ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allergier  (läst 1397 gånger)

2004-10-31, 12:19
läst 1397 gånger

Boel Jonsson

Hejsan. Jag har fått en fråga av en kompis (läs under ämnet hur levde folk för 100 år sedan?, så ser du helheten) och vi diskuterade allergier. Visst borde det ha funnits förr... Min personliga åsikt är att allergier fanns förr,men att man inte riktigt visste varför folk var sjuka. Nu tror jag att allt uppmärksammas mer och att det därför känns som om Sveriges befolkning blir sjukare och sjukare...
Har jag fel?  Vad tycker du?  
Tacksam för svar!  Mvh, Boel Jonsson

2004-10-31, 15:35
Svar #1

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Hej! Skurlov var en sak som infördes slutet av 1800 talet för att barnen blev sjuka av dammet i skolan då som nu.  
mvh Åke Pettersson

2004-10-31, 15:37
Svar #2

Annica Kohkoinen

FAKTA/Allergihistoria  
 
Allergi är en ny sjukdom. Den fanns inte för två hundra år sedan. De första fallen upptäcktes på 1800-talet och då var det enbart förmögna, välutbildade människor i städer som drabbades.  
1989 lanserade den brittiske epidemiologen Strachan den så kallade hygienhypotesen: att allergier främst drabbar västerländska barn till välutbildade föräldrar med hög boendestandard och små syskonskaror.  
Mycket tyder på att benägenheten att utveckla allergier grundläggs de två första åren. Det visar resultat från adoptionsstudier. Om ett spädbarn adopteras från ett u-land, där allergier är ovanliga, till Sverige får det hög risk för allergi, precis som de som är födda i Sverige. Men om barnet redan blivit några år gammalt är risken liten att det utvecklar allergi senare i livet.  
Allergi är en miljöorsakad sjukdom, menar Agnes Wold. Det är först de senaste hundra åren som allt fler människor har utvecklat en överkänslighet mot ofarliga ämnen i omgivningen som t ex födoämnen, pollen och djurproteiner.  
 
Källa: http://www.gu.se/aktuellt/GU-journalen/6-00/sida_4.html  
Göteborgs universitet

2004-10-31, 23:17
Svar #3

Åke Forsmark

Hur vet man så säkert att allergi inte funnits tidigare? I omgivningar med hög dödlighet och låg läkartäthet skulle det väl kunnna tänkas att allergier helt enkelt skulle maskeras av all möjlig annan krankhet? En djurallergiker i 1700-talets bondesamhälle skulle ju aldrig vara så långt från djur så att någon skulle märka skillnaden.

2004-11-01, 10:49
Svar #4

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Som allergiker har jag diskuerat saken många gånger och klart är att hösnuva funnits länge, men på den gamla tiden var det något man levde med eller dog av. Allvarlig allergi, astma mm är dödlig utan mediciner och troligen dog folk med allvarlig allergi redan som små. Med tanke på barnadödligheten på den tiden är det omöjligt att säga vad alla dog av.
 
Min farfar var bonde och kunde aldrig rykta hästarna för då blev han sjuk, det bara var så och enligt min far så nämndes aldrig allergi i det sammanhanget. Det var först när min storebror fick diagnosen allergiker som de kopplade ihop farfars oförmåga att rykta hästar med allergi.(farfar levde 1888-1963 äldst av 6 syskon)
 
Dessutom finns det än idag försök att bota allergi genom att utsätta kroppen för små mängder av de allergi framkallande ämnena ofta och regelbundet, när man förr i tiden växte upp med alla dessa ämnen runt omkring fick många säkerligen tollerans för dessa ämnen. Jag bodde själv på bondgård mina första fyra år och visade då inte upp allergi för djur, utan först efter att vi flyttat därifrån.
 
Jag vet att man diskuterat olika orsaker för allergi, den som låter vettigast tycker jag är att de reaktioner som man får som allergiker egentligen är vettiga försvarsmekanismer om man inte får rent vatten och bakterie fri mat m.m. Att de som kan leva på vatten och mat som inte är bra skulle bli allergiker i västerlandet. Men jag tror inte att frågan är fullt utredd ännu.
MVH
Lena-Maria

2004-11-01, 11:37
Svar #5

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Maran= Astmaanfall
 
Min morfars far dog i detta år 1900. Och han var rätt så gammal då.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2004-11-01, 12:39
Svar #6

Boel Jonsson

Tack så mycket för informationen! Alla är så snälla...
Jag uppskattar verkligen alla svar.
Mvh, Boel Jonsson.

2005-12-19, 01:17
Svar #7

Ulrika Eversdijk

Tror inte ett ögonblick på att allergier inte fanns förr. Det kan vara vanligare eller ovanligare, men man kan vara allergisk mot allt i stort sett. Samma sak gäller sk. bokstavsdiagnoser som DAMP. Jag jobbar i barnomsorgen o det är konstaterat att det liksom allergi troligen alltid funnits, men att kunskap gjort att vi upptäcker det lättare. De ökade allergierna beror enligt fortbildning mycket på för starka rengöringsmedel, att man ibland städar för mycket o barnen inte sen tål lite damm. Även att vi i västvärlden har stora husdjur inomhus på liten yta. I öststaterna har man inte samma typ av allegier o mycket färre.

2005-12-19, 16:26
Svar #8

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Hur förklarar man allergier som är genetiskt ärvda om dom inte funnits förr i tiden?
Min son har ärvt sin mjölk allergi av min man. Den upptäcktes av ett alldeles nytt test som bara visar genetiskt ärvd allergi. Och min mans far hade också samma allergi.
 
I min mans släkt har en del dött av utslag som sett ut som lepra och dom har sedan tappat hud på stora områden. Det kan ju mycket väl ha varit en allergi.
 
Mvh Maud

2005-12-19, 22:44
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Man måste skilja på två saker inom genetik. Anlag och uttryck.
Förenklat kan man säga så här:
Anlagen är en samling möjligheter som kan inträffa under olika omständigheter, med olika sannolikhet.
Uttryck är när en möjlighet inträffar, när en sak utvecklas på ett visst sätt.
 
Väldigt många kan bära anlag som ökar sannolikheten för säg allergi, utan att allergin kommer till uttryck eftersom omständigheterna är sådan att sannolikheten för att bli allergisk trots anlagen minskar.
 
Gener innebär alltså sällan ett bestämt öde, däremot att sannolikheten för vissa saker ökar eller minskar, ibland väldigt drastiskt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna