ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sterilisering  (läst 977 gånger)

2008-09-19, 19:07
läst 977 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
För en tid sedan fick jag höra att en nära avliden släkting till mig hade blivit tvångssteriliserad i sin ungdom. Detta kom som en chock och jag trodde inte mina öron. Denna fantastiska, världsvana och energiska kvinna.Hon hade epilepsi, vilket tydligen var ett tillräckligt skäl att bli utsatt för en sådan operation. Det har förts en debatt nyligen om alla dessa hemska ingrepp som gjordes i Sverige fram till 60-talet, men nu när jag fick ett ansikte på den groteska hanteringen kändes det än mer. Så inhumant och förnedrande !
 
Jag vill studera detta närmare och undrar om någon vet något arkiv eller någon bra metod för att hitta information om min aktuella släkting. Antagligen skedde operationen i Stockholm under 40-talet, men det är en gissning från min sida. Kanske finns det något rikstäckande register ?  
Jag är inte säker på att någon av mina släktingar kan ge mig svar och samtidigt är det det där med personlig integritet. Skall man rota i det ?  Mitt svar är att jag är upprörd och jag vill ta henne i försvar och ge henne upprättelse.
 
Finns det tips och erfarenheter att förmedla vore jag mycket tacksam.
 
Mvh
Åke

2008-09-19, 19:10
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kolla lite i denna bok ... Maja Runcis: Steriliseringar i folkhemmet, Stockholm (1998), 371 sid.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-19, 19:12
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Fann denna också ... Gunnar Broberg & Mattias Tydén: Oönskade i folkhemmet. Rashygien och sterilisering i Sverige, Stockholm (1991), 181 sid.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-21, 09:05
Svar #3

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Stort tack för tipset C-G !
Jag lånar böckerna på biblioteket och sätter mig in mer i ämnet, vilket behövs.
Samtidigt vore det bra om någon kunde delge sökvägar och erfarenheter i sådant ärende. Är arkiven åtkomliga ? Finns det kommentarer om patienter ?
 
Mvh
Åke

2008-09-21, 21:04
Svar #4

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Jag kan förmedla lite historia. Institutionen för rashygien i Uppsala bildades 1922 o ägnade sig åt skallmätning m.m. (antisemitism). Inst. förändrades något på 30-talet till att mera se till vilka sjukdomstillstånd som kunde skada arvsmassan efter fortplantning. Sverige fick steriliseringslag 1935 som skärptes 1941. Då kunde personer steriliseras mot sin vilja om det fanns risk för att överföra sinnessjukdom och sinnesslöhet. Under tiden 1935 till 1975, då vi hade dessa lagar gällande, sterliserades 63000 personer - över 90% var kvinnor. Många var epileptiker (de hade ju skadade hjärnor) lindrig utvecklingsstörning (som min pappa) eller psykiska sjukdomstillstånd (som vem som helst kan få under sitt liv). Det här är en mörk tid i vår historia, där övergreppen visserligen avtog med åren (1950 blev 2000 steriliserade) men ändock var tillåtna till 1975. Jag känner många kvinnor som blivit utsatta för detta, med trasiga livsöden som följd pga dessa övergrepp.
Socialstyrelsen har tagit tag i flera av samhällets övergrepp, av skiftande slag. Ring gärna dit för att få mera upplysningar om tillgänglighet, integritet m.m.
 
//Monika W

2008-09-22, 19:03
Svar #5

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack Monika för dina kommentarer! En bra och koncis beskrivning att gå vidare med. Tack.  
 Det var en mörk tid av vår historia som du säger och ärren finns kvar än.
Jag skall pröva med Socialstyrelsen och se om det går att fördjupa sig det aktuella ärendet.
 
Mvh
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna