ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 18 Kan släktforskning påverka andar?  (läst 1522 gånger)

2007-05-29, 01:20
läst 1522 gånger

Eva Rönn

Bara du själv vet vad du ska göra, du ska inte låta varken spöken (om än kära) eller insändare på forum här hindra dig i ditt eget sökande.
Människor har olika liv, olika vägar.
Tanke till barnet,
De döda behöver man inte vara rädd för, de kan inte göra dig något ont. Det kan vara värre med de levande. Man får vara försiktig här i livet.
Eva

2007-05-29, 01:25
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Bry dig inte om de anonyma och destruktiva, det är samma personer som försökt förstöra andra debatter. Man kan tro på ämnet eller inte tro på det, bara man framför det på ett sakligt sätt. Det är bara trist att vissa personer inte kan respektera andra människor och dessutom inte ens vågar stå för sina inlägg, det säger en hel om vilka fega typer de är. Jag tycker att den övriga debatten här, vare sig inläggen är för eller emot, har varit förvånansvärt sansad. Självklart ska anonyma inlägg raderas, anbytarvärden har bara inte haft tid (hon jobbar inte 24 timmar per dygn). Att reagera på de anonymas inlägg genom att stänga en tråd är bara att gå dem tillmötes.

2007-05-29, 02:01
Svar #2

Eva Rönn

Nej, för det är så mycket vi inte förstår och vi sätter olika namn på. Och ord är nu heller inte fullgott verktyg för förståelse. Och vad vi säkert vet om människan är att hon är inte mycket klook, så som hon förstör livsbetingelserna på jorden.
 
De som är dumma behöver man inte bry sig om,  (Förhoppningsvis)

2007-05-29, 08:05
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Anonyma inlägg har tagits bort.

2007-05-29, 09:20
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Thomas!
 
Du vet vad du och din syster och resten av familjen upplevt. Det är huvudsaken. Vad andra sen tror sig veta är av mindre betydelse. Många, när man pratar om sånt som är fördolt, slår bakut på en gång. Tanken räcker inte till för att kunna eller ens försöka förstå vad som händer......om det inte är vetenskapligt bevisat förstås, om ens då. Sådant har hänt genom alla tider. Tur är att det finns de som vågar tänka snäpet vidare, annars skulle vi stå och stampa på samma fläck och aldrig komma vidare.
 
Detta med att i tid och otid blanda in släktforskningens seriösitet i det hela, vad som än debateras och hojta på ordet seriös är så tröttsamt att man gäspar. Det innebär att det sitter en del här på forumet och anser sig mer seriösa än andra, samtidigt som många av dem förstör många olika intressanta trådar, och det med samma motivering. Att aldrig någonsin kunna gå en millimeter längre än till strikt inramade teman är skittråkigt (ursäkta ordvalet). Det gör vi ju ändå, för att så fungerar vi och våra hjärnor (oftast). Människans väg är inte endast rak, utan det dyker upp en och en annan kurva och (ve och fasa) även vägskäl där vi måste besluta vilken väg vi ska fortsätta på.
 
Nä Thomas, bry dig inte om allt som sägs, du vet ju, som sagt, vad du upplevt. Anonyma inlägg förekommer i varenda debatt med akt och mening att förstöra, tyvärr. Feghet förekommer överallt där en del inte vågar stå för vad de säger, men ändå inte kan låta bli att söndra anonymt. Själv såg jag programmet (och så gott som alla program i serien) och tycker det är intressant. Det kan bli (ingen vet) ganska snopet för alla som dyker ner på en för att man kan tro på sånt som inte idag kan bevisas, när de själva väl är där.
 
Ha det gott och hoppas du finner intresset för släktforskningen igen. Du har ju intressanta anor. Själv gick jag i samma klass som en Qvarfordt genom hela grundskolan.
 
MVH
Annki

2007-05-29, 09:50
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Thomas!
 
Det skulle kännas enormt tråkigt om du lämnade AF och gav upp släktforskningen pga av några trångsynta personer samt anonyma inlägg.  
 
Hoppas verkligen du blir kvar och att du forsätter med din forskning.
 
Vänligen / Helene

2007-05-29, 12:40
Svar #6

Robert Lind

Du är lustig Sten Andersson. Du säger man ska tänka själv men när nån inte tänker som du blir du så upprörd att du inte kan stava rätt.  
 
Och jag vet inte var du läst det du svarar på. Inte i mitt inlägg iallafall. Det kanske är en spökskrivare som skrivit nåt mellan raderna som bara kan läsas av dom som tror på att det står nåt där?  
 
Bästa Anbytarvärd! Kontrollera om inte Clas Ohlsson och Robert Lind skrev på samma dator! Robert Lind som skrev måndag den 28 maj 2007 kl. 21.18 är inte jag som skrivit dom andra inläggen här på anbytarforum!
 
Det är förbannat tröttsamt med allt Kramforstjafs. Titta hos Eniro hur många Robert Lind det finns!  
 
Varför stängs inte denna spöksandlåda som inte har det ringaste gemensamt med släktforskning?

2007-05-29, 13:04
Svar #7

Jeanette Cederholtz

En motfråga till dig Robert Lind: Varför orkar du ens läsa här om du ändå inte är det minsta intresserad?
Och det gäller alla andra som är av samma åsikt som du är..
Det finns ju massor av olika trådar här på AF som säkert faller er mer i smaken.. Själv läser jag inte, än mindre kommenterar, det som jag inte gillar eller är intresserad av.. Ett hett tips att ta efter!

2007-05-29, 13:17
Svar #8

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Jag hoppas verkligen att den Sten Andersson som argumenterat här finns och att namnet således är äkta. Jag måste ändå skriva det här, eftersom vi i så fall nu är två personer med samma namn som då och då dyker upp på detta forum. För min del i blygsam omfattning under hittills endast drygt 2 år, men som ändå lett till många trevliga kontakter med duktiga forskare och/eller avlägsna släktingar. Eftersom jag inte helt kan ställa upp på min namnes synsätt och heller inte skulle vilja driva någon aggressiv replikföring i en så svårbesvarad fråga, vill jag markera denna hållning gentemot de vänner på forumet som hittills inte hört av sig direkt till mig med anledning av den diskussion som förevarit.  
 
På den ursprungliga frågeställningen respekterar jag olika grundsyner även om jag själv alltså tillhör skeptikernas skara. Men jag tar gärna min namnes parti här om och när jag får uppleva något som får mig att verkligen tro att andar skulle ha påverkats av mina hittills så (alltför) blygsamma försök till sökande efter anorna. Detta är dock inte ett debattämne som jag skulle ha engagerat mig i om det inte varit för detta med vårt gemensamma namn.
 
Sten
(som skiljer sig från sin namne genom att e-postadressen gjorts tillgänglig)

2007-05-29, 14:12
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Om alla uppgav sin rätta mailadress eller skaffade användarkonto skulle vi inte ha ovanstående problem. Jag uppger min korrekta mailadress och får totalt ca 2-3 spam i veckan. Går att leva med. Och då är jag även aktiv på andra ställen på nätet där jag uppger min adress.
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna