ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjukhusjournaler / Läkarjournaler / Sjukjournaler  (läst 4764 gånger)

2012-09-25, 21:35
läst 4764 gånger

Utloggad Susanne Johnson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-09-25, 21:35
    • Visa profil
Jag har en anfader (Ole Holl) som var soldat i Grinneröd s:n (O). Han blev inspärrad på Kronohospitalet i Göteborg på 1840-talet.
I husförhörslängden finns en anteckning om att han är Wansinnig.
Enligt min farmor så talades det i släkten om att han söp tydligen ordentligt...
Till min fasa och förvåning satt han där i 27! år (han dog iallafall på Hospitalet på 1870-talet).
 
Jag har försökt att leta reda på om han någonsin fick permission eller iallfall åkte in och ut.
Men jag hittar inga tecket på detta.
Förmodligen är det så att han satt på Kronohospitalet hela tiden.
 
Finns det någon möjlighet att få reda på hur han hade det det där, hur det såg ut, eventuella journaler?
Jag har förstått att det fanns inga läkare på den tiden utan det var snarare frågan om förvaring.
 
MVH Susanne

2012-09-25, 23:10
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Visst fanns det läkare. Provinsialläkare fanns redan från 1600-talet i Sverige; i en stad som Göteborg var det inte alls så illa ställt med läkare. Men visst var det förmodligen rätt tunt med läkare inom mentalvården, som alldeles riktigt mest var förvaring eftersom det helt enkelt inte fanns några behandlingar - det var ju så ända in på 1960-talet då man äntligen fick tillgång till verksam psykofarmaka.
 
Utan behandlingar blir man inte så mycket bättre utan snarare förmodligen sämre, så det var säkert tunnsått med permissioner.
 
Arkiv för statliga sjukhus finns på  Landsarkivet i Göteborg, och för kommunala (Göteborg hade inget landsting) sjukhus på  Regionarkivet.
 
Ingela

2012-10-07, 19:27
Svar #2

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-04-10, 22:42
    • Visa profil
Hej
Min morfar hade en moster som i husförhörslängder och församlingsböcker beskrevs som sinnessvag/sinnessjuk.Hon levde mellan åren 1877-1957.Av kyrkoböckerna läser jag att hon redan som ung flicka började åka in och ut på hospital.Först var det Vadstena och senare även Växjö(Sigfrid?).I Sveriges dödsbok läser jag att hon dog,som ogift,på ett ålderdomshem.Hon föddes och dog i Kvillinge församling utanför Norrköping.
Går det att få tillgång till hennes journaler på något sätt,i allafall från hennes ungdom,som inte bör falla under sekretess.
Vart vänder man sig.
Tacksam för svar.
Mvh
Lasse

2012-10-07, 22:12
Svar #3

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Landstingets arkiv kan du vända dig till. När det gäller Vadstena är det Landstinget i Östergötland. www.lio.se.
 
Själva journalen från Vadstena försvaras troligen fortfarande i journalarkiv på lasarettet i Motala (så var det för min mormors journal) men det kan nog landstingsarkivet hjälpa dig med.
 
Birgitta Eriksson

2012-10-07, 23:08
Svar #4

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-04-10, 22:42
    • Visa profil

2012-10-09, 07:25
Svar #5

Björn-Åke Petersson

Birgittas sjukhus (BS) i Vadstena var ju statligt
så du bör kolla med landsarkivet i Vadstena
 
Björn-Åke

2012-10-09, 12:29
Svar #6

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Björn-Åke
 
Jag beställde journaler för cirka 1 år sedan på det sett som jag beskriver avseende patient som vårdats på Birgittas sjukhus.  Jag vet att det var statligt men trots det förvaras nu journalerna i landstingsarkv. Landsarkivet har bara enstaka handlar samt ev registerkort men inte själva journaltexten.  
 
Har du fått journaler för Birgitta Sjukhus i Vadstena från landsarkivet?
 
 
Birgitta

2012-10-09, 13:19
Svar #7

Björn-Åke Petersson

Nej, jag utgick ifrån att de kanske skulle funnits där, sedan BS lades ner, förvarades mycket av Landsarkivets arkivalier i det gamla sjukhusets lokaler. Förmodligen flyttades de till slottet när den det nya magasinet byggdes i slottsvallen.
 
Björn-Åke

2013-01-27, 17:04
Svar #8

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Tre olika diskussioner om patientjournaler slogs ihop. Ett par frågor om dödsorsaker flyttades till Språk, ord och namn: Översättning från latin: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2012.

2014-08-03, 20:39
Svar #9

Utloggad Martin Helin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 20:07
    • Visa profil
Hej.
Vart vänder jag mig om jag vill ha ut journaler om min mammas farmor som var på sanatorium 1908-1909, förmodligen utanför Mullsjö (Nykyrka) västra götaland?
 
Borde finns jornal från både läkare och sanatorium. Då hon inte dog på sanatoriumet vad jag vet. Och då bodde de i Luttra, skaraborg.
Är det landsarkivet i Göteborg eller är det något landstingsarkiv som gäller?
 
Även ute efter journal på min mormors mormor som dog i Böja, skaraborg 1916.

2014-08-03, 23:57
Svar #10

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Martin
 
Pröva med Regionarkivet i Göteborg.  
 
mvh Margareta

2017-02-01, 23:15
Svar #11

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 11:32
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Jag undrar om och i så fall vart jag vänder mig för kanske hitta journaler för min mm mm MARIA CHARLOTTA 1856-1907 som dog i kräftan i Vissefjärda sn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna