ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 november, 2011  (läst 2834 gånger)

2011-11-02, 13:51
läst 2834 gånger

Kenneth Larsson

Intressant att du vet vad sanningen är Mats - är det Aftonbladets undersökningar då har vi många konstiga sanningar i Sverige.

2011-11-02, 15:21
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Tiderna förändras. Min pappas kusin Fred från Amerika, som besökte oss i Sandviken i mitten av 50-talet, tyckte det var höjden av lyx att kunna klämma kaviar ur en tub på frukostmackan. Den enda kaviar han hade hört talas om tidigare var rysk kaviar.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-11-02, 15:46
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag håller nog de som svarat högre än författaren av artikeln, trots och ska vi säga tack vare vilka som läser och svarar på Aftonbladet :-)

2011-11-02, 17:20
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Såsom varande djupt inblandad i den andra stora släktforskningsserien i Svensk Television; Vem tror du att du är? kanske jag egentligen borde tiga, men det har jag som bekant svårt för.
 
Så synd, att en egentligen god och trevlig idé - detta att plocka hem ett antal svenskättlingar och låta dem söka sina rötter och lära känna sitt ursprung - måste tvingas in i ett krystat Robinson-mönster med löjliga tävlingar och utslagningsmoment. Hade det inte räckt att resa runt med hela gänget, låta dem få se och upptäcka Sverige och svenskarna, och sedan låta en deltagare i varje program hitta fram till just sina släktingar?
 
Vem tror du att du är? samlar en storpublik varje vecka, ibland över 1 miljon tittare, och detta utan flåshurtigt tävlande. Det hade säkert Allt för Sverige kunnat göra också om man inte känt sig tvungen att tvinga in serien i ett format där den alls icke hör hemma.
 
TED

2011-11-02, 17:28
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man kan ju undra vad gemene man tycker om detta TV-program? Är det bara vi släktforskare, som är lite extra petiga och vill skala bort lekarna och lustigheterna?
Ann-Mari Bäckman

2011-11-02, 18:05
Svar #5

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Jag tycker första programmet var bra. Efter att ha sett alla program i den norska versionen,'Alt for Norge', så blev jag positivt överraskad. Det svenska programmet innehöll mycket mer släktsforskning än det norska.
Alla som åker ut i Norska versionen får en släktbok med all information om deras släkt, kanske alla i Svenska får det också?

2011-11-02, 20:35
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När nu både nuvarnde och tidigare ordförande i Förbundet har yttrat synpunkter om de släktforskningsrelaterade programmen i tv kanske det kan vara idé att framföra en tanke jag har haft alltsedan Vem tror du att du är sändes första gången. De här tv-serierna är ju den största exponering för en bred publik som svensk släktforskning någonsin har fått. Det står väl i Förbundets stadgar att man skall verka för släktforskningens utbredning i landet. Därför borde det ligga i Förbundets intresse att utnyttja dessa reklamtillfällen så långt det går. Jag tänker mig att Anbytarforum och dess medlemmar kan spela en viktig roll i detta. Ungefär så här.  
 
När ett avsnitt av ett tv-program sänds görs som vanligt en hänvisning till, i detta fall SVTs, hemsida. Där finner man en liten hänvisning och en länk direkt till en diskussion på AF om just detta avsnitt. På AF finner man de delar av en antavla som redan visats i programmet. Den har i förväg gjorts i ordning av Nyckelpersonen, trådens Moderator. Sedan inträder två kategorier deltagare i handlingen:  
-. Sökarna som plockar fram ytterligare informationer: flera anor, syskon, barn, detaljer om anornas liv som inte berörs i programmet.
-. De intresserade nybörjarna som vet att farmor kom från just den socknen eller som av något annat skäl blivit intresserade av det just sända avsnittet.  
 
På några dagar skulle man kunna få fram mycket 'riktig' släktforskning, som har sin utgångspunkt i den ursprunglige kändisen, men som innehåller så mycket mera och som förhoppningsvis leder en och annan tv-tittare på de första stegen för att bli en aktiv släktforskare.  
 
Skulle vi orka med något i den stilen?

2011-11-02, 21:59
Svar #7

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Lysande idé Per
Kreativt så det står härliga till.
SVT står för reklamen och den underhållande delen och AF levererar en fortsättning i släktforskningens tecken.
Om var och en som bidrar kort och pedagogiskt berättar hur man gått tillväga för att hitta uppgifterna så har Släktforskarförbundet sin största chans någonsin att öka sitt medlemsantal.
 
Lasse

2011-11-03, 15:17
Svar #8

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Per
 
Trådens moderator - hur utse sådan? Hur menar du vederbörande ska tanka över embryot till antavla från den anonyme experten på TV? Hur tillförlitlig är då detta embryo?

2011-11-03, 16:43
Svar #9

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
För att genomföra en sådan här sak måste det finnas en överenskommelse mellan Förbundet och SVT. De delar av antavlor som brukar visas i tv kommer rimligen från någon datafil. Moderator utses lämpligen på samma sätt som nu sker. Om ingen åtar sig att vara moderator går det inte.

2011-11-07, 10:47
Svar #10

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ted, angående konceptet så är det väl så att man köpt det från en norsk producent, och då är man säkerligen tvungen att hålla sig till en fastställd utformning. Men inget hindrar ju att man gör en fristående uppföljning! F.ö. var det lite snopet att den första som åkte ur var den som hade ett uttalat intresse för släktforskning...

2011-11-07, 13:11
Svar #11

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Apropå del 2. Nationaldagsfirande -inga krig. Jag gillar att alla åsikter finns här och det är ok. Jag vill inte att alla skall tycka som mig. Intressant och lärorikt i alla aspekter med allas fria åsikt. Arabiska våren. Jag är tacksam leva i ett land där det finns Debatt.Bra bli påmind ibland om det.

2011-11-07, 21:16
Svar #12

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Fast lite dåligt var det väl, att ingen anledning till nationaldagen angavs, fast det finns minst två: Gustavs intåg i Stockholm 1523 och nya grundlagen 1809.

2011-11-07, 22:39
Svar #13

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Ähum, Gunnar...  Kolla historieböckerna en gång till.  
 
Hälsingar i all välmening,
Evastina
   

2011-11-08, 09:09
Svar #14

Sune Lundin

Fem minuter av programmet var bra resten kan man vara utan, så tramsigt.  
Men vad kan man förvänta sig, med den programledaren.

2011-11-08, 09:52
Svar #15

Utloggad Leif Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2015-05-01, 15:25
    • Visa profil
Från Wikipedia.
 
 
Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är sedan 2005 en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av den nuvarande 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.
 
Tidigare firades 6 juni som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen även en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag.
 
/Leif

2011-11-08, 11:00
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tycker Svenska flaggans dag är ett mycket trevligare namn. Nationaldagen låter på något vis rätt byråkratiskt. Även om den rent faktiskt är det, så kunde den ju ha ett trevligare namn.

2011-11-08, 14:10
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom det i det senaste programmet, var så tydligt att det inte är ett släktforskningsprogram, har jag slutit fred med mig själv och slipper att fnysa åt något som inte är rätt gjort. Däremot kom jag på mig med att riktigt längta efter att någon gång mer i livet, köra en stor häst ...  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-11-08, 16:15
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ibland önskar man att man hade en gilla-knapp att trycka på
Ann-Mari Bäckman

2011-11-08, 16:44
Svar #19

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
En liten tanke.. de tittare som inte Vem tror du att du är fångar upp  
kanske Allt för Sverige gör? Kanske just på grund av tävlingsmomentet,  
vad vet jag. Jag tittar på båda programmen men jag är ju redan inbiten  
släktforskare. Jag kan inte tycka att det är fel att ha olika programkoncept.
Om någon blir intresserad är det ju inte fel och för andra finns
det en fjärrkontroll.
 
Man kan väl tänka lite utanför boxen och inte ta allt så himla
allvarligt? Läs gärna en del av deltagarnas egna kommentarer
på programmets facebooksida http://www.facebook.com/AlltforSverige. Det verkar trots allt som de haft en  fantastisk upplevelse.

2011-11-09, 09:30
Svar #20

Sune Lundin

Men vilken enorm slöseri med tid för  människor som reser hit till Sverige  
och gråter av längtan efter att få veta mer om sitt ursprung, sen¨
tvingas slänga köttbullar i gapet på en annan amerikan.  
 
Nej de skulle ha använt minst en halvtimme till att varje person skulle
i var sitt program få följa sitt ursprung och kanske till slut hitta  
någon avlägsen släkting. Sen den andra halvtimmen kunde man ägna sig åt
svensk kultur. Bort med utröstandet, och bort med urdumma lekar.
 
Finns det inte redan så väldigt många fåniga program i TV där man tävlar  
och åker ut den ene efter den andre. Efter två program gör jag något annat
än  tittar på detta söndagar kl 20.00.

2011-11-09, 11:12
Svar #21

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
I ett land där Sven-Ingvars anses som musikaliska höjdare och Ragnar Skanåker son bäste olympiern under 50 år får vi kanske godta att barnsligt upplagda TV-program ändå lockar människor till släktforskningen. Som släktforskare gillar jag det heller inte, men känner mycket för de deltagande och deras brinnande intresse för sina förfäder.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2011-11-09, 18:22
Svar #22

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Läste en intervju på CBS Minnesota med en deltagare i den norska förlagan till programmet,  Alt for Norge, som berättade att den totala inspelningstiden i Norge var två månader, och att alla som blev utslagna förutom uppgifter om sin norska släkt bjöds på en tio dagars rundresa i Norge. Med andra ord körde man inte direkt deltagarna på porten när de åkte ut! Att slutsegraren förutom nöjet att träffa sin norska släkt fick $50.000 kanske förklarar anspänningen bland deltagarna inför till synes triviala tävlingsmoment?

2011-11-16, 21:05
Svar #23

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
En artikel  med Brian Gerard (prästen) som han själv länkade till från sin egna facebookgrupp Mormors fars konfirmationspräst hade samma kallelse som jag

2011-11-18, 09:23
Svar #24

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
En artilkel om kvinnan som forskade fram släktträden åt deltagarna hon grävde åt tv svenskättlingarna

2011-11-19, 10:09
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för länken till artikeln om Brian Gerard, Henrick!
 
Hoppas bara att första meningen i ingressen inte skrämmer bort några läsare:
 
I hela sitt liv har pastor Brian Gerard från Kentucky kämpat för orättvisorna i samhället.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-11-19, 17:31
Svar #26

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Aha Stefan! Mot orättvisor hade låtit bättre helt klart =)

2011-11-27, 00:18
Svar #27

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Oj, jag tycker nog att detta program trots allt väcker ett stort intresse för släktforskning! Jag har kontakt med en av dem som försvann från programmet - men är en person som är oerhört intresserad av just släktforskning! Jag har inte läst alla inlägg här ovan - men tycker nog att man ska ta det lite lugnt! Ifall något tv-program väcker intresse för att släktforska är det väl bra - även om man inte tycker om tävlings-momentet! Jag tror nog ändå att de flesta som medverkar är genuint intresserade av att finna sin släkt - dvs - släktforskning! Jag var absolut en novis i början - och skäms inte över det. Men ifall man vill locka människor att börja forska tror jag ju inte direkt att detta program avskräcker dem!

2011-11-27, 01:08
Svar #28

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Vem tror du att du är är ett fantastiskt program! Jag tror det skapar ett stort intresse för släktforskning - ett jättebra program!Men man ska nog inte ignorera andra program för det! Allt som främjar släktforskning är väl bra??

2011-11-28, 12:19
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har nu sett avsnittet från Stockholm (på play) och gårdagens program från Birka, och måste nog säga att riktigt så uselt som vissa här ovan vill få programmet till tyckte jag inte att det var. Visserligen får de rena släktforskningsuppgifterna en väldigt liten plats, men det är nog bara vi som är totala genealoginördar som önskar se allt som står i de papper och antavlor som deltagarna får.  
 
Ett småtrevligt program som säkert lockar fler att börja släktforska. Tävlingsmomenten störde mig inte så mycket. De hör nästan till i ett sådant program av idag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna