ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2011  (läst 2686 gånger)

2011-10-30, 21:56
läst 2686 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tyckte faktiskt det var ett trevligt program, skrattade en del. Fast så mycket forskning var det ju inte, förutom i kulisen då. Skall bli intressant att följa för att se hur de lägger upp programmet.
 
Har det, eller skall det även sändas i Amerika?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-10-31, 09:46
Svar #1

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Enda invändningen är väl att jag är seriöst trött på program där folk ska slås ut vartefter. Hoppas verkligen att de som åker ut får veta sin släkts historia ordentligt i alla fall. Nån har ju ändå suttit och gjort hela forskningen. Tycker att det hade gått att göra en väldigt intressant serie ändå utan lekar och tävlingar. Det är ju kul bara det att se Sverige genom deras ögon.
 
Men på det stora hela gillade jag verkligen programmet. Ska bli jättekul att följa, man får nog lära sig ett och annat under seriens gång.

2011-10-31, 14:57
Svar #2

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Tillhör också dem som är hjärtligt trött på tävlandet hela tiden, i alla fall i den formen att någon ska lämna programmet.
 
Trevligt pris att få träffa släktingar som man kanske inte längre trodde fanns. Fast det blir ju lite konstigt när de säger att bara vinnaren får göra det. Ingenting hindrar ju varken de tävlande eller oss släktforskande tittare att ta kontakt med varandra efter seriens slut.

2011-10-31, 15:05
Svar #3

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Jag är seriöst trött på program som framställer släktforskning på ett oseriöst sätt, dessutom  med fåniga tävlingsinslag. En massa trams var det!
mlind

2011-10-31, 15:30
Svar #4

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Korsa Vem tror du att du ar med Robinson och litet Allsång på Skansen så har du programmet i ett nötskal. Och glöm inte HBT-inslaget för all del!
 
Som sagt, en massa trams!
 
Kaj Larsson
leg gnällspik

2011-10-31, 18:42
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag frågade några vanliga personer och de tyckte att det var ett småtrevligt program. Lite tårar, lite tävling och riktigt vackra bilder. Dessutom bra och trevliga presentationer av några av de som är med.
 
Tänk att det kan skilja så mycket mellan gnällspikar inom släktforskningen och de som vi gärna vill se bli intresserade. Måste allt vara tråkigt och introvert vetenskapligt för att det ska passa?  Vem lockar det?

2011-10-31, 18:53
Svar #6

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Jag tycker en salig blandning av alltihop. Men tror att de i kulisserna sen får veta nog - för att träffa -om de inte får de. Är dock tillräckligt nyfiken på det. De har en sida på Facebook. Allt för Sverige. Där finns deltagarna med med sina FB sidor. Antar att man kan få reda på där (nu eller efter programmen) hur det gick för dem.Jag antar att TV.tiden är kort o klippt.  
Så jag vill gärna veta mer hur det gick och intressant hur de upplever Sverige o svenskar.
Sen kanske vi också tycker annorlunda efter alla avsnitten.jag skall iaf se dem.

2011-10-31, 19:02
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag kan inte låta bli att berätta: När jag skickat mitt förra meddelande så ringde telefonen, en hyfsat god vän är i andra änden, med en fråga:  Jag såg ett program om amerikaner som kom till Sverige på Tv igår. Jag har ju några som flyttade, kan du hjälpa mig att komma igång?
 
Vad jag svarade kan ju få förbli en hemlighet :-)

2011-10-31, 19:18
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag håller nog med gnällspikarna ovan, särdeles tycker jag det är väldigt onödigt med tävlingsinslagen, som verkade göra somliga malliga, och andra superbesvikna.

2011-10-31, 20:16
Svar #9

Utloggad Lars Welinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 19:58
    • Visa profil
Det kunde ha blivit ett trevligt program, om man inte haft med det larviga tävlandet. Jag såg dt inte till slut och tänker inte heller följa det i fortsättningen.

2011-10-31, 22:10
Svar #10

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Alla berörda var införstådda med hur tävlingen var upplagd, men jag tycker ändå att det var en onödig lek med deras känslor. Man når inte alltid målet i släktforskningen, men då beror det på något annat än en fånig tävling!

2011-11-01, 06:32
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Eftersom jag är allergisk mot alla tävlingsprogram med utslagningar gillade jag inte det inslaget, det var bara larvigt krystat i sammanhanget. Man hade valt ut ett bra tvärsnitt av amerikansk befolkning som hade kunnat göra programmet spännande i alla fall, genom sina reaktioner som är så annorlunda än i vår kultur. Från bilarbetaren i Detroit till designern utgjorde deltagarna kul personer som visade sina (typiska) reaktioner på svenska företeelser. Det hade räckt med (arrangerade) möten med rötterna, av typen gravstenen som vandringen i Torekov hade lagts förbi, kompletterat med berättelser om anornas liv. Att upptäcka mer och mer runt sina rötter i programmet hade faktiskt kunnat bli bra underhållning även för andra än oss nördar.

2011-11-01, 08:24
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Idén med att ta hit amerikaner, låta dem möta den svenska kulturen och få se platserna där deras förfäder kom ifrån, måste väl bara det ha ett stort underhållningsvärde. Men lekarna, usch!
 
Kunde man inte fått följa, i ett halvtimmesprogram, var och en på upptäckt i Sverige, till den plats förfadern kom ifrån?
Ann-Mari Bäckman

2011-11-01, 09:05
Svar #13

Carl Szabad

Nu var ju tävlingsinslaget föredömligt kort. Det kändes som om deras upplevelse av att komma till det gamla landet hade större tyngd och gav åtminstone mig större behållning. Sen blev jag något störd av den stöddige och kvinnoföraktande försäljaren, som öppet deklarerade att Han minsann aldrig hade blivit slagen i någon sport av någon kvinna och att Hans dotter var mindre värd eftersom hon inte kunde bära Hans namn vidare. Fast den inställningen finns säkert även i Sverige, även om man här oftast har vett att hålla k**ten i massmedia. På grund av de gråtmilda scenerna misstänker jag att serien ska säljas även till USA, vilket kan vara en bra PR för Sverige och tipsa om svensk släktforskning.

2011-11-01, 10:48
Svar #14

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Dagens Nyheter idag:
 
Johan Croneman: ”Allt för Sverige” lanserade fördomar så att det stod härliga till
 
SVT vill inte ha en förmyndare som bestämmer vad som hör hemma i public service, men det är precis det de riskerar.  
Vi kan i och för sig vara säkra på att de också får se andra delar av Sverige ¬ men valet att landstiga i just Torekov var rent komiskt. De utvalda amerikanerna i ”Allt för Sverige” gick omkring i miljardärsbyn på Bjärehalvön och var överförtjusta. ”Det ser precis ut som jag hade föreställt mig Sverige.”
 
Jodå, verkligen.
 
Hade det inte varit rätt spännande att låta dem dimpa ned i Rosengård i Malmö i stället, ¬de kunde ha fått en lägenhet där i några dagar.
Hammarkullen i Göteborg, Skutskär kanske? Ett lite annat Sverige.
 
Man skall som bekant inte skjuta björnen innan man hoppat baklänges över bäcken, men faktum var att redan trailern till ”Allt för Sverige” var oroväckande.
 
Första avsnittet var avskräckande. Det kändes som en total idékollaps: Tio amerikaner får resa till Sverige för att tävla (!?) om vem som till sist skall få träffa sina svenska släktingar som de knappt ens visste fanns.
 
Resten får åka hem. Jaha.
 
Tävlingarna var absurda. Spela tennis mot en vägg på centercourten i Båstad, gräva efter nycklar i sandhögar i Mellbystrand och försöka låsa upp en skattkista. När de inte tvingades larva runt i dessa låtsaslekar för småungar fick de till exempel lära sig sjunga nationalsången, eller så gav Anders Lundin dem en skollektion i vad som är typiskt svenskt. Det lanserades fördomar så det stod härliga till.
 
Är vi inte innerligt trötta på ”landet mellanmjölk” och ”landet brunsås” och allt annat förfalskat och påhittat om vad vi gör och säger som svenskar. Så fort någon börjar prata om något som är ”typiskt svenskt” försöker jag peta in ett par öronproppar eller omedelbart lämna platsen.
Anders Lundin sade att det var typiskt för svensken att alltid säga tack för allting, och hela tiden, och det berodde på den svenska grundviljan att vara oberoende. Hela nationalkaraktären strävade mot detta ”oberoende”, behövde vi fixa något hemma så anlitade vi aldrig en snickare, vi gjorde allting själva. Det finns rent av inga snickare i Sverige. Typpiköll svidisch.
 
(Det finns faktiskt de som menar att Sverige är det mest amerikaniserade landet i världen.)
 
Det fanns några moment som många säkert upplevde som rörande, det kröp fram lite släktfakta kring våra besökare, och visst är det spännande att lära om det fattiga land som en och en halv miljoner svenskar lämnade i armod för att söka lyckan i Amerika, men det kletades omedelbart ned med överdrivet med tårar och sentimental musik.
 
Jag är inte helt övertygad om att SVT behöver en förmyndare som bestämmer vilka program som hör hemma i public service och vilka program som bättre passar i kommersiell tv, och på SVT vill de själva sannerligen inte att man inför ett system som dränerar dem på underhållning men ”Allt för Sverige” är ju att binda ris för egen rygg.
 
Om inte SVT självt klarar av den gränsdragningen, eller har svårt att se kvalitetsskillnaderna, så kommer snart som sagt någon annan att hjälpa dem med det. Eller tvinga dem.
 
SVT producerar och sänder hur många bra program som helst, men att underhållningen allt mer prestigetävlar om de viktiga tittarna med kommersiella bolag är i dag bortom allt tvivel. De driver sig själva mot den bortre gräns som kommer att inskränka deras frihet. Det är rätt svårt att förstå.

2011-11-01, 14:53
Svar #15

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Mats. Jag fick en e-post med en person som ville ha hjälp finna biologisk far o bakgrund.
Han var i sverige men koppling finns utomlands. Tror programmet väckte detta.
 
Håller med alla - både positivt o negativt här - Tecken på LAGOM? Misstänker också att
det kan vara att man är Mellanbarn. Man blir lite diplomat o vill enas.

2011-11-01, 14:58
Svar #16

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
För er som tvekar. Fick just TV-tidn. Sönd 6 Nov står.
Amerikaner i Småland. Pastorn Brian Gerard 39 är en av amerikanerna som letar sina svenska rötter
i allt för sverige. Bor i Louisville i Kentucky. Är i Småland där mycket kretsar kring Astrid Lindgren. Pastorn får en ledtråd till sitt förflutna och ett möte väntar.
Program 2 blir kanske bättre?
eller så får man ok att det ej blir o ta russinen ur kakan om man är nyfiken, som jag är.

2011-11-01, 15:48
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tur man inte betalar för DN, för mer ordb-jsande än detta har jag inte skådat på länge.

2011-11-01, 15:56
Svar #18

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Gick in på FB sidan Allt för sverige. FB Brian Gerard. En svensk hade skrivit o inte gillat utslagningen o undrade om de inte fick? Han svarade att ingen förlorade det gav så mycket.  
Dock efter showens slut hade alla fått sina familjeuppgifter så att de kan återvända senare
tex med sin familj o hitta. Svensken svarade att nu kunde han sova bättre på nätterna.
Skönt veta - gillar inte heller utslagningen. Men han berättar utefter serieavsnitt så.
Förhoppningsvis efter serieslutet kan han sida kanske bestå av egna besök, e-post från svenskar osv.
Kanske fler svenskar inser att det är släkt på TV man ser osv.

2011-11-01, 20:20
Svar #19

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Var det någon som hann kolla eftertexten på vem eller vilka som hjälpt SVT att ta fram anorna till deltagarna?
Jag hoppas att det var någon som hade mod och möjlighet att lämna synpunkter på utformningen, så att kommande avsnitt blir bättre än det som visades i förrgår.
 
Jag kan i många stycken instämma i det som DN skriver. Löjliga tävlingar och en massa snyft, för att inte tala om Anders Lundins fördomsfulla skola. Robinsongrejen har nog de flesta tröttnat på för länge sedan. Och varför ska man försöka lära dessa amerikaner svenska?
 
Men samtidigt är det bra att det diskuteras släktforskning! Så lite kluven är jag!

2011-11-01, 21:50
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro! Tror du inte att detta är inspelade avsnitt, d v s det finns ingen möjlighet att ändra något?
Ann-Mari Bäckman

2011-11-01, 22:06
Svar #21

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Nog är det inspelat allt, det gjordes under några veckor i somras. Det jag menar är att jag hoppas att SVT hade någon experthjälp i bakgrunden under inspelningen.

2011-11-01, 22:35
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
I eftertexten finns ingen släktforskare nämnd.

2011-11-01, 23:02
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Programmet Allt för Sverige bygger på ett så kallat format. Det innebär att SVT kommer överens med den s.k. formatägaren om under vilka villkor vi får spela in en egen version av programmet baserat på formatägarens programidé. (klipp från en fråga på SVT Play om tillgång utomlands).
 
Jag vet inte vem formatägaren är, eller vilka villkor som finns i avtalet, men jag är säker på att tävlingsmomentet är en av hörnpelarna.
 
Jag ska fortsätta titta och njuta av höjdpunkterna, det som är mindre intressant kan jag sortera bort ur minnesbilden. Allt ska inte vara allvar, det finns annat i livet också, så njut och ta chansen att prata med folk om programmet, kanske hittar du nya medlemmar till din förening

2011-11-02, 08:04
Svar #24

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Om det nu ska föreställa ett program där deltagarna ska lära sig mer om Sverige, så hade det väl varit på sin plats med en förklaring av vad det var de åt till frukost. Istället fick deltagarna själv gissa sig fram till vad det kunde vara. Sedan är det väl inte direkt vanligt att vi svenskar äter sillfrukost varje dag, men det nämndes inte heller. Fast det var kanske bortklippt.

2011-11-02, 10:23
Svar #25

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Jag har då aldrig ätit sill till frukost  
 
Man får väl helt enkelt se programmet för vad det är: underhållning. Tror nog att många kan bli inspirerade att söka sina rötter av såna här program, även om programmet i sig inte är så seriöst. Skönt dock att veta att alla får veta till slut i alla fall. Det känns som lite för allvarliga saker för att dom inte ska få veta.

2011-11-02, 10:56
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Sill finns på varenda hotellfrukost, liksom leverpastej och kaviar. För mig var det som vilken hotellfrukost som helst, serverad överallt i detta land. Det finns sällan engelsk förklaring vad det är för något på bordet, så den här upplevelsen är lik den som många icke-svenskar får vid besök i Sverige (när de bor på hotell)

2011-11-02, 12:44
Svar #27

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Fast de som bor på hotell i Sverige kanske inte är här för att lära sig om svenska seder och bruk? Det var därför jag reagerade på att de inte fick någon förklaring. Det hade väl varit något att ta upp på svensklektionerna, istället för att säga att vi alltid säger tack och aldrig anlitar hantverkare. Inte har då jag märkt att vi alltid säger tack. Många gör det, men långt ifrån alla. Sedan är ju bra hantverkare svåra att hitta, så det kanske är därför vi försöker göra jobbet själv istället - eller också är det timelleffekten.  
 
Tycker ändå att det är intressant att följa deltagarna, så jag fortsätter att titta. Läste någonstans att i den norska versionen är de stenhårda på att det bara är vinnaren som får reda på vem deras släktingar är, men i Sverige har man valt att vara lite snällare, och ge alla informationen de hittat. Sedan är det upp till var och en att ta kontakt när programserien är slut.

2011-11-02, 12:56
Svar #28

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2011-11-02, 13:21
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Intressant artikel, men så fel författaren har. Titta gärna på dn fråga som finns under artikeln där folk får svara på vad de föredrar att äta. Svensk husmanskost ligger mycket över alla andra, i skär kontrast mot vad artikeln ger sken av. Undrar om det var det som var den förväntade nivån?  Ytterligar ett bevis på att det inte är som vissa skribenter påstår, sanningen är en annan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna