ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Testamente ang. vigsel?  (läst 943 gånger)

2010-10-31, 11:48
läst 943 gånger

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har stött på en sak i min släktforskning som jag undrar över. En ana var först gift med en man som dog 1836. Ett år efter hans död gifter enkan om sig med den dödes bror. De står i vigselboken att de fått kongl. majs. nåd eftersom de är besläktade genom svågerskap. Men till det jag funderar över. I vigselboken står det också, Testamenti af 24/11 1836. Detta datum är två dagar innan den förste maken dog. Varför är detta nämnt i vigselboken? Kan han ha velat att hans bror skulle få hustrun? Hoppas någon vill hjälpa mig att reda ut detta. Min källa är vigselboken för Alunda socken. Det sista paret 1837.

2010-10-31, 18:40
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Hade hon barn med den förste mannen?
 
Bouppteckningen efter den avlidne måste göras innan änkan/änklingen kunde gifta om sig, så att man visste vad barnen skulle ärva efter sin avlidne förälder. Det kan stå i vigselboken att änklingen/änkan har visat upp bouppteckningen och vilket datum den gjordes. Även testamenten handlar ju om fördelningen av arvet, så jag tänker att då är det logiskt att testamenet nämns; det kan också vara relevant inför omgiftet.

2010-10-31, 19:35
Svar #2

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Bouppteckning gjordes, men den nämns inte vid vigseln, och hon hade inga barn med den förste mannen. Hon hade alltså inte arvsrätt, men det hade ju brodern. Hon var bara gift med den första mannen ett år innan han dog.

2010-11-02, 09:58
Svar #3

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Det konstiga är att dessa var väldigt fattiga gruvarbetare. Den förste maken lämnade inte mycket efter sig enligt bouppteckningen. Kan han ha gjort ett testamente för att hustrun skulle få ärva honom? Eftersom de inte hade några barn.  
Hur upprättades testamenten på 1800 talet? Gjordes det i närvaro av någon särskilld?

2010-11-04, 07:55
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Hos barnlösa par upprättades ofta testamente för den överlevande att få bo kvar i orubbat bo. I annat fall skulle boet delas med mannens syskon och änkan skulle endast få sin ev. giftorätt eller morgongåva. En vanlig lydelse var att testamentet gav den kvarvarande rätt till odelat bo så länge den inte kommer i nytt giftermål. Oftast upprättades testamenten skriftligen som bevittnades, men även muntliga testamenten kunde upprättas förr och då krävdes att vittnena vittnade i tings- eller häradsrätten. Oftast stadfästes testamenten i tings- eller häradsrätten.

2010-11-04, 10:59
Svar #5

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Ok! Tack!
Då kommer genast en följdfråga, är det möjligt att dessa finns antecknade och bevarade någonstanns? Om häradsrätten var inblandad?
/Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna