ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kamferkarameller  (läst 4559 gånger)

2009-12-09, 19:38
läst 4559 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En bekant berättade att han på 50-talet bjöds på sockerbitar doppade i kamfersprit av en gammal tant. När man läser om kamfer, så användes de tydligen bl a till karameller. Invärtes så togs det för nervproblem och som antiafrodisiakum (sammandragande och kylande). Tack och lov så bjöds jag bara på hemlagad kola eller fudge av samma tant.  
 
Är det någon som har erfarenhet av dessa kamferkarameller eller att man doppade en sockerbit i kamfer? Det låter ju inte särskilt nyttigt att bjuda barnen på.
 
http://www.shenet.se/ravaror/eokamfer.html
Ann-Mari Bäckman

2009-12-10, 00:32
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Jag tyckte det var så skönt med kamferdroppar på en sockerbit, när en förkylning började göra sig gällande (hellre det än pappas älsklingskur Oleum Bacileum). I mitt föräldrahem fanns kamferdroppar alla gånger under 1960-talet kanske t.o.m. in på 1970-talet.

2009-12-10, 09:57
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var väl det jag misstänkte att man använde detta, för medicinskt bruk. Man kan ju fundera vad kamferkarameller var för något? Säkert hade de väl samma syfte, som sockerbiten med kamfer, att det skulle lindra vid förkylning.
Ann-Mari Bäckman

2009-12-10, 11:15
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag undrar om dessa droppar finns kvar? Jag tycker att just kamfer luktar så himla gott, för i så fall kunde man ju droppa lite här och var.
 
Och hade jag bara klickat på dinh länka innan jag skrev så hade jag ju sett att de finns kvar.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-12-10 11:17)
Vänligen Patrick : )

2009-12-11, 08:20
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
På 50-talet såldes ett Influensapulver 11 som skulle hällas i ett glas vatten, och förtäras, vid förkylning.
Pulvret innehöll bl a Kamfer.
Jag minns att det smakade vedervärdigt.
Jag undrar om det fortfarande finns kvar i Apoteksortimentet?
M v h
RolfL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna