ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1811  (läst 662 gånger)

2005-02-12, 11:06
läst 662 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
- Hur mycket är i dagens värde en riksdaler banco från år 1811 ?
Är ordet banco av någon särskild betydelse, eller bara ett tillägg till riksdaler.
- Kan man jämföra denna en riksdaler med något, tex, en normal månadslön idag, eller något liknande....
 
mvh
inga

2005-02-12, 19:55
Svar #1

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Man skilde vid denna tid på tre olika riksdalrar, riksgälds, banco och specie. Jag tror att skillnaden mellan rigsgälds och banco låg i att Gustav III skrivit ned värdet på stadsskuldel så rigsgälds-riksdalern fick ett lägre värde. Banco-riksdalern var den som utgavs av riksbanken, medan specie-riksdalern var knuten till guldet. Vid mitten av 1800-talet var 1 riksdaler banco 1.50 riksdaler riksgälds och 1 riksdaler specie 4 riksdaler riksgälds. När riksdalern byttes mot krona hade riksgälds-riksdalern blivit den vanligast använda och 1 riksdaler riksgälds blev 1 krona. Hur mycket 1 riksdaler banco var 1810 vet jag ej exakt men jag bedömer att den motsvarade ungefär 2 dagslöner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna