ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 april, 2009  (läst 3096 gånger)

2009-04-15, 06:40
läst 3096 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Suzanne Osten är ju i sig en mycket intressant person och det satte givetvis sin prägel på programmet. Men hela serien är nog inte avsedd som ren genealogi utan mer som en aptitretare.

2009-04-15, 10:54
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Programmet hjälper nog inte till att förmedla rent praktiskt hur man ska gå tillväga, för att leta fram uppgifterna. Allt är ju redan servat, men det kanske kan väcka intresse för att ta reda på sitt ursprung.
 
Programmet är ju bara en timme lång och det kanske skulle bli plottrigt om man plockade fram många anor. Nu koncentrerar man sig i regel bara på en person och det gör också programmet spännande.
 
Jag gillar konceptet!
Ann-Mari Bäckman

2009-04-15, 11:18
Svar #2

Birgit Hirsch

Blev väldigt rörd igår mest var det väll att Osten sökte sin far. Alltid ett rörande tema . men klart när jag själv släktforskar så finns det alltid någon där som berör mig mer än de andra och genast vill jag veta mer.  
 
Men en sak undrar jag mycket över . Riskarkivet har de mycket om människor där . de hade ju foton och böcker om hennes far . jag har skrivit dit men inte fått något svar . Då gäller det min riktiga morfar som gav sig ut på gesällvandring i europa Jag vill ha mer kött på benen om honom ..

2009-04-15, 12:35
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Anledningen till att det finns uppgifter om Susanne Ostens far var att han invandrade, vilket myndigheterna nogsamt registrar. Som tysk invandrare under kriget var han dessutom intressant för Säkerhetspolisen. I Tyskland var han med i en organisation som någon skrivit en bok om. Det blir svårt för en arkivmyndighet att svara på generella frågor av typen - Jag vill veta allt om min släkting NN. Vet inte riktigt vad en gesällvandring kan ha lämnat för spår i arkiven.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-15, 12:48
Svar #4

Birgit Hirsch

kanske skrev lite klumpigt Jag skrev och frågade om det fanns uppgifter om bokbindargesäller. Inte enbart om min morfar  
 
men jag ska ta mig ditt på en ledig dag och snoka runt .

2009-04-15, 23:12
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Birgit, det finns skråhandlingar på Nordiska Museets arkiv, fast om de har bokbindare vet jag inte. Skråna avskaffades 1846, och deras efterlämnade arkiv kan ha haft skiftande öden. Det finns en bok om bokbindare i Stockholm (som jag inte minns titeln på), som kan ge tips om hur man kan forska om bokbindare. Riksarkivet har antagligen inget om dem.

2009-04-15, 23:26
Svar #6

Birgit Hirsch


2009-04-16, 07:19
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgit,
 
Stockholms bokbindare 1460-1880 av Arvid Hedberg, två band (Nordiska Museets Handlingar)

2009-04-16, 08:35
Svar #8

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Jag föreslår att diskussionen fortsättningsvis får handla om TV-programmet. Vidare diskussion om bokbindare kan föras under Yrken - Yrken A-E - Bokbindare.

2009-04-16, 08:39
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den bok  jag tänkte på var följande, utgiven i Stockholmia förlags monografiserie:
Grip, Ragnar, Konstförvanter och bokbindare i Stockholm 1850-1914. 1981.

2009-04-16, 13:30
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Låt mig först säga att allt som visas om släktforskning, historia, personer och liknande på TV brukar intressera mig!
Alltifrån Famna livet, Utbildningsradions serie om Släktforskning, Clary Janssons Min morfars farfars far och nu Vet du vem du är?, samt många fler program.
 
Program(serier) som Vet du vem du är? kan ju diskuteras óch jämföras utifrån flera aspekter, till exempel:
 
1. Avsikt. Produktions- och sändningsvillkor.
- a) Underhållning. Underhållningsvärde. Här genom en kändis spårande av faktisk släktskap med en individ, eller grenar av släkten. Gemensamma egenskaper med dessa, faktiska eller upplevda betonas särskilt, liksom olika öden.
- b) Målgrupper. Tittarsiffror.
- c) Ekonomiska mål och villkor.
- d) Kunskaps- och pedagogiska mål.
 
2. Urval. Förberedelser.
- a) Medverkande. Kändisar. Olika samhällsområden.
- b) Sökta släktingar. Hur många per program? Helt slumpmässigt efter den medverkande kändisens önskemål eller genomtänkt variation vad gäller: Innehåll och öden. Könsfördelning. Geografisk spridning. Etnisk spridning. Olika tidsepoker. Osv.
- c) Hur långt tillbaka från den medverkande ska man gå?
- d) Sekretess och integritet.
 
 
3. Metod.
- a) Betoning på underhållningsvärdet, upplevelse och/eller det pedagogiska forskningsupplägget.
- b) Aktivitet av den medverkande.
- c) Research från TV-producenten.
- d) Släktforskarhjälp. Av vem eller vilka? Villkor? Betalt eller obetalt?
- e) Källor. Förhållningssätt. Arkiv, muntligt material och redan publicerad forskning eller påståenden i litteratur, tryckt material och på internet.
 
 
4. Emottagande och upplevelse.
- a) Underhållningsvärden. Allmänintresse. Konstnärliga och dramatiska värden som spänning, nyfikenhet, musik, humor och värme, m.m.
- b) Genealogiska värden. Forskandets innehåll och villkor. Släktskap med eller kännedom om släkten som behandlas. Vad är biologiskt och vad är miljö/socialt arv?
- c) Sociala värden.
- d) Psykologiska värden. Individuellt och allmänt.
- e) Filosofiska värden.
- f) Politiska värden.
- g) Tekniska värden.
- h) Historiska värden.
 
5. Följder.
- a) För den medverkande. Positiva och negativa.
- b) Följdfrågor och diskussion.
- c) Ökat släktforskningsintresse. Hur tas det (bäst) omhand?
- d) Fler program av liknande och olika karaktär.
 
---------------------------------------------------------------------
 
Vad stelt och tråkigt det här blev! Men ni förstår väl hur jag menar i alla fall...  
 
Vad har jag glömt?
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 april, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-16, 14:41
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Programmet diskuteras ju även på hemsidan http://proveniens.ifokus.se, där bl.a. en av programmets redaktörer hjälper till med svar på frågor.

2009-04-22, 22:38
Svar #12

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittar ingen Magnus Claes von Porat född 1961 i adelskalendern 2004!?? Skall man gå på DNA bör man väl gå på spinnsidan. Om mor till denne von Porat som skulle vara far till en av Magnus Härenstams anfäder går att hitta kanske man skulle ha nytta av DNA-prov om hennes avkommor gick att spåra till idag. Tänker jag rätt?
 
Mvh Göran

2009-04-22, 22:51
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inte Magnus Claes von Porath, utan Claes von Porath. Se http://svtplay.se/v/1528349/vem_tror_du_att_du_ar/del_5_av_6 (50:20 min). Magnus Härenstam säger Man Klas von Portah etc.. inte Magnus ..... Det finns en person med detta namn på sid 589 född 1961.
//Michael Lundholm

2009-04-23, 01:10
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Härenstam pratade ofta om 'sin ana Molin', men det var ju faktiskt bara en bror till hans ana.  
Som jag har förstått det så ska det också gå att kolla fädernesidan, men det är inget som jag har studerat närmare.  
 
Men jag har en principiell fråga, utan att för den skull ens antyda att den har med det här fallet att göra:  
Visst måste väl ALLA leden bak till den (tänkte) gemensamme anfadern från BÅDA (eller ALLA) personerna i undersökningen vara säkerställda och hela tiden gå på faders-sidan för att man ska kunna göra en sådan undersökning som de gjorde i programmet och eventuellt binda ihop den sista länken?  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-04-23, 10:10
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mikael Persson, du har självklart rätt i att det måste vara en obruten kedja av anfäder tillbaka vid en undersökning av den manliga Y-kromosomen. Det kan även finnas mutationer som visar var de olika grenarna skiljer sig åt i släkten.  
 
Man kan också undersöka en obruten kedja av anmödrar genom en undersökning av mitokondrie-DNA.
 
Se också flera av de tidigare mycket intressanta diskussionerna för DNA och släktskap (fler än jag själv mindes):
 
http://www.rmv.se/pdf/rmv-rapport2001-2-rg.pdf
 
Anbytarforum » Övriga ämnen » 34 Släktskap och släktrelationer » DNA-genealogi
 
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » DNA-analys.
 
http://www.genealogi.se/rekord.htm
 
 
Anbytarforum » Släkter » Medeltida släkter » Folkungaätten » Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-25  
Där professor Jan Böhme kommenterar läget år 2000, men det har väl skett en utveckling sedan dess?
 
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » Oäkta barn med två alternativa fäder?  
 
Anbytarforum » Landskap » Norrbotten » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Gardin
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Hur många anfäder/anmödrar har man  
 
Anbytarforum » Landskap » Västerbotten » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Söker personer som har testat sitt DNA via The Genographic Project  
 
Anbytarforum » Släkter » Kungliga släkter » Birger Jarl  
 
Anbytarforum » Länder » Finland » Övrigt » DNA-test till forskningsprojekt - intressenter i Finland sökes  
 
Anbytarforum » Släkter » Kungliga släkter » Romanov mysterium
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Kusiner eller halvsyskon - hur kolla detta?  
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Genetik i Lappland, Västerbotten och Norrbotten.+ lite Ångermanland.  
 
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » Kan man alltid komma vidare?
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Släktskap, hur mycket släkt är man? » Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-01  
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Släktskap, hur mycket släkt är man? » Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19  
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Rasbiologi, medicinsk genetik och släktforskning
 
Anbytarforum » Språk, ord och namn » Sjukdomar och dödsorsaker » Porfyri  
 
Anbytarforum » Släkter » Övriga släkter M-R » Nordenstam
 
Anbytarforum » Släkter » Medeltida släkter » Dna teknik.  
 
Anbytarforum » Ordet är fritt om släktforskning » Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?  
 
Anbytarforum » Särskilda forskningsområden » Forskning om övrig historisk inflyttning till Sverige » Folkvandringen i Norden  
 
Anbytarforum » Särskilda forskningsområden » Forskning om adelssläkter » Allmänt » Bonde-ätt  
 
Anbytarforum » Övriga ämnen » 24 Sexualitet och sexualbrott » Dubbelkönad  
 
Anbytarforum » Övriga ämnen » 05 Barn » Siamesiska tvillingar  
 
Anbytarforum » Övriga ämnen » 34 Släktskap och släktrelationer » Blodtest för faderskap  
 
Anbytarforum » Släkter » Övriga släkter C-F » Forsberg
 
och fler.....
 
Men dessa fann jag intressanta och läste om med behållning och hoppas fler finner dem intressanta!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 23 april, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-23, 21:22
Svar #16

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej!
Magnus talar flera gånger om korten på sina bistert allvarliga förfäder.
När jag tittar i mina gamla släktalbum ser jag inte en enda person som ler inför forografen. Alla ser allvarlga ut.
Numera ser man ju oftast leende personer på porträttbilder.
Vid vilken tidpunkt ungefär började man våga le när man blev fotograferad?
Mvh
Sylvia

2009-04-23, 22:06
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sylvia!
 
Tidpunkten får någon annan svara på, men jag antar det var på 20-talet, då man själv kunde ta kort med egen kamera.
 
Jag tänkte likadant, när han pratade om gravallvarliga personer på korten. Så såg ju alla ut. Det säger ju inget om hur människan egentligen var, glad och sprallig eller surkart.
 
Vad jag ville kommentera med detta, är att det är så kul med dessa gamla kort, när det finns små barn med, så kan de se riktigt glada ut, medan alla övriga ser gravallvarliga ut. Det kanske var ganska kul att se gubben bakom skynket, tyckte den lille. Det där med att stå blickstilla, förstod ju inte barnet.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-23, 22:09
Svar #18

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Det kunde nog bero på fotografen, traditionen OCH de långa exponeringstiderna.
En ana till mig Greta Sofia Luttu gift Pellijeff i Kiruna var tydligen en framåt fotograf. Hon verkade från förra seklets början och vi har massor med kort från hennes ateljé härhemma. Fotoobjekten skrattar inte direkt, men åtminstone ler, ibland med något spjuveraktig blick, och lite ledigare stil. Barnen i lite ledigare poser. Men det finns förstås mängder av gravallvarliga herrar i fadermördare som tydligen kommit för att fotografera undersidan av hakan.  
 
Hälsn Monika W

2009-04-24, 15:10
Svar #19

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
En bidragande orsak kan ju också vara tändernas beskaffenhet.  
Jag tror att det var lättare att gå till fotografen för att föreviga sig på bild när man ändå var finklädd, än att finna en bra tandläkare i början av 1900-talet åtminstone i glesbygden.

2009-04-24, 16:09
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Med tanke på att de skulle sitta still så länge, kanske det var lättare att sitta med ett neutralt uttryck än leende.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-25, 01:27
Svar #21

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Har ett foto på min farfarsfar och farfarsmor - de var födda 1832 och 1828 - de var väldigt strama på fotot. Jag har alltid tänkt att det var för att de var tvungna att sitta still p g a exponeringstiden. Tror nog att det var så. Även min farfar och farmor som gifte sig 1902 var väldigt allvarliga. De kunde ju knappast röra sig alls, eller visa minsta känsla. Jag antar att fotografen sa till dem att de skulle vara stilla - inte röra sig.För att fastna på plåten. Har många gamla fotografier som visar allvarliga ansikten. Det berodde antagligen på tekniken när fotografierna togs!

2009-04-25, 17:46
Svar #22

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Vi hade en fotograf som kallades fröken Norén (Elin Axelina 1899-1986) från Västergötland som hade enl. hennes egen utsago varit hovfotograf i Stockholm.  Hon berättade någon gång på 50-talet för mig att det fanns ett hjälpmedel för porträtt fotografering. En typ av stång med en halvrund hållare som man lutade huvudet emot så man kunde sitta stilla under exponeringen. Var den sen satt fast på/i minns jag tyvärr inte.

2009-04-26, 00:42
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det har nämnts här att programmet finns i flera versioner i olika länder, förutom den svenska och den ursprungliga brittiska serien.
 
Jag kan lägga till att man i Storbritannien till och med börjat ge ut en månadstidning
om släktforskning, Who do you think you are? med utgångspunkt från TV-serien.
Vilket jag upptäckte när jag var i London förra helgen.
 
Det är BBC själva som ger ut den.
 
Så det är inte bara Grey's Anatomy som fått en egen tidning...
Ulf Berggren

2009-04-26, 08:05
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan gå in på tidskriftens hemsida och prenumerera även till Sverige, tyvärr ganska dyrt, 65 pund/år:
https://www.subscribeonline.co.uk/bbc-magazines/subscription.cfm?mag=WHOD&ctry=1 7
 
Även programmets hemsida kan vara värd ett besök:
http://www.bbcwhodoyouthinkyouare.com/

2009-04-28, 21:03
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
SVT börjar sända den engelska versionen 19 maj!

2009-04-28, 21:26
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-28, 22:11
Svar #27

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hörde detsamma - jättebra! BBC gör ju fantastiska program med hög kvalité!

2009-04-28, 23:32
Svar #28

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Tydligen behövde inte SVT någon påtryckning eller namnlistor från människor som önskade se dessa program. Jag antar att de var planerade långt innan det påbörjades en namnlista här på Anbytarforum. Det är väl positivt att de kan tolka strömningarna i landet  Det finns troligen många människor av våran sort därute! Så härligt!
Margaretha

2009-04-29, 01:41
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad spännande! Jag har inte sett något av de programmen!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna