ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Växlar  (läst 980 gånger)

2012-10-26, 10:41
läst 980 gånger

Sara Karlsson

Hej,
Tittar för närvarande på en konkurs och i konkursakten finns växlar.
Jag vet inget om hur en växel fungerar och här finns ord som jag inte kan tyda och förstå.
Bankens redogörelse innehåller t.ex.  
160 kr jämte 1/3 % växelprovision och 4 kr 50 öre protestkostnad på grund av en ev Salomonsson den 6/2 utställd växel accepterad av Andersson samt endacerad??? av Strandberg.
 
Snälla, hjälp mig att förstå ord och betydelse. Året är 1912
 
Sara

2012-10-26, 12:57
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
En VÄXEL är en form av skuldebrev och som jag tolkar dig har följande skett:
 
TRASSATEN Salomonsson har skrivit ett papper med benämningen växel där det står att TRASSENTEN Andersson skall betala ett visst belopp till REMITTENTEN (skulle kunnat vara Salomonsson själv, men är i detta fallet tydligen Strandberg).
 
Andersson har ACCEPTERAT växeln, dvs skrivit på ett godkännande. Sedan har Strandberg ENDOSSERAT växeln, dvs skrivit sitt namn på baksidan som tecken på att ha överlåtit den till någon annan. Därmed tog han i sin tur på sig ett ansvar för att växeln skulle bli betald.
 
Strandberg överlåtelse var tydligen till banken när han vände sig till den för att få ut pengar. När banken i sin tur krävde Andersson betalade denne inte och växeln blev då PROTESTERAD. Banken hade då rätt att kräva ENDOSSENTEN Strandberg på växelbeloppet + ränta + provision + ersättning för protestkostnader mm.

2012-10-26, 14:09
Svar #2

Sara Karlsson

Tack, då var det antagligen Salomonsson själv som var remittenten eftersom detta fanns i hans konkursakt som en fordran från banken. Detta är en röra med 8 konkurser där alla skrivit på papper och borgat för varandra.
 
Sara
 


2012-10-26, 14:30
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ja, av formuleringen betala till mig själv eller order ser vi att Salomonsson själv är remittenten.
 
På baksidan av växeln ser vi att Salomonsson endosserat den och att Strandberg har övertagit växeln och i sin tur endosserat den.

2012-10-26, 14:32
Svar #4

Sara Karlsson

Tack för hjälpen, det är rörigt, men lite klarare nu.
 
Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna