ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mat till nyfödd 1910  (läst 2821 gånger)

2010-02-26, 23:12
läst 2821 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ett sidospår tillpå temat barnmat:
 
I Den Sluga och Förståndiga Gubben ..., 1790 läser jag:
 
En besynnerlig konst att föröka mjölken hos Ammor.
 
Låt Amman i sin Barm bära lilla Pimpinelle-gräset [ Sanguisorba minor enligt min skolflora ] så skall hon inom 6 timar så öka mjölken, at du åter måste borttaga gräset.
 
Kan det stämma? Finns det modernare metoder på samma tema?

2010-02-27, 03:47
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Harriet,
 
Att det var självklart med reaktionsfria kreatur 1943 måste jag ifrågasätta lite; då min morfar fyllde 60 år 1936 skrevs det i tidningarna om honom (han var riksdagsman och lokal pamp) och hans gård och hur där stod 60 klavbundna nöt - alla stora, präktiga reaktionsfria låglandsdjur.
1936 var det alltså viktigt att påpeka att djuren var reaktionsfria; detta var i Skåne (utanför Hässleholm) och jag tror då att förhållandena var bättre där än i det betydligt fattigare Bohuslän.
 
En rolig detalj om Kochs upptäckt är att det bara var de italienska läkarna som utan problem accepterade hans stora upptäckt; övriga var inte alls övertygade utan i åratal trodde även läkarvetenskapen fortfarande mer på att TBC:n var ärvd - just eftersom man så klart kunde observera att den gick i vissa familjer men inte i andra, trots relativt likartade yttre förhållanden.
Ett elakt spratt spelade ju också det här med bovin TBC: det tog ett bra tag att förstå att den var smittsam via mjölken till människor - under tiden gav man gärna just TBC-sjuka fet nyttig mjölk från dessa kor...
I Göteborg ansågs f.ö. mjölken från Lerum vara den allra bästa; när den sedermera testades visade det sig att just Lerums-mjölken hade allra högst frekvens av bovin TBC...
Ända till slutet av 1800-talet hade man också för sig att det var mycket farligt för en TBC-sjuk att ha sex - och amma - men däremot var det inte farligt alls att vara gravid.
 
Jo, om de här hemmen för att föda uä barn - de fanns ju bara i de stora städerna. På landet fick man försöka ordna modersmjölksersättning på annat sätt. Men jag har förstått att även landsortslasarett gärna försökte bereda plats för de här kvinnorna eftersom amning var så överlägset bäst - särskilt naturligtvis för t.ex. prematurer eller barn med andra problem.
Jag tror aldrig det var aktuellt att transportera bara mjölken till barnet - det var så mycket enklare att sammanföra barn och amma. Mjölkpump för det här syftet bör inte ha varit intressant förrän problem med snabba, kylda transporter kunde ordnas.
 
Ingela

2010-02-27, 07:55
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Ingela! När det gäller exakt årtal för reaktionsfria kor i olika delar av landet vet jag inte om det korrelerade till böndernas välstånd - mycket torde ha berott på effektiviteten i veterinär / smttskyddsorganistionen och kontrollföreningarna. Ibland är smittskyddsarbetet mer nitiskt i samhällets nedre skikt ( ett aktuellt exempel är hepatit C där fångar och missbrukare regelbundet testats i många år medan det väcker viss förvåning hur många fall som finns bland socialt välordnade kvinnor som fått blod vid t.ex. förlossningar för flera decennier sedan).
Modersmjölk är all mjölk från kvinnor.
Modersmjölksersättning innehåller annat.
Vet du när mjölkcentralerna startade? Var det lite olika i olika delar av landet eller styrt av någon nationell föreskrift?
Googlade på bröstpump och fann (vid en hastig genomgång det kan finnas mer) på en släktforskningssida uppgifter om PumpEgnell ägare av Einar Egnell AB som 1945 uppfann den framgångsrika Syster Majas bröstpump som rönte stor framgång ... då tidigare pumpar varit både smärtsamma och ineffektiva. Det styrker att bröstpumpar varit i bruk före 1945, Någon annan som känner till mer om det tidigare bruket av bröstpumpar?  
Det behov av bröstpump jag ser framför mig i ett fall där en kvinna dör i barnsäng 1910 och lämnar ett nyttfött barn utan mat är följande: det finns en eller hellre två-tre-fyra systrar, svägerskor och grannar som redan ammar (gärna barn som är några månader och alltså tål komjölk, havreavkok och annat) som kan turas om att pumpa till den nyfödda men som har en stor familj på hemmaplan (t.ex. några km bort i samma socken)och andra sysslor så en flicka får gå med bröstmjölken i en flaska till babyn. En stor del av året kan i delar av Sverige en näve snö i en hink där flaskan ställs ha gett tillräcklig kylning. Kanske någon på forumet har sådana fall bland anorna som dokumenterats i t.ex. brev.
Petra - bodde det aktuella barnet på landet eller i en stad?
Mvh Harriet

2010-02-27, 18:45
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
De smittade korna väcker barndomsminnen. Jag är född 1944, jag tror att man sa mig att jag fått smittad mjölk, köpt på en gård, och att det var därför jag reagerade på tuberkulinprovet, inte behövde calmettevaccineras utan istället ibland åka till Uttrans sanatorium för att skärmbildas och ta prover. Men någon sjukdom hittades inte.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2010-02-27, 19:20
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När jag lärde mig läsa omkring 1938 läste jag flitigt auktionsannonserna i lokaltidningen. De innehöll så många konstiga, fantasieggande ord och uttryck. När det gällde kreatursauktioner brukade det stå: Reaktionsfri besättning. Jag hade naturligtvis ingen aning om vad det betydde, men det lät spännande.

2010-02-27, 20:29
Svar #5

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Hej Harriet och alla andra
Den det gäller var min farmor Anna som föddes den 25/3-1910 i Uggelforsen, Skinnskattebergs socken Västmanland. Hennes mor Anna-Karolina Andersson dog i barnsäng och farmors mormor tog hand om farmor från den dagen. Anna-Karolina var deras enda barn så farmor hade inga mostrar. Hon hade heller inga fastrar som kunde hjälpa till. Det farmor berättade (för många år sedan) var att hon några dagar (ev veckor) efter födseln blev svårt sjuk och nästan dog. Vet ej hur hon klarade sig och vad hon lidit av. Vet ej heller vad hon fick att äta (tänk vad mycket man glömmer att fråga när dom fortfarande finns kvar). Jag vet att hennes mormor och morfar hade en  bondgård de första åren med farmor(jag har ärvt en koklocka/skälla?). Det andra jag vet är att läkaren som tittade på farmor som nyfödd noterade att hon hade nästan hela munnen full med tänder, vilket var så ovanligt att han senare publicerade ett papper om det (källa: farmor). Vet ej om det betyder en artikel eller rapport. Tyvärr har jag inte hittat några uppgifter från provinsialläkare så jag vet ej vad läkaren hette ej heller har jag hittat rapporten. Jag hoppas det står mer i barnmorskan eller läkarens noteringar om jag någonsin hittar dem.
Vänliga hälsningar Petra
mvh Petra :)

2010-02-27, 20:53
Svar #6

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Hej Per och Harriet
 
Angående Pimpinele gräset de rekommenderade förr för mer mjölk så verkar det fungera än. Jag hittade inget på svenska sidor men på engelska finns det flera. Här är två urklipp:
 
Anise (Pimpinella anisum). Anise is very helpful in promoting lactation, according to Jean Valnet, M.D., a pioneer of aromatherapy and author of The Practice of Aromatherapy.  
källa: mothernature.com
 
promotes milk in nursing mothers
källa: Globalherbalsupplies.com
 
Angående den första mjölkcentralen så är det enligt sempers hemsida:
1930TALET Svenska Mjölkprodukter AB (SMP) grundas av doktor Axel Wenner-Gren 1938 och verksamheten startar 1939 i och med start av produktionen i Sveriges första mjölkpulveranläggning i Kimstad.
källa: semper.se
 
Var det rätt sorts mjölkcentral eller missförstod jag innebörden?
mvh Petra :)

2010-02-27, 21:44
Svar #7

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Hej igen
Jag måste tipsa om en bra sida som förklarar tbc i sverige och behandling på ett enkelt sätt (så jag förstod ) De har även en berättelse om en sjuksköterska i början av 1900-talet.
Gå in på : http://www.ts.skane.se/fakta/tuberkulos-tbc
 
ps: Vet ni att tidningen The Guardian skrivit att de tror att Jane Austen dog av tuberkolos av kor. Detta har de kommit fram genom att granska hennes brevkorrespondens
mvh Petra :)

2010-02-27, 21:45
Svar #8

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Petra! Det blir förstås svårt att få veta hur din farmors matning gick till den första tiden; en mjölighet är om du kan hitta någon ung nybliven mor som flyttar hem till morföräldrarna som piga vid rätt tidpunkt - då kan du gissa att amning ingick i arbetsuppgifterna. Om du vet att födseln skedde hemma och även dödsfallet (?) bör det gå att få fram namnet på provinsialläkaren som skrev dödsattesten - men kanske var din farmors mor på sjukhus på slutet?
Det lättaste sättet att få fram namnet på provinsialläkaren är att du ställer en fråga under socknar -> Skinnskatteberg om du är säker på att det var där födseln skedde. Jag tittade i SCB-utdragen för Skinnskattebeg 1910 och hittade ingen som stämde exakt med födseln eller dödsfallet. Men SCB-utdragen är avskrifter och såväl födesel som dödsfall kan ha ägt rum t.ex. på sjukhus i annan församling. Eller det är var kanske inte ens så att din farmors mor bodde hos föräldrarna då födseln ägde rum - babyn kan ha flyttat dit som nyfödd.
Och ja - det görs reklam för dessa preparat (adresser .com) - vilket nog inte är ett säkert bevis på att bröstmjölksproduktionen ökar men antyder att många tror så.
Notisen om starten av Semper 1939 är mycket intressant i sammanhanget men det jag egentligen frågade om var om någon vet när sjukhusen började ha enheter som tar emot och förmedlar pumpade mjölk till barn som av olika skäl inte kan ammas.
Mvh Harriet

2010-02-28, 15:14
Svar #9

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Petra! När jag letade vidare hittar jag både dödsfallet och din farmors födelsenotis. Hon föddes 25 mars 1911 i Nedre Ugglefors, Skinnskatteberg som dotter till kolaren Gustaf Wilhelm Andersson f 5 okt 1881 i Nedre Ugglefors och hans hustru Anna Carolina Jansson f 28 okt 1882 (det var vanligt att flicknamnet skrevs in även för gifta kvinnor). De hade gift sig 18 jun 1910 och då hade han titeln arrendatorson.
Anna Carolina dog samma dag, 25 mars och dödsorsaken var blödning vid förlossning - i kolumnen för dödsorsken finns ett ord tillsom jag inte kan tyda - skulle kunna vara namn på provinsialläkare eller barnmorska. Jag har bara tittat i SCB-utdragen via SVAR.  
I folkräkningen 1900 hittade jag Anna Carolina hos föräldrarna i Nedre Ugglefors med föräldrarna Jan Fredrik Jansson f 1848 och Anna Stina Persson 1848.
Tror att detta kan vara rätt personer?
Mvh Harriet

2010-02-28, 20:13
Svar #10

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Hej Harriet
Javisst är det rätt personer. Ditt förslag att ställa frågan under lanskap/Västmanland/Skinnskatteberg är en jättebra ide. Mitt abbonemang ska förnyas på måndag och då kan jag gå in och ge närmare upplysningar om vilken sida i böckerna informationen står på. Jag trodde man kunde titta på de fotnoter man sparat på genline utan abbonemang, men det gick inte. Jag kanske kan kopiera kolumnen vid dödsorsaken och fråga om hjälp under läshjälp
 
tack Petra
mvh Petra :)

2010-02-28, 21:08
Svar #11

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Petra! Det kan finnas släktforskare som håller på med Skinnskatteberg som omedelbart kan svara på vad provinsialläkaren hette 1911 så du kan ställa frågan där (under socknen, inte läshjälp menar jag) utan bild i första omgången. Det skall finnas officiella dokuement om tillsättningen.
Kanske dags att avrunda här - ser att jag ovan stavat mjölighet när jag menade möjlighet - och just mjölighet är vi överens om att undvika vid matning av helt nyfödda...
Återkom gärna om du hittar en artikel el liknande om din farmors tidiga tänder; jag tror personligen att de hade mindre betydelse än din farmors mormors omsorger och engagemang (med eller utan amma...).
Mvh Harriet

2010-03-01, 19:08
Svar #12

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Har fått ett E-brev från en kvinna som kan från sin familj belägga att bröstmjölk pumpades, hälldes på speciella flaskor och lämnades till mjölkaffären i kvarteret åren 1942 - 1943. Detta var i en mellanstor stad i södra Sverige. Det var inte Egnells bröstglas utan den äldre modellen som funnits sen 1800-talet.
Har också inkommit litteraturhänvisning: J Lagerholms Hemmets Läkarbok omarb uppl 1931 som har en tabell med mjölkblandningar anpassade från första dygnet upp till sex mån. Dessutom recept på olika blandningar med havre, vete eller majsavkok samt gräddblandingar och allmänna goda råd.
Mina kommentarer: att låta de lokala mjölkaffärerna ansvara för kylning och distributiion (? - det vet vi inte hur det gick till) verkar vara en mycket smidig och praktisk lösning.
Alltså ändras frågan till dokumentation av pumpad mjölk före 1942 liksom inrättandet av enheter på sjukhusen för insamling och distribution av bröstmjölk.
Och så vore det intressant att få veta mer om den äldre modellen bröstglas.
Mvh Harriet

2010-03-03, 20:18
Svar #13

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej igen Petra och ni andra! Nu har det kommit mer mail med omfattande och mycket intressant information om pumpad bröstmjölk mm. Många glasbruk tillverkade bröstglas redan från början av 1800-talet. T.ex finns på sid 56 (hmtl- version) i nedanstående priskurant från Kosta 1896 bild på bröstglas.
 
Lite källor /länkar (det finns fler om man tar sig tid att söka och är inne i etnologi som min uppgiftslämnare är):
 
[PDF]När barnafödande var Guds viljawww.tandlakartidningen.com/media/406564/s52_55.pdf
 
Priskurant Kosta Glasbruk 1896
www.pressglas-korrespondenz.de/.../pk-2008-1-03w-mb-kosta-1896.pdf
 
Norje Hembygdmuseum - bild på tidigt bröstglas
http://ateljetitoff.se/?page_id=217
 
Annons: Kirurgiska ....
http://runeberg.org/sundtidn/1888/0016.html
 
Svenska kända glasbruk 1700-1830här nämns bröstglas i tillverkningen från Skönvik, övriga bruk i artkeln inte kollade
http://runeberg.org/fataburen/1910/0174.html
 
Örebro Länsmuseum söksida sök:bröstglas
http://sofie.olm.se/foremal/index.html
 
Lite historia och bild på gammalt bröstglas i orig.förp.http://obnurse35yrs.wordpress.com/2009/09/22/breast-pump-or-not/
 
och så kommer det en svensk källa med både bröstglas och bröstpump - kallad diapparat hos en instrumentmakare på Regeringsgatan 48, Stockholm
 
www.stockholmskällan.se/php/fupload/SMF/SSMB_0023983_1890-03.pdf
 
Själv har jag inte varit inne och läst i alla dessa källor ännu men skall - och så finns det ytterligare en sorts glasobjekt att leta efter på auktionerna!
 
- och kunskap om sjukhusens enheter för bröstmjölk väntar vi på! Vem vet något före 1940-talet?
 
Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna