ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyska """"reichthaler"""" 1853  (läst 853 gånger)

2005-04-17, 12:08
läst 853 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Vet naagon hur mycket 102.000 tyska riksthaler i Mecklenburg var ungef?r i dagens värde (valfri valuta)? Det skulle vara värdet paa ett rittergut B?low med by och kyrka och stora marker 1853.
 
M.V.H. Steve

2005-04-17, 15:06
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Steve! På nedanstående websida står följande:
 
 In 1750 Prussia started a reform of their currency and created a new Reichthaler, which remained in use until 1821.  
 
Konstigt då att  värdet på ett rittergut Bulow med by och kyrka med stora marker 1853 anges i Reichthaler eftersom det var hela 32 år efter valutans upphörande!
 
members.cox.net/hessen/thaler.htm
 
Vänliga hälsningar
Ann

2005-04-17, 15:40
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Ann att Du fann detta, jag har kollat och ska försöka finna mer (det är alltid som att finna en naal i en höstack paa internet! smiley!).  
Men det laater ju konstigt att den skulle vara avskaffad 1853! Uppgiften finns dessutom i ett dokument tryckt 1859, som bygger paa Storhertigens magistrat för ritterschaft. Alltsaa som jag förstaar det (med min bristande tyska) en slags värdering av egendomar som staar under Storhertigen av Mecklenburg Schwerins beskydd (var vasaller till denne). Kan Mecklenburg Schwerin ha behaalit denna reichthaler längre eventuellt ?n Preusen? Det nämns ocksaa en siffra paa 2.500 golden för själva kyrkan (inkluderat i de 202.000 reichtaler verkar det som). Alltsaa om nu denna myntenhet reichthaler var avskaffad i Preusen kunde den ha levt kvar i andra delar ett tag, eller ?r det naagon annan förklaring? Jag haaller paa att försöka avsluta ett manuskript för TV, saa därför denna fraaga.  
 
Vänliga Hälsningar: Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna