ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjukdomshinder för äktenskap  (läst 3003 gånger)

2009-06-25, 08:54
läst 3003 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon bland solstrålarna!
 
Vilka sjukdomar gjorde att man inte fick gifta sig? och när togs det bort?
 
För epelepsi togs ju det bort 1969. Syfilis ?
 
Vilka fler?
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-06-25 08:56)
Vänligen Patrick : )

2009-06-26, 03:43
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Patrick!
 
På en annan sida Anbytarforum » Språk, ord och namn » Sjukdomar och dödsorsaker » Fallandesjuka  
 
finns en länk till Marita Perssons utmärkta sida om domböcker och lagar som besvarar din fråga om sjukliga hinder för äktenskap:
 
http://www.domboksforskning.se/lagar/sjukdomar%20och%20lyten.htm
 
Där står bland annat:
 
25/11-1757
kungligt brev Fallandesot, epilepsi och dårskap blir äktenskapshinder.
 
1968  
började gälla  
1/7-1969 Könssjukdomar och epilepsi avskaffas som hinder för äktenskap. Personer som tidigare varit sinnessjuka eller sinnesslöa kunde få ingå äktenskap om intyg kunde uppvisas på att personen numera var frisk eller om personen fått tillstånd av socialstyrelsen.  
1973  
började gälla  
1/1-1974 Förbudet för sinnessjuka eller sinnesslöa att gifta sig utan tillstånd upphörde.  Men för att ingå äktenskap måste parterna ha rättslig handlingsförmåga (kunna förstå innebörden i handlingen) vilket innebär att de med allvarligare sjukdom eller efterblivenheten ej får gifta sig.  
------
 
Från en annan sida:
 
Förbjudet att gifta sig  
I 212 år var det förbjudet för personer med epilepsi att gifta sig och skaffa barn. Det var den 25: e November 1957(=1757, min anmärkning) som Adolf Fredrik, kungen som svarvade snusdosor och var far till Gustav III, förbjöd människor med fallandesot att gifta sig. Eftersom man var på det klara med att epilepsi även kunde orsakas av yttre faktorer, ville man ge en möjlighet till dispens  om en person hade fått epilepsi av ytter(=yttre, min anm.) orsaker och ville gifta sig med en frisk person var ju risken för att få en ofullvärdig avkomma inte så stor. 1945- 50 undersökte docenten C-H Ahlström 1000 personer med epilepsi och påvisade att epilepsi inte var en sjukdom i sig utan ett symptom på störning i centrala nervsystemet som kunde ha många olika orsaker. Ärftlighet kunde bara spåras i tre procent av fallen. Slutet på den långa historien blev att äktenskapsförbudet upphävdes den 1:e juli 1969. Källa: http://epilepsispace.spaces.live.com/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-26, 08:41
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Stefan
 
Denna sida har jag upptäckt förut, men jag har uppenbart missat detta. Tackar för länkarna Stefan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-06-06, 18:33
Svar #3

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
I tidigare inlägg beskrevs det att man innan 1969 inte fick gifta sig om man hade epilepsi. Undantag var om man kunde visa på att man fått en yttre skada som kunde vara upphovet till sjukdomen om jag fattat rätt. Min fråga är - var finns ett sådant intyg bevarat? Hos pastorsexpeditionerna som utfärdade hindersprövningar eller någon annanstans? Aktuellt år 1938.

2010-06-06, 23:33
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Frågan är väl om pastorsexpeditionen sparat själva intyget sedan hindersprövningsbeviset väl utfärdats. Men sök i tillämpligt kyrkoarkiv.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2010-06-07 18:06)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna