar #22

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Några program i den brittiska serien finns på YouTube.

2009-05-22, 20:06
Svar #23

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Oj, vad många svar. Sitter i stugan med usel uppkoppling och har inte sett svaren.  
Det stämmer nog att det måste vara på Viasat History channel som jag har sett ett antal avsnitt om släktforskning och jag håller även med dej Chris, Kunskapskanalen vore en bra kanal att sända på.
Hälsar Kristina från ett just nu regnrikt Vikbo.

2009-05-31, 21:39
Svar #24

Utloggad Berit Monn-Iversen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2010-03-30, 15:08
    • Visa profil
Jeg har sett alle de engelseke programmene, og jeg elsket dem. Nå ser jeg på de svenske, men kun på pc da jeg ikke får inn svensk tv. Da jeg er halvt svensk og selv driver og gransker mine røtter, synes jeg det er ekstra spennende. Jeg omtrent hoppet i stolen da jeg så det handlet om Småland og at Ljuder ble nevnt. Min Smålands slekt har lange røtter i spesielt Ljuder, min farfars slekt. Jeg har etter programmet gått igjennom med lupe og sammenlignet med mine slektsdatoer. Jeg fant en Johanna Mathilda Johansdotter, og lurer på om det kan være hun som er mor til Chalottes Anna Caroline som var uekte barn på far siden.
 
Er det noen her som vet når denne Johanna Mathilda Johnsdotter er født, og hvor? Kanskje Ted Rosvall vet? Jeg er veldig spent på svar!

2009-05-31, 21:41
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad spännande Berit!
 
Om du ställer frågan i Ljuderdiskussionen också, så ökar nog chansen att du får svar!  
 
Lycka till!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-30, 19:33
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Idag 20,00 på Svt24 börjar den svenska repisen på detta program. Passa på ni som missade sist.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-10-28, 15:28
Svar #27

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
På Sydsvenskans nätupplaga finns det idag en artikel om vilka svenska personligheter som kommer att vara huvudpersoner i höstens omgång av serien.
 
Claes Malmberg
 
Pia Johansson
 
Dogge Doggelito (Douglas Léon)
 
Lotta Ramel
 
Ulf Adelsohn

 
Avsnitten sänds på måndagar med start den 23 november.
 
http://sydsvenskan.se/familj/slaktforskning/article562037/Soker-pappas-skanska-r otter.html
 
Så vad tycker vi om omgångens huvudpersoner?
 
Intressanta eller inte?

2009-10-28, 19:05
Svar #28

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Ulf Adelsohns (1941-) mmmmmf var kungamördaren Jacob Johan Anckarström (1762-1792). Kanske handlar hans program om honom.
 
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ulf_Adelsohn
 
(Meddelandet ändrat av andkar 2009-10-28 19:06)

2009-12-22, 05:40
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Efter den första säsongens livaktiga debatt om i stort sett varje program, har det varit alldeles tyst om programmen i den andra säsongen. Vadan detta?
 
1) Ingen såg dem?
 
2) De var så ointressanta?
 
3) De var så självklara?
 
4) Vi har glömt bort att diskutera dem här?
 
5) Vi har vant oss?
 
6) Andra anledningar?
 
(Tillägg: 7) Debatten har förts ((tillräckligt)) på annat håll, Proveniens?)
 
Jag tycker i alla fall att varje program innehållit intressanta personer och anor. Flera av dem skulle man som vanligt vilja veta lite mer om, samtidigt som det förstås måste avvägas emot allmänintresset.  
 
Den brittiska serien såg jag tyvärr alldeles för lite av, men en del av dem lär ju finnas på nätet.  
 
Märkligt för Ulf Adelsohn och hans faders släkt hur de förtigit sin bakgrund så totalt under så lång tid. En ny värld öppnade sig för honom och de efterlevande på gott och ont!
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-22 20:21)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna