ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drömmen om Amerika (SVT, 1996)  (läst 2321 gånger)

2012-12-03, 15:36
läst 2321 gånger

Utloggad Niklas Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 18:05
    • Visa profil
Hjälp mig minnas!
Gjorde Per-Eric Nordquist (1940-2002) gjorde en TV-serie om svenska utvandraröden i Amerika ?
Kommer ihåg att jag såg något om guldgrävare och om gitarrtillverkaren Stromberg.
Eller var det bara en dokumentär? Jag har googlat hans namn och kan läsa om hans böcker m m, men inte om någon TV-serie.

2012-12-03, 15:48
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Drömmen om Amerika sändes under migrationsåret 1996. Det var både nyinspelade dokumentärer som Nordquist gjort, om bl. a. guldgrävarfotografen Eric Hegg, om Three Lucky Swedes, om Chicago med utvandraren Kurt Mathiasson m. m. men också en del som repriserades.  
Per-Eric Nordquist var vid denna tid också redaktör för Emigrantregistrets tidskrift Bryggan. Han organiserade en stor utställning med svenskamerikansk konst på Örebro slott sommaren 2001 så han var aktiv på olika sätt inom emigrationsforskningen.

2012-12-03, 16:00
Svar #2

Utloggad Niklas Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 18:05
    • Visa profil
Tack Carl-Johan !
Avsnittet om Eric Hegg verkar finnas på SVT Play. Sitter någon på övriga avsnitt och kan dela med sig så hör gärna av er - jag lägger över dem på DVD kostnadsfritt.

2012-12-04, 04:10
Svar #3

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Rubriken justerades till programmets namn.

2022-10-31, 11:52
Svar #4

Utloggad Aron Skoog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-12-12, 09:50
    • Visa profil
Tack Carl-Johan !
Avsnittet om Eric Hegg verkar finnas på SVT Play. Sitter någon på övriga avsnitt och kan dela med sig så hör gärna av er - jag lägger över dem på DVD kostnadsfritt.

Hej, Jag är också på jakt efter Per-Eric Nordquists dokumentär om guldgrävarfotografen Eric Hegg. Men såg att den inte finns på SVT Play längre. Det är inte så att du (Niklas) eller någon annan har den bandad eller vet någon annanstans man kan se den? Tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna