ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskarhjälp sökes  (läst 1210 gånger)

2003-07-11, 18:21
läst 1210 gånger

Utloggad Stefan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 18:26
    • Visa profil
Hej alla Göteborgare !
Jag söker någon som ofta besöker Landsarkivet i Göteborg och skulle kunna åtaga sig att skriva av en bouppteckning där. Efter begärda uppgifter därifrån,fick jag svaret att denna volym jag söker,är i sådant skick att kopiering inte tillåts.Däremot får man titta i denna vid ett eget besök.Bouppteckningen är ifrån 1924,så det är säkert inga problem med att läsa den.
Om någon har lust att hjälpa mej,kan ni nå mej på telefon 0589-17813 eller E-mail:  
stefan.eriksson@mbox374.swipnet.se
Hej så länge och njut av sommaren
Stefan i Arboga

2003-07-11, 18:40
Svar #1

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Hej Stefan
Du kan ringa till Landsarkivet och be dom göra en avskrift. Detta kostar förstås, jag tror jag har betalat 90 kr/15 min. Är det ett bouppteckningsbevis så tar det inte så lång tid. Här är sommaren just nu BLÖT!
Hälsningar Barbro

2004-10-14, 01:05
Svar #2

holger

En vän till mig vill ta reda på var hans släkt kommer ifrån. Hans släkt kommer från väst-Sverige.
 
Han har inte tid att släktforska själv.
 
Hur ska han gå till väga för att hitta sitt släktträd ? Kontakta en släktforskarförening som gör jobbet åt honom ?
Vilka släktforskarföreningar bör han kontakta ?
 
Hur mycket betalt tar släktforskarföreningar för att utföra ett släktträd på t.ex. pappans sida eller båda föräldrarnas sida ?
Hur långt tid brukar sådant ta ?
 
Hur långt tillbaka i tiden kan de gå i släktträdet ?
1600-talet ?
1500-talet ?
1400-talet ?
Ännu tidigare ?
 
Om den svenska släktforskarföreningen skulle hitta anfäder från England, Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike, USA, Canada, Australien eller Nya Zeeland på 1600-talet, 1700-talet eller 1800-talet, kan de forska vidare i dessa länders arkiv ?
 
Hur lång tid tar det generellt?
Kostnad ?
 
Han är intresserad att hitta avlägsna släktingar som lever i någon av dessa länder idag, som har samma anfäder som honom. Under förutsättning om han har några anfäder från dessa länder.

2004-10-14, 10:32
Svar #3

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
I Ramsele utför de släktutredningar och jag tror man kan höra där om priset beroende på antal generationer.

2004-10-14, 11:29
Svar #4

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Holger, hur långt tillbaka man kan komma varierar en hel del.  
 
Kyrkböckerna började föras i slutet av 1600-talet här i Sverige och beroende på bl a hur svårlästa, väl förda de är, samt om de brunnit eller förkommit på annat vis m m, så kanske man inte alls kommer tillbaka så långt.  
 
Dessutom kan anorna ha flyttat runt en hel del, speciellt om de var pigor och drängar, och då hänger inte alltid alla uppgifter med och det är inte alls säkert att de uppgifter som väl följde med i flytten blev rätt i inflyttningsortens kyrkböcker.
 
Så, att komma tillbaka till 1400-talet är kanske lite väl optimistiskt, men om man halkar in på adelslängderna och kungahusen, så är det inte alls omöjligt.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-10-14, 12:50
Svar #5

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
På ForskarCentrum i Kyrkhult kan Du också få släktutredningar utförda.  
Skicka en förfrågan på nedanstående webbadress.
http://www.arkivcentrum.nu/uppdrag.php
 
mvh Mats

2004-10-14, 16:30
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Man kan också titta in på Rötters Marknad, där en del forskare erbjuder sina tjänster.

2004-10-14, 19:54
Svar #7

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:33
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Eller sök på Internet på lämpliga sökord - jag har försökt informera här tidigare men då ansågs det som reklam...

2010-02-09, 23:42
Svar #8

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej!
 
Jag är lite förvirrad från Ingvar Gunnarsson har jag fått uppgifter om att jag är ättling till Margareta Maria Dandenell Född  12/3 1764 i Torpa
Död  4/7 1846 i Ulrika. Margaretas föräldrar var Per Daniel Dandenell och Magdalena Christina Drake och deras föräldrar Erik Leonard Drake och Hedvig Rebecca von Goltz på min mors sida heter de två sista släktingarna Johan Peter Andersson:  
Anders Johansson och Stina Svensdotter på Kulla ägor.  
Källa: dopbok V Harg C:1 1797-1840 sid 221 Arkiv Digital  
 
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att släktforska vidare för en handpenning? Att läsa sida upp och sida ner för att hitta något, och det tar tid. Jag har tyvärr inte den tiden men om det finns någon som kan hjälpa mig är det guld värt.  
Om någon känner sig manad att åta sig uppgiften så är jag väldigt tacksam. Jag skickar alla uppgifter jag har över mejl.
 
Mvh
Daniel Davidsson (Cederberg)
 
(Meddelandet ändrat av Daniel93 2010-02-09 23:52)
 
(Meddelandet ändrat av Daniel93 2010-02-10 00:34)

2010-02-10, 07:43
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Daniel,
När det gäller Magdalena Christina Drake tillhör hon den adliga ätten Drake af Hagelsrum som finns i Elgenstiernas ättartavlor, vilket verk Du finner på ett välsorterat bibliotek. Så länge hennes anor är av introducerad adel kan Du finna dem i verket, även om det finns en del rättelser även till detta, som måste kollas.  
Vill bara nämna detta för att ge Dig möjlighet att undersöka saken.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-02-10, 11:33
Svar #10

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej Olle!
 
Jag är ganska skeptisk till att jag tillhör någon adel men tack för din omtanke.
 
Söker fortfarande någon som skulle vilja släktforska vidare åt mig.
 
Mvh
Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna