ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sanatoriepatienter sökes!  (läst 1537 gånger)

2010-03-05, 10:12
läst 1537 gånger

Utloggad Marie Wenger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-03-08, 16:39
    • Visa profil
Hej,  
 
jag letar med ljus och lykta efter en nu levande person som legat eller arbetat på Renströmska sjukhuset i Göteborg medan det fortfarande var sanatorium. Blev intresserad av sanatoriet när jag skrev en uppsats i historia om det. Nu läser jag till journalist och skulle gärna vilja gå vidare med ämnet. Sanatoriets arkiv är jag rätt väl bekant med vid det här laget, men det skulle vara fantastiskt att få höra en människa av kött och blod berätta om sina minnen från sanatorietiden. Hoppas att någon här kanske känner någon sådan, eller har en idé om vart jag kan vända mig?  
 
Intervjun skulle bli en del i ett litet artikelpaket om sanatorier och tbc. Fokus ligger inte bara på Renströmska, så jag tar gärna emot tips om folk från andra sanatorier också (gärna i Västra Götaland). Hoppas på hjälp!
 
Vänliga hälsningar, Marie Wenger

2010-03-05, 23:07
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Vilket årtal slutar din studie? Mvh Harriet

2010-03-06, 13:24
Svar #2

Utloggad Marie Wenger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-03-08, 16:39
    • Visa profil
Hej! Studien som låg till grund för min uppsats slutar visserligen 1944, men jag inser att det kan bli svårt att hitta personer från den tiden. Det jag har i åtanke nu är en journalistisk uppföljning, och eftersom den fortfarande befinner sig på idéstadiet är jag ganska flexibel vad gäller årtal.  
 
Mvh Marie

2010-03-06, 21:09
Svar #3

Utloggad Bertil Karlsson

  • Livets hårda skola som ind.elektriker.
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-02-01, 17:46
  • Född och uppvuxen i Jonsered.
    • Visa profil
Hej Marie.
Det fanns ett Sanatorium i Rävlanda som hade TBC patienter på 60-70 talet.
Det löd under Shalgrenska. Du kanske kan söka där. Nu är det visserligen nerlagt men det kanske finns någon som var kvar iallafall på slutet av TBC-perioden. Sedan blev det ju eftervårdsklinik från Sahlgrenska. Sen lades den ner och sedan blev det knarkhem....
Jag kanske kan vidarebefordra till någon som var med på TBC tiden om du  vill.
MVH Beka}

2010-03-08, 16:39
Svar #4

Utloggad Marie Wenger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-03-08, 16:39
    • Visa profil
Hej Bertil,
 
tack för tipset. Jag har också funderat på Rävlanda, eftersom de tog emot barn. Du får jättegärna vidarebefordra!
 
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna