ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart dömdes en brottsling?  (läst 1169 gånger)

2011-02-25, 14:00
läst 1169 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Vilken häradsrätt dömde en brottsling brottet och/eller offret begicks/bodde i en härad men brottslingen bodde i en annan? Året är 1775 kan tilläggas..
 
Anledningen till min fråga är att jag har en mördare som avrättats i Vånga(E) och boende i Skedevi(E), dessa båda socknar låg väl under Risinge Häradsrätt, och jag funderar nu på om man bör leta efter offret inom detta område också eller om offret kan finnas vart som helst i landet..

2011-02-25, 16:30
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Enklast är nog att i Göta hovrätts serie B II A Brottmålsutslag, leta rätt på den tilltalade. Man borde hitta honom i 1775 eller 1776 års dombok (det finns namnregister). Väl där så framgår det när och var han har blivit dömd. Göta hovrätts arkiv finns numera i Vadstena landsarkiv.
 
Arkiv digital har fotograferat registerboken (roteln), den finns under Göta hovrätt huvudarkivet CIXCC:2b Brottmålsrotlar
 
/Stig-Ove
 
(Meddelandet ändrat av Wisberg 2011-02-25 17:21)

2011-02-25, 18:16
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Tack för svar! Jag och grannen håller på att rota i detta gamla mord som skedde här i byn.. Han har nog beställt uppgifterna men jag är dålig på att vänta så jag försökte stilla min nyfikenhet genom att i.a.f. hitta namnet på offret..  Men jag får väl ge mig till tåls..
 
Ska kolla Arkiv Diital och se vad jag kan hitta. Tack för tipset!

2011-02-25, 20:54
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Kanske skulle förtydliga att han avrättades i mars 1775, när själva brottet ägde rum vet jag inte..
Kollade registerboken för åren 1773 och 1774 utan att hitta något om honom tyvärr. det kanske aldrig gick upp till hovrätten. Får kolla häradsrättens protokoll och se om det finns något där.

2011-02-25, 22:01
Svar #4

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Har du något namn på honom?
 
/Stig-Ove

2011-02-25, 23:04
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jepp! Petter Carling, livgrenadjär i Första Livgrenadjärregementet, Östanstångs kompani. Boende i soldattorpet under Kalbo, Skedevi församling(E). Halshöggs vid Risinge Härads avrättningsplats vid Erstorpamon i Vånga(E) den 1:e mars år 1775.

2011-02-25, 23:29
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Detta är en avskrift gjord av Bernt Blank, det är från Kungliga majts resolutioner i kriminalmål:
 
Utdrag ur:    KUNGLIGA BREV OCH RESOLUTIONER I KRIMINALMÅL 1774 E IAC: 14, Göta hovrätts arkiv
 
 
307
 
GUSTAF, med Guds Nåde Sweriges, Göthes och Wendes Ko-nung etc. etc. etc. Arfwinge till Norrige samt Hertig till Schles-wig, Hollstein etc. etc.  
   
      Wår ynnest och Nådiga benägenhet med Gud Alsmägtig: TroMän, och Tjenare, FriHer-re, President samt Commendeur af Wår Nordstjerne orden; FriHerre, Vice President och Riddare af Wår Nordstjerne Orden, HofRätts Råd och Assessorer.  
 
      Wi hafwa i Nåder låtit Oss föredraga Eder underdåniga skrifwelse af then 24 sistledne November, angående Soldaten Petter Karling, och thess broder Mårten Månsson, samt Enkan Anna Börjesdotter, af hwilka the twänne förra, såsom förwundna, at hafwa genom förgift af daga tagit karlings hustru, Brita Andersdotter, blifwit af Risinge Härads Tings-Rätt, genom Utslag af d. 29 sistledne Julii, dömde, Karling at mista Högra handen, halshuggas och steglas, samt Mårten Månsson at halshuggas och steglas, hwarjemte Anna Börjesdotter, hwilken, tå förgiftet köptes, warit med, och således wetat til hwad ända thet skedt, men sådant icke genast yppadt, eller skadan i tid sökt förekomma, utan efteråt först thet samma omtalt, blifwit skyldig förklarad, at thärföre afstraffas med trettijo par Ris, try slag af parte, och uppenbar kyrkoplikt undergå; Och ehuru I pröfwat rättwist, at gilla och fastställa Härads-Rättens öfwer thessa Personer gifna dom, såsom på Lag och goda skäl grundad; Så hafwen I dock, i anseende til twenne Edra Ledamöters lindrigare mening, hwad drängen Mårten Månsson angår thetta Wårt Eget pröfwande i underdånighet understäldt.
      Wi lämna Eder häruppå til Nådigt swar, thet Wi i Nåder gilla Edert efter the flästa Edra Ledamöters tanka författade utslag, thet I altså hafwen at utfärda, och til wärkställighet komma låta.
      Wi befalla Eder Gud Alsmägtig Nådeligen.
         Stockholms Slott th: 9 December 1774
            Gustaf   
 
 
 
 
 
                  J Wallencreutz
 
Ankom d: 16 Julii 1774
                  
Til Göta Hof-Rätt, swar angde Soldaten Petter Karling, Mårten Månsson samt Enkan Anna Börjes-dotter

2011-02-26, 00:12
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Oj! Helt suveränt! Vad mycket information på så kort tid! Stort tack!
Vart hittar man dessa brev någonstans? Finns de på nätet?

2011-02-26, 08:31
Svar #8

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Kollade igenom det där registret för Göta Hovrätt igen och den här gången hittade jag trion, den 12:e augusti 1774 verkar det ha avkunnats dom.

2011-02-26, 09:09
Svar #9

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
De finns i Göta hovrätts arkiv i Vadstena. Göta hovrätts utslag i serien B IIA och Konungens beslut i serien E IAC. Risinge häradsrätts utslag bör även det finnas i Vadstena, vet ej signum för den serien.
 
/Stig-Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna