ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kotia  (läst 970 gånger)

2006-07-31, 22:43
läst 970 gånger

Alf Helin

Hej jag är ibland på Tradera och handlar en del. Rätt ofta dyker det upp något som kallas för en kotia. Enligt uppgift skall det vara ett svenskt nödmynt som på grund av metallbrist tillverkades som en enkronassedel i början av 1900-talet. Och att den kallas för kotia sägs bero på att den i hastigheten togs för en tiokronorssedel på kreatursmarknaderna.
 
Vore intressant om någon har mer information om detta fenomen. Är det sant eller är det bara en skröna för att på dagens internetauktioner göra sin vara mer intressant?

2006-08-01, 01:01
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag har ärvt en sk kotia. Det var vad jag uppfattat ett nödmynt pga av vad du just påpekar metallbrist. Jag har en del gamla sedlar och mynt, inte så att jag samlar, men får jag gamla mynt och sedlar, så tar jag tillvara på dom.
 
Pappa frågade om jag var intresserad att ta vara på sedeln, som han kallar kotia. Nu vet jag varför den kallas så.
 
Mvh
 
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna