ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Besatthet? 1920-tal  (läst 739 gånger)

2005-11-03, 22:41
läst 739 gånger

Utloggad Elin Boardy

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:13
    • Visa profil
På sjukhuset frågar en läkare/sköterska om personen trott ngn vara besatt, eftersom hon betett sig så besynnerligt mot den.  
 
Men vad kan detta innebära - vad skulle man göra med en person som är besatt? Vad fanns det för uppfattningar/id?er, som kunde slå slint?  
Jag är tacksam för alla förslag, också sådant som inte är 100% möjligt att bekräfta... Det är föreställningsvärlden jag är intresserad av.

2005-11-04, 16:32
Svar #1

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Elin, i Silbodals (Värmland) husförhörslängd AI:21 p 306 (1876-80) står i kolumnen Frejd och särskilda anteckningar följande om en kvinna:
Besatt av djefulen enligt egen bekännelse 18/4 1880.
I nästa HFL, AI:22 p 303 står om samma kvinna:
A. tror sig besatt af djefvulen 80; frisk 84.
 
Jag skulle tro att ordet besatt på den tiden betydde besatt av djävulen. Idag kan man ju vara besatt av det mesta, t.ex. släktforskning, och betyder väl enbart att man är hängiven och engagerad.
 
/Kjell

2005-11-04, 17:04
Svar #2

Utloggad Elin Boardy

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:13
    • Visa profil
Kjell!
Vad tror du att man gjorde när någon trodde sig vara/troddes vara besatt? Stänka vigvatten och liknande låter ju lite... gammaldags, eller kanske otrovärdigt. men hur behandlar man en som är besatt?
 
Mvh
Elin

2005-11-04, 17:48
Svar #3

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Elin, detta vet jag inget om, men jag tror i alla fall att det inte gick till som i filmen Excorsisten.
 
Mvh, Kjell

2005-12-18, 06:41
Svar #4

Ulrika Eversdijk

Besatthet har jag hört ang. svår psykisk sjukdom, kanske scizofreni eller personlighetsstörning. Tänk vad mycket lidande både patient o omgivning slipper idag, eftersom medicinerna är bra och funkar på de flesta, bara man söker hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna