ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2009  (läst 1333 gånger)

2009-03-06, 17:09
läst 1333 gånger

Marie Belcher

På Rötter görs idag reklam för den svenska versionen av Vem tror du att du är? Det ska starta 09024 och några kända personers anor tas upp, bl a Thomas Bodström och Magnus Härenstam. Det låter intressant. Det skulle jag vilja ta del av tänker jag. MEN... Var hittar jag detta? Är det ett radioprogram? ett TV-program, eller rentav av ett program här på Rötter?

2009-03-06, 18:24
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Jag läste i Aftonbladet idag att det kommer en TV-serie i SVT 1 som börjar den 24 mars.  
I AB intervjuades Helena Bergström, som tydligen också är en av dem som får hjälp med att söka sina rötter.
 
Mvh  Åsa

2009-03-06, 19:31
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Just detta programmet står under länktips!
 
Mvh Inga-Lill

2009-04-08, 09:36
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Angående programmet som sänds på TV.
 
Är det någon som tycker det är bra? Nog tycker jag att den förra serien var bättre upplägg på.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-04-08, 10:12
Svar #4

Birgit Hirsch

Jag tycker programet är intressant . Men håller med att Bergströms ana och Bodströms var bättre upplägg än den igår om Berghagens anor . De slipper iaf sitta timme efter timme och söka i kyrkböcker för de får de hjälp med *L*  men annars blir det ingen underhållning i tv .

2009-04-08, 10:55
Svar #5

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Det är klart att man tittar. Avsikten är väl att väcka intresse för sina rötter. Och det ser ganska lätt ut att få tag på uppgifter och kringmaterial. Men håll med mig om att det är långt ifrån släktforskarens vardagliga gnet bland svårlästa böcker, torpare och ständiga flyttningar mellan socknarna. Jag utgår ifrån att folk förstår att alla kan inte få professionell hjälp och tillgång till arkiv på det sätt som presenteras. Men nu handlar det om kändisars anor och inte om folk i allmänhet.
Håller med Patrick om att förra serien var snäppet bättre - även om de behandlade de gamla böckerna så man gapade!
 
Monika W

2009-04-08, 19:18
Svar #6

lena andersson

Jag håller med Birgit.. Berghagen var inte så mkt att hänga i påskriset. Men Bodström o Bergström var toppen. Det var så roligt att se glädjen i dem när de upptäckte släktens liv. Naturligtvis var Björnjägar-jägarn toppen eftersom han är härifrån Det blev dubbel upplevelse. Men som skrivits - de får ju mkt serverat på silverfat-, det är ju Tv. Så är det synd att det stannar så nära nutid (för oss forskare) Lite längre bak kan man ju visa även om man gör större ryck i senare tid. Men det är intressant.

2009-04-09, 10:38
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Men målgruppen är knappast släktforskare eller ens släktforskare in spe. Som Monika skriver skall programmet väcka intresse. Kanske är det just därför klokt att stanna vid de närmaste anorna; många människor vet ju inte ens var deras far- och morföräldrar kommer ifrån. En viktig faktor i det här s k formatet är ju huvudpersonen, dvs den som söker. Hans eller hennes personlighet präglar förstås varje program och avgör nog hur man uppfattar det. Själv tycker jag Bergström var bäst. Det var t ex rörande att se med vilken andakt hon lade blommor på familjegraven och hur hon levde sig in i den undersökta tidens sociala och ekonomiska svårigheter såsom fattigdom, trångboddhet, utomäktenskaplig börd.

2009-04-09, 16:14
Svar #8

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Även jag tycker att Bergströms program var det bästa som presenterats än så länge i serien. Hon hade verkligen en inlevelse i de olika livsöden som presenterades. Detta skriver jag även om jag personligen inte gillar henne som person i andra sammanhang.
 
Vilken är den andra serien som några av er nämnt tidigare i tråden? Har Svensk Television gjort en tidigare serie med släktforskningsprogram typ dessa som nu sänds?
 
Mitt egna, och än så länge relativt nya, intresse för släktforskning började ta form efter det att jag såg ett par program av den brittiska förlagan till Vem tror du att du är?. Serien som på engelska heter Who do you think you are? och som sänds då och då på Viasat History.
 
Jag har med vänners hjälp nu äntligen lyckats ta mig igenom samtliga avsnitt som visats i Englnad, då Viasat History bara visar program med personer som är kända för den breda svenska allmänheten. Tycker det är ett trist beslut av Viasat att bara visa ett fåtal program då resten av serien är lika intressant även om man kanske inte vet vem Zoë Wanamaker, Jeremy Paxman eller Laurence Llewelyn-Bowen. BBC har sänt 45 avsnitt och för en som jag, som älskar brittisk television och är lite av en smyganglofil, så är dom roliga, intressanta och spännande att titta på.
 
En av mina favoriter av de som visats måste vara Stephen Fry, denna legend, brittiska nationalskatt och ordvirtuos, som upptäckte och upplevde de fasansfulla upplevelser som hans förfäder upplevt under världskriget.
Ett annat avsnitt som jag gillade var när den engelska aktrisen Patsy Kensit sökte sina rötter. Kensit är känd för att ha haft en far som var väldigt involverad i den undre världen. Hon ville veta om hennes far var det enda svarta fåret i familjen. Hur det gick kan jag ju inte avslöja

2009-04-09, 16:29
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag söker också efter de sista tre säsongerna (jag har 1-3) av den engelska versionen, men det tar tid innan de kommer på DVD. Man sänder dessa program och en massa andra intressanta på SKY satellitkanaler som man inte kan få in här utan proffsutrutning, vi är riktigt olyckligt lottade när det gäller faktaprogram överhuvudtaget här i Sverige. Det är fantastiskt bra program, även om man inte vet vem kändisen är, håller helt med dig om det. Man söker anor över hela världen dessutom.
Jag kan också rekommendera den australiska versionen. Ser fram emot den kanadensiska och den amerikanska som nu har sänts ett par säsonger, men förstås inte finns på DVD.

2009-04-09, 18:06
Svar #10

Utloggad Richard Dahlqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2012-07-09, 14:04
    • Visa profil
    • upprop.nu/APEX
Har inte sett varken den australiensiska, kanadensiska eller den amerikanska.
Har inte riktigt koll på var man kan få tag i dom. Skulle vilja se dom också.  
Det är en härligt voyeuristisk känsla på något sätt, men också väldigt intressant.
 
Håller med Chris att det är för lite faktaprogram på svensk TV. Trist för dom av oss som faktiskt hellre ser faktaprogram än Let's Dance och andra liknande s**t-program.  
 
Önskar att jag kunde hjälpa dig med dom senaste serierna, Chris!

2009-04-09, 19:10
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en irländsk också! Inte på DVD.
 
Den australiska finns på Madman (googla!) för ett facilt pris och facilt porto, tar bara några dagar. Men du måste ha en regionfri spelare.
 
Hur kan man påverka svensk TV att köpa in de engelska? Och andra?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna