ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Jonsson i Lomfors född 1704  (läst 492 gånger)

2004-02-04, 23:48
läst 492 gånger

caroline svensson

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med upplysningar om Per Jonsson född 1704 i Lomfors. Han skall ha gift sig 1742 i Lycksele med Sara Andersdotter från Nybyn. De fick barnen Emanuel född 1750, Helena född 1743, Margret född 1745, Johan född 1747, Elisabeth född 1751, Sophia född 1754. Eventuellt kan det även finnas fler barn.
Mycket tacksam för upplysningar.
 
Mvh
 
Caroline Svensson

2004-02-05, 08:34
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Det vore väldans bra om du på nåt ställe anger vilken församling som det handlar om. Det finns en hel massa ställen inom Lappland som har samma namn. Annars är det mer än troligt att du inte får någor svar.
Var hon gift flera gånger? Hette en av hennes män Ersson f 1704 och var född i Knaften Lycksele??
mvh  
rune

2004-02-05, 22:16
Svar #2

caroline svensson

Hej Rune!
Tack för att du hjäpt mig med många efterlysningar, du verkar vara en mycket hjälpsam person. Jag är inte så hemma på landskapet Lappland, så jag hade ingen aning om att det fanns flera orter som heter Lomfors. Men jag tror att den Lomfors jag söker tillhör Lycksele socken.
Tyvärr vet jag inte om Sara Andersdotter var gift flera gånger, men det ska jag försöka ta reda på nästa vecka då jag skall till landsarkivet.
 
Mvh Caroline Svensson

2004-02-06, 10:22
Svar #3

Bo-Arne Torger

Hej Caroline och Rune!
 
Någon Per Jonsson, f 1704, finns inte i Lomfors vid Öreälven i Lyckseles kyrkböcker för aktuell tid. Däremot upptar 1742 års vigselbok (C:1 3/4) 26 decemb. Drängen Pehr Eriksson i Lomforsen med Pigan Sara Andersdotter ifrån (svårtytt) och Nybyn.
I Lyckseles dopbok C:1 1/4 finns 1743 Per Erikssons Helena och 1745 10/5 Per Erikssons hemdöpta Margeta
 
1704 års dopbok för Lycksele upptar endast 4 barn, ingen Per, och 1705 års bok endast 1 barn, Christopher. Per Eriksson torde vara inflyttad till Lycksele från någon annan socken, möjligen Nordmaling, som vid denna tid gränsade mot Lycksele socken endast c:a 3 mil från Lomfors.
 
Mvh
Bo-Arne

2004-02-06, 12:31
Svar #4

Bo-Arne Torger

Hej igen!
 
Sedan jag skrev ovanstående har jag kollat vad Kjell-Åke Lundström har i sin CD om Per Eriksson.
Där hittar jag att Per var född i Knaften, Lycksele 1704 och gift 26/12 1742 med Sara Andersdotter Silver, född 1715 i Nybyn, Umeå socken.
 
Per Erikssons far var Erik Eriksson, f 1669 i Mjösjö, Umeå, död 1752 i Knaften, Lycksele.
Kjell-Åke har inga uppgifter om Eriks föräldrar.
 
Per Erikssons mor var Helena Mattsdotter, f 1666 i Armsjö, Nordmaling, död 1755 i Knaften, Lycksele.
 
Helenas föräldrar var Mats Henriksson, f 1617 i Nästvattnet, Gudmundrå och död 1697 i Armsjö samt Helena Larsdotter (inga ytterligare uppgifter om henne).
 
Mats Henrikssons far var Henrik Jonsson i Nästvattnet, Gudmundrå. Modern okänd.
 
Mvh
Bo-Arne

2004-02-06, 21:00
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Bo-Arne och Caroline
Denne Pehr Ersson 1704 har jag anor till, men verkar lite mycket att lägga ut. Så vill någon ha dom skicka ett mail till mej.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna