ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaccinationslängder  (läst 827 gånger)

2012-07-10, 19:27
läst 827 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Är det någon som känner till någonting om vaccinationslängder? Från 1815 blev det ju obligatoriskt att vaccinera sig mot smittkoppor och enligt boken Släktforska vidare så fördes en längd över dessa personer. Enligt boken ska dessa längder finnas i domkapitlets arkiv, men jag hittar ingenting sådant på NAD i Domkapitlet i Luleå stifts arkiv.
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh Anton

2012-07-11, 10:01
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Anton!  
Jag har inte letat specifikt efter sådana längder men har läst (har tyvärr inte källan med beloppet just nu) att intäkten till klockaren /vaccinatören /församlingen var betydande för varje vaccinerad person. Man anser att det goda arvodet till vaccinatörerna bidrog starkt till att vaccintionstäckningen /antalet vaccinerade mot smittkoppor snabbt blev så bra/högt. Det medförde också att klockarbefattningarna var eftertraktade (liksom klockaränkor och klockardöttrar - konservering).  
Som du säkert sett finns i de flesta husförhörslängder dokumenterat med v för vaccinerad (ibland med datum) och n eller k för naturliga koppor. Jag vet alltså inte om man kunde välja att dokumentera i särskild längd eller bara i hfl och om det skilde över tid. Däremot bör även den ekonomiska delen vara bokförd någonstans - kyrkans räkenskaper?
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2012-07-11 10:01)
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2012-07-11 18:15)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna