ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äktenskapsförord  (läst 1093 gånger)

2005-09-29, 16:23
läst 1093 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Så här står det i vigsellängden då Carl Gustaf Herman Carlsson ingår sitt andra gifte med Maria Engman i Kristianstad 1885-11-07;
 
Brudgummens 2-dra gifte. Inbördes testamente upprättadt mellan honom och hans den 4/6 1884 afl hustru Amalia Christ. Rosenqvist, samt intyg att det ej, ett år efter ende arfvingens delgivande deraf, blifvit öfverklagadt
 
Jag förstår inte riktigt vad som menas. Vad jag vet fick Carl och Amalia bara ett barn under sitt äktenskap och han avled när han var knappt 2 månader gammal. Någon som kan förklara?  
 
mvh och tack på förhand / Helene Jorsell

2005-09-29, 20:16
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Arvinge behöver inte betyda barn. Om Amalia har ett syskon eller någon av föräldrarna i livet så är denne arvinge om Amalia inte har barn. Det är samma sak idag.
 
Ingela

2005-09-30, 08:47
Svar #2

Julia almen

En fråga angående bouppteckning. I min morfar Knuts bouppteckning står det att hans barn var närvarande däribland två döttrar. När jag sökte på dessa flickor i lands arkivet står de som oäkta. utan far . Hur kan det komma sej. Min morfar har tagit hand om de här flickorna. Det vet vi. MVH Julia alme'n

2005-09-30, 16:34
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Julia,
 
Det finns två möjligheter:
1. Du säger att Du sökte på dessa flickor i landsarkivet - betyder det att Du bara sett dem i födelseboken? Eller har Du följt dem i alla husförhörslängder/församlingsböcker? Någonstans i hfl/fsgb kan det stå att fadern erkänner flickorna; erkännandet kan ha kommit många år efter deras födelse.
2. Om det inte är som ovan måste det finnas ett testamente och där kan han ha skrivit om flickorna som sina döttrar, samtidigt som han testamenterar till dem.
 
Att Din morfar tog hand om sina döttrar utan att erkänna dem var nog inte så ovanligt förr.
 
Ingela

2005-09-30, 20:34
Svar #4

Julia almen

Tack för svaret Ingela . Jag hade kollat med födelseboken och församlingsböckerna ska kolla vidare. MVH Julia alme'n.

2012-01-27, 09:35
Svar #5

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hej!
 
Äktenskapsförord under 1700 talet i Stockholm eller generellt.
 
Är det något som kan hittas i rådhusrätten eller vad är det som gäller.
 
Någon som har pejling på detta?
 
Mvh Mikael Wennersten

2012-01-27, 10:51
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Rent allmänt brukar sådant, i den mån de finns, ingå i de s.k. småprotokollen i härads- eller rådhusrätten (magistratens) arkiv. Före mitten på 1700-talet, då småprotokollen ofta börjar, så bör de finnas i vanliga domboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna