ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23  (läst 1668 gånger)

2007-04-18, 11:56
läst 1668 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jeanette!
 
Det man upplever det upplever man. Så länge man inte kan bevisa det ena eller det andra, så kan man inte avfärda folks annorlunda upplevelser.
 
Jag själv skulle inte vilja vara med om något sådant som ni upplever, även om jag visste att det var en kär avliden person.
 
Jag förstår inte vitsen med att döda människor, skulle ha något syfte med att spöka och ställa till det för nu levande. För mig är ett evigt liv detsamma som att föra livets genetiska kod vidare i generationer, åtminstone vill jag inte ha något liv efter detta.
 
Hoppas er dotter kan ta tillvara på sin gåva utan rädsla och förvalta den.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-18, 13:12
Svar #1

Jeanette Roos f. Ek

Hej  
 
Eivor, tack för ditt svar! Det _är_ jobbigt.. För folk tycker ju man är helknäpp som tror på sådant här.. Men vad ska jag göra då jag upplever det varje dag? Förneka går ju inte.. Även om jag kanske skulle vilja många gånger..
Ang. frågan om det startade i huset så är svaret nej, det började redan -01 då vår yngsta dotter Emma föddes (hon som upplever allt detta). Då bodde vi i en hyresrätt som var hyfsat nybyggd. Sedan köpte vi en bostadsrättslägenhet och det fortsatte även där.. Och nu är det i huset. Och det är faktiskt en sak som Vendela (mediet) sa, att dessa pesoner har följt med oss under en längre tid. Tyvärr så är det ju en så liten del av det som spelas in som kommer med i själva programmet.. Och det någon här uppe skrev om cold reading kan säkert stämma på en del medium men i vårt fall så stämmer det inte! Om de hade velat fejka vårt program så hade de väl tagit upp det som hände med lampkupan inne på toan? De höll på i 3 timmar (och använde många lampkupor!) med att rekonstruera just det! Och Vendela nämnde det inte ens! Och samma med Jontes (yngste sonen) radiostyrda bil.. Och dörrarna.. *suck* Men som sagt, alla har full rätt att tro eller inte tro på det som händer men man måste alltid respektera andras åsikter.
Och nej, det startade inte i samband med släktforskningen utan tidigare än så. Jag fick veta att mina föräldrar hade grävt upp både min mormor & morfars gemensamma grav och även vår farmors i samma veva som allt startade -01. Och detta fick jag veta när första delen av programmet var inspelad.. Kan det ha någon inblandning i det hela?
 
Ann-Mari, tack för din förståelse =)
Jag vill bara tala om att det inte är farliga saker som händer till vardags, det är mest bara små bekräftelser på att, framförallt morfar, finns där. Och det är inget som är läskigt i sig nu när vi vet vilka det är! Däremot har nog Vendela missat någon/något som gömmer sig för henne. Vid några tillfällen har det hänt väldigt otrevliga saker och de vill jag inte uppleva igen.. Men det är en anledning till att vi låter vår mormor, morfar och farmor vara kvar.. Morfar vaktar på Emma just för att hon är en öppen kanal.. Emma säger att han sitter nedanför hennes säng på nätterna..
 
Och ja, jag hoppas också att hon kommer växa i eller ur sin gåva..  
 
Jeanette

2007-04-18, 15:08
Svar #2

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Thomas och Jeanette.
Nu har jag läst inläggen och även sett på de okända.
Det jag vill säga er är att de upplevelser ni upplever och det jobbiga ni har upplevt kan ingen ta ifrån er, sen kan man som alltid ha egna åsikter och tankar kring de hela oavsett vad de nu än gälla.  
 
Det som jag tycker är starkt gjort av er är att inte vara eller förbli anonyma utan att ni går ut med era upplevelser och även berättar om det i ett forum.
Jag har en del frågor till er som jag har undrat över när jag har kollat på de okända.
 
Hur går inspelningen egentligen till från att dom går in hos er till att det blir en produktion? Det jag menar är typ omtagningar eller sånt. Jag är bara lite nyfiken rent tekniskt.
Personligen så tror jag på en mening efter döden, men vet inte vad eller hur det kan vara.  
 
Vänligen
Lennart

2007-04-18, 17:23
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
 
Inspelningarna är väldigt seriösa. Något som jag själv trodde mig ha åsikter om FÖRE programmet.
Inspelningarna pågick under 3 dagar. Olika länge dessa tre dagar.
Allt som visades arrangerades såsom det har hänt med bl.a. fotografier tagna direkt efter händelsen på WC.  
Absolut inget var fejkat. Teamet var mycket noga att ordna allt på så sätt som det har upplevts.
Vendela visste absolut ingenting om vad som hade hänt. Teamet hämtade henne i ortens centrum och återkom med henne strax efter. Vendela började direkt när hon kom in genom dörren - precis som i filmen.
Vendela visste inte ens att jag och Jeanette var syskon.
Hon träffade så rätt redan i början vilket fick oss båda ( Jeanette och jag ) att nästan tappa greppet om det hela.
Hennes kommentarer senare om att jag var tvungen att fixa till mitt hus fick mig att tappa hakan!
Hon kunde omöjligt veta att jag bodde i hus - och problemen hon nämner stämmer så himla bra.  
Jag har inte slutfört takläggningen som jag gjorde för ca. 10 år sedan...*suck*
När hon sedan berättade att det skulle gå bra med försäljningen av min bil gick det nästan kalla kårar efter ryggen.
Detta visste inte ens Jeanette och hennes gubbe - Jan, om - att jag hade bilen ute på försäljning.
( nåväl - den är inte såld än. Var tvungen att åtgärda några småfel från besiktningen innan jag kan/vill sälja den ).
Vi fick dessutom, under inga som helst omständigheter, prata med Vendela om det som hade hänt. Inte heller kommentera henne - vilket ibland var mycket svårt...  
 
Eftersom det sen bara var lugnt ett par dagar så kom alla tillbaka igen och Vendela kontrollerade allt ytterligare en gång. Här kom det fram saker som tyvärr inte kom med i programmet - tiden blev för knapp.
 
Vi väntar också på klartecken från produktionsbolaget om hur mycket vi kan berätta förutom det som visats på TV.
 
Hälsningar
Thomas

2007-05-10, 22:42
Svar #4

Birgit Hirsch (Giggi)

Thomas  
Vill höra fortsättningen om detta ämne hur gick det /hur går det . Nyfiken

2007-05-21, 05:24
Svar #5

Ethen


2007-05-21, 21:23
Svar #6

Göran Johnson

Troll, tomtar, andra och currykryss finns bara så länge inga vetenskapligt godtagbara försök görs. Inga vetenskapligt kontrollerade försök med slagrutor har heller påvisat att dessa fungerar trots att många försök har gjorts. Frågan är vad denna diskussion har med släktforskning att göra? Ska inte släktforskning bygga på en solid vetenskaplig grund, och inte handla om tomtar på loftet?

2007-05-21, 22:51
Svar #7

Sten Andersson

Sa allvetaren, ytterst osmaklig och helt onödig kommentar. Har någon bevisats Guds existens? Som du ser av rubriken så kanske andra har påverkats eller ser mer än andra människor. Men du är kanske allvetande?
Med ditt allvetande kan du även gå ut i tidningar och annan media och kritisera kristna m.m som ej delar din ego åsikt.

2007-05-21, 23:59
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Var står det att släktforskning ska bygga på en solid vetenskaplig grund?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-22, 00:27
Svar #9

Jan J

Till Görans försvar kan man ju tillägga att någon sa att religionen är opium för folket.
 
Det är ju inte antiteserna som ska bevisas...

2007-05-22, 14:54
Svar #10

Göran Johnson

Oj vilka påhopp man får om man försöker hänvisa till vetenskapen. Den har tydligen inte någon plats här. Men, Sten, det finns faktiskt omfattande forskning kring slagrutor med kontrollerade försök som inte har visat att de fungerar bättre än ren slump. Därför föredrar jag att förhålla mig skeptisk till dessa till dess att forskningen eventuellt nått längre och kommit fram till en annan ståndpunkt. Samma sak gäller till exempel Currykryss och Hartmanlinjer. Jag har däremot inte uttalat mig om religion eller Guds existens. Eller menar du att tomtar och troll tillhör religionsdelen?  
Till Ann-Mari vill jag ställa motfrågan: anser du att släktforskningen kan vila på lös, ovetenskaplig grund?

2007-05-22, 16:33
Svar #11

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hm, rätt kul det här med hur man ser på saker och ting. En del anser att allt är fel till dess de överbevisas, ungefär som Thomas tvivlaren (ang religion). Jesus var alltså tvungen att visa sig för Thomas för att bevisa att han uppstått från de döda. Andra trodde det ändå och gör så än idag. Så fort någon säger något utöver det vanliga så finns det alltid någon som skriker rätt ut.
 
Rent allmänt så har väl andevärlden hur mycket som helst att göra med släktforskning? Tänk om det verkligen finns en sådan värld, vad vet vi om det (utom de som då stött på andar)? Lika lite som vi vet om det existerar en Gud eller inte. Något snopet skulle det ju vara om man efter sin död upptäcker att det verkligen finns allt det där. Hoppsan!
 
Tja, vetenskapen bevisar ju nya rön hela tiden, så vem vet, någon gång i framtiden kanske den bevisat även detta. Eller motbevisat. Tråkigt är om man inte kan prata om saker och fundera över detsamma bara för att det inte finns vetenskapliga bevis på precis allting. Tänk bara på att jorden har varit platt en gång i tiden, trodde man. Skulle man, för hundra år sedan, sagt att snart kommer folk att gå på månen hade man förmodligen blivit utskrattad och kommenterad ungefär som kommentaren ovan, om man inte blivit pryglad på torget.

2007-05-22, 16:54
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Nu var det jag som ställde frågan till dig och eftersom du inte kunde tala om vad du menar, så är det väl liktydigt med att du inte vet. ;-)
 
När du säger att släktforskningen ska vila på en solid vetenskaplig grund, så låter det så fruktansvärt tråkigt i mina öron, så exakt och korrekt. Jag anser att man måste använda fantasin i ganska hög grad för att kunna sätta sig in i hur våra förfäder hade det.
 
Se dig omkring i AF! Släktforskning handlar inte bara om att leta sina anor, utan utan hur var deras vardag, hur talade de, hur byggde de sina hus, hur uppfostrade de sina barn, hur var deras lagar och vad trodde de på m m? Faktiskt så i det senaste begreppet ingår också tomtar och troll.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-22, 18:19
Svar #13

Göran Johnson

Ann-Marie
När jag menar att man bör ha ett vetenskapligt synsätt när man ägnar sig åt släktforskning menar jag att den bör bygga på kunskap, dvs vad vi faktiskt vet, eller med hög grad av sannolikhet tror oss veta. Vi bör alltså inte fantisera om anor till Karl den store eller Karl den XII om vi inte kan belägga dessa genom forskning i källorna. Sen återstår ju en osäkerhet om det biologiska släktskapet ändå. Om vi tror oss ha kontakt med förfädernas andra har alltså detta inte med släktforskning att göra.
Att vi också kan och bör beskriva förfädernas liv, bostäder och vardagliga liv strider inte på något sätt mot det vetenskapliga synsättet. Det finns vetenskaper som sysslar med just sådana saker, nämligen folklivsforskning eller etnologi. En del av denna forskning ägnar sig åt att beskriva just den tro på tomtar och troll som våra förfäder ofta hade. Det finns ju också källmaterial att bygga sådana beskrivningar på, vilket är något helt annat än att fantisera. Däremot tror jag att så gott som alla folklivsforskare är överens om att dessa väsen inte finns i verkligheten, utan att det är frågan om folklore. Jag är böjd att hålla med dem.
Faktum är att jag tycker att vetenskap är mycket spännande och inte det minsta tråkigt.

2007-05-22, 19:11
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Javisst är vetenskap spännande, men att räkna släktforskning, som en vetenskap, känns tråkigt, därför att där finns inget utrymme för fantasi. Den ska man inte använda för hitta på och förfalska, utan för att tänka sig olika lösningar för att komma framåt i letande efter någon svårfunnen ana. För mig är släktforskning en rolig hobby enbart, men var en får väl kalla det vad den vill. Jag var bara nyfiken på vad du menade med utrycket du baserde släktforskningen på. Observera jag diskuterar bara det och inget annat d v s inte min syn på släktforskning och andeskådning.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-22, 19:34
Svar #15

Lisette Eriksson

Ja, dessa väsen kanske inte finns i verkligheten, men vad är verkligheten? Något föränderligt, anser många, och beroende av tid, kultur och traditioner. Mycket av det som var verkligt för våra förfäder räknas inte som verklighet i dag och vice versa.
 
Jag håller med om att vetenskap är spännande och viktigt, men just på grund av att det finns utrymme för fantasi i vetenskapen. Många av de stora vetenskapliga genombrotten i historien har åstadkommits av personer som vågat gå en smula utanför de givna ramarna och tänka annorlunda. Det gör man ju också i släktforskningen - använder fantasi och kreativt tänkande för att komma vidare när det har kört ihop sig. Ibland går det bra och ibland går det åt skogen. Men så är det.  
 
Sedan är det naturligtvis viktigt att hålla i sär vad som är kreativt tänkande och vad som är empirisk kunskap. Alla fantasier och intuitioner får ju verifieras med vedertagna metoder. Men vi måste få tillåta oss att fantisera. Utan fantasin vore vi ingenting.

2007-05-22, 20:30
Svar #16

Sten Andersson

Göran, det kanske är så att allt inte gå att bevisa med vetenskap ( dagens ) eller ska gå att bevisa med vetenskap.
 
Du känner dig påhoppad? det var väl du själv som nervärderade andras åsikter i denna tråd.
 
Varför kan du inte uttala dig om religion eller guds existens då? är det svårare att vara kritisk där trots att bevis inte går att föra fram vetenskapligt.
 
Sen finns det som alltid folk som lever på lögner och utger sig för att vara medier m.m och lever på andras olyckor ( sorg ) men så är det i dom flesta brancher.
 
Måste vara en tråkig värld att leva i som bara handlar om att det som inte går att bevisas idag är bluff. Så dom personer ovanför som upplevt det dom skriver om  betraktar du alltså som? vore kul att få höra? är det hjärnspöken dom lider av?

2007-05-22, 20:52
Svar #17

Sten Andersson

När jag menar att man bör ha ett vetenskapligt synsätt när man ägnar sig åt släktforskning menar jag att den bör bygga på kunskap, dvs vad vi faktiskt vet, eller med hög grad av sannolikhet tror oss veta. Vi bör alltså inte fantisera om anor till Karl den store eller Karl den XII om vi inte kan belägga dessa genom forskning i källorna. Sen återstår ju en osäkerhet om det biologiska släktskapet ändå.
 
Skriver Göran i inlägg ovan
 
Ingen i tråden här har väl varit kritisk mot att söka uppgifter i orginalkällor? eller menar du för att man nu råkar tro på själens överlevnad eller religion så är man mindre källkritisk? och kan lägga in vilka uppgifter som helst i sin släktforskning.

2007-05-22, 21:22
Svar #18

Göran Johnson

Sten
För att citera dig: Sa allvetaren, ytterst osmaklig och helt onödig kommentar. Du menade alltså att jag inte borde yttra mig, och att det jag framförde var osmakligt. I en diskussion måste man väl tåla att bli emotsagd utan att välja sådana ord. Därför ansåg jag mig påhoppad.
Jag har ingen anledning att gå in i en diskussion om religion, men alla vet ju att det handlar om tro och inte om vetande. Vad jag själv tror behåller jag för mig själv. Vi har den friheten i det här landet, lyckligtvis.
Det finns en seriös forskningsgren som kallas parapsykologi och som sysslar med det vi brukar kalla övernaturliga fenomen. Den har sysslat i över hundra år med att försöka bevisa att sådana fenomen existerar utan att lyckas. Jag är inte psykolog, så jag har inte kompetens att uttala mig om beskrivna upplevelser är bluff, hjärnspöken eller något annat slag av upplevelser.
Min förklaring om vetenskaplighet var ett förtydligande på Ann-Maris uttryckliga fråga, där hon ansåg att vetenskaplighet var fruktansvärt tråkigt till skillnad mot att använda fantasin.

2007-05-22, 21:41
Svar #19

Sten Andersson

Ja vem som hoppa på vem går ju att tvista om.
Dom som du skrev om ansåg sig säkert påhoppade och du tydligen detsamma. Det är bra att du nämner att vi har frihet att tro vad vi vill i detta land då kanske du respekterar andras åsikter som kanske inte alltid stämmer överens med den vetenskapliga ( i dagsläget bevisade )
 
Parapsykologisk forskning bedrivs väl av ett ytterst begränsat klientel. Men som jag skrev  i ett inlägg här ovan så kanske inte allt går att bevisa i dagens läge och med dagens metoder.
Skulle antalet personer som bedriver parapsykologisk forskning jämföras med andra forskningsämnen så hade nog inte pencelinet varit upptäckt ännu.

2007-05-22, 21:50
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Jag förstår fortfarande inte vad Vetenskap har med släktforskning att göra? I de handböcker jag läste en gång i tiden om släktforskning, nämndes aldrig att släktforskning tillhörde Vetenskapen.
 
Om jag säger att vi ska vara matematisk nogranna när vi utför släktforskning, så skulle många säga, Fy vad hemskt, vad strikt och tråkigt. Nej säger jag, jag tycker matematik är väldigt kul och intressant. Men varför blanda in Matematik i släktforskningen? Är det inte de två vitt skilda ämnen?
 
Matematik är kul, Vetenskap är kul och släktforskning är kul, men vem bestämmer på vilket sätt man ska släktforska?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-22, 22:37
Svar #21

Eva Rönn

Här i andevärlden är allting annorlunda sa hon då.
  Skojar bara.
 
Eva

2007-05-22, 23:22
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släktforskning, eller med ett annat ord, genealogi, har i långa tider ansetts tillhöra de historiska hjälpvetenskaperna. Alltså kan släktforskning vara en humanistisk vetenskap, som till sin natur kanske inte är lika exakt som matematiken, men är en vetenskap likväl.

2007-05-22, 23:43
Svar #23

Göran Johnson

Ann-Mari
Vetenskap som verksamhet, ett systematiskt och metodiskt inhämtande av kunskap inom visst område (NE). Släktforskning är en vetenskap, (genealogi) en hjälpvetenskap till historia, mm (Furtenbach, Släktforskning för alla, sid 106). Så nog har vetenskap med släktforskning att göra.

2007-05-22, 23:51
Svar #24

Göran Johnson

Sten
Om vissa personer anser att till exempel slagrutor fungerar så bör det inte hindra mig att påpeka att omfattande forskning inte kunnat visa att så är fallet. Om du anser att det är fel att påpeka detta, varför föra någon diskussion över huvudtaget? Att respektera andras åsikter innebär väl inte att man måste hålla med om allting som sägs?

2007-05-23, 00:26
Svar #25

Eva Rönn

Men menar jag, släktforskning och parapsykologi är väl ändå ganska väsensskilt.
Om också lite inspiration (hmpf) kan platsa gott också i dessa forskningsområden, för de som har intresse, liksom understundom  inom matematiken  
t ex.
 
Eva

2007-05-23, 00:39
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, då har jag fått svar på min fråga.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-23, 00:51
Svar #27

Eva Rönn

Att tänka sig hur det var där i byn den tiden t ex, kan man ju fantisera, men utifrån den historiska kunskap man har, om den materiella verkligheten, historiska skeenden och vad man kan veta om tankevärld den tiden, människors tankar och känslor var nog just inte så annorlunda, utifrån den tidens förutsättningar bara. Laga staketet osv. Vardagen var säkert konkret. Mer skrock och vidskepelse kanske, en hel del i skyddande syfte. Akta dig för brunnsgubben t.ex. höll barnen borta från brunnen då de var ut och lekte och mor behövde inte vara rädd att de skulle gå och falla i.  
Jaha det här blev inte så tydligt heller kanske.
En tanke bara i sena kvällen.
 
Eva

2007-05-23, 08:39
Svar #28

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Det kan nog vara klokt att skilja på verklighet och fantasi då man söker sina rötter. Släktforskning är långt ifrån något hokus-pokus.

2007-05-23, 09:51
Svar #29

Eva Rönn

Jo precis. Men man bör inte underskatta fantasin. Den ger mycket näring för förståndet också. Men som du skriver Annelie, man får veta vad som är vad och om man inte alltid vet, ta reda på. och om det inte går så är det ovisst.  
Och handlar det om spöken, så handlar det väl mer om tro än om vetande. Olika tolkningar om verkligheten kanske.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna