ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Epidemisjukhus  (läst 1265 gånger)

2005-09-06, 14:28
läst 1265 gånger

Kjell Lindkvist

Hejsan.
Jag undrar om det har funnits något epedemisjukhus i Västerås med omnejd.(västmanland) Min mmf avled 1918 i spanska sjukan. Jag försöker nu att få tag på information om vart man hamnade med denna sjukdom.
Personen i fråga bodde i Haraker/Svanå.
 
Jag har varit i kontakt med sjukhusarkivet i västerås, men det verkar inte som att han avled på lasarettet.
Någon som vet hur jag kan gå vidare?
 
 
vänligen
Kjell Lindkvist

2005-09-06, 15:39
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Har du kollat i hans hemförsamlings församlingsbok? (Alltså i originalet, ej SCB:s avskrift?)

2005-09-06, 19:03
Svar #2

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Hej Kjell!
Titta på www.google.se och sök på Epidemisjukhus Västerås. Finns mycket att läsa men om du kan få fram var en person dog vet jag ej.
MVH
Marie-Louise Hägglund

2005-09-06, 22:08
Svar #3

Kjell Lindkvist

Tack för era svar, jag skall kolla med båda. Jag har en fråga till dig Anders. Vart kan jag hitta denna är det hos ULA?
 
Väldigt spännande info om länkarna tackar så mycket..
 
vänligen
 
Kjell

2005-09-06, 23:48
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att församlingsboken finns på ULA, annars vet de var den finns... Han borde stå antecknad där, var han bor, vart han ev flyttat, när han dött om han var skriven i församlingen då. I så fall finns ha även i församlingens dödbok, med anteckning om hur och var han dött.

2005-09-07, 09:44
Svar #5

Kjell Lindkvist

Hej igen Anders.
Jag har fått info från ULA när det gäller dödsboken. Så långt har jag kommit skall fortsätta med att kika i församlingsboken.  
 
Tack för all info.
Skönt att denna sajt finns där man kan fråga er som har hållt på med detta ett tag.  
 
Vänligen
Kjell

2005-09-07, 11:08
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nån nytta ska man la göra...

2005-09-07, 22:17
Svar #7

Kristina Vargdunge

Hej Kjell.
 
Det är inte så säkert att din mmf dog på sjukhuset.Mamma som var född 1907 brukade berätta för oss barn om Spanska sjukans tid.Hur hon som liten tös var så rädd för ljudet från hästskjutsar. Sent om kvällarna hämtade man de döda från deras hem. Detta skedde med häst och vagn och klappret av hovar mot stenläggningen ekade i kvarteren.I stort sett drog denna likfärd genom staden en eller flera gånger varje kväll under flera månaders tid. Så var det i Kristinehamn 1918-20.
 
Hälsningar Kristina.

2005-09-08, 06:06
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Var inte det vanligaste att de som dog i Spanska sjukan dog hemma?  
 
Så var det iallafall i Rone på Gotland för min farfars far Elof Simander som dog 35 år 9 månader 29 dagar gammal lördag 2/11 1918:
När (dottern) MÄRTA begrofs skrek de att hennes far ELOF SIMANDER förlorade medvetandet hemma i huset och han dog strax därefter. Båda dog i spanska sjukan.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-08, 16:36
Svar #9

Kjell Lindkvist

Hej kristina och Stefan.
 
Tack för era inlägg. Det kan ju även ha varit så att han avled hemma. Vet ni om man kan se det någonstans i någon bok eller så?
 
Vänligen
Kjell

2005-09-08, 19:54
Svar #10

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag antar att det står i dödboken/kyrkoboken---där står det ju om man har avlidit på sjukhus eller liknande ställen för att senare begravas....
För det mesta står det ju inte om man har dött hemma--ansåg en tid som vanligaste och därför fylldes den uppgiften inte i.
Nu är det väl tvärtom--- antar jag.
 
Var du finner den aktuella kyrkoboken vet du nog bäst själv....såvida du inte redan har läst i den.
mvh elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna