ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taxeringsjord  (läst 1838 gånger)

2016-02-15, 20:58
läst 1838 gånger

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Jag har i domböcker och lantmäteriprotokoll (början av 1700-talet) sett begreppen taxeringsjord och taxerad jord. Vad var det för något? Det verkar handla om jord som inte är satt i mantal, den finns inte med i jordeböckerna och det tycks vara något annat än skatteböndernas jord. Men vad var det mer exakt och vilka regler gällde för den? Har försökt googla efter det men har konstigt nog inte hittat någonting om det.

2016-02-15, 21:16
Svar #1

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Kan det vara något som ören och pengar?
 
Det kan ställa till problem eftersom en vanlig fråga är hur stor areal ett skattetal i ören och pengar är.
 
Det är en tanke bara eftersom det är taxeringsjord frågan rör och jag tänker på skattetal.

2016-02-16, 12:38
Svar #2

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Jag tror inte att jag förstår vad du menar, men det handlar verkligen om fysiskt innehav av jord. Har även sett det markerat på storskifteskarta (1780, se bild). I protokollet till kartan står bl.a. så här:  
”Utbytet af den Taxerade jorden, som ligger sammanblandat med Byaägorne och enligit Härads- och Lagmansrättens dommar kommer att sammanläggas för hinder i Storskiftesdelningen.”  
Och så här: ”Bonden NN som åbor hemmanet No 38 här i Byn, innehaver äfven taxerad jord, hvarföre han icke allenast är inroterad, utan ock skattlagd til 6 skel, hvars ägor ther han i byamål til hinders legat, äfven sammanlagde äro.”
Taxeringsjorden verkar alltså inte höra till de mantalssatta byaägorna.
Jag har en förfader vars jordinnehav till stora delar verkar ha bestått av s.k. taxeringsjord. Jag skulle vilja veta definitionen på denna sorts jord och villkoren för innehavet. Har inte hittat den förtecknad i någon jordebok utan bara omnämnd i andra typer av källor, fr.a. domböcker.
 
 

2016-02-16, 13:04
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Vissa nyodlingar kunde erhålla evärdelig skattefrihet, som jag stött på i domböcker. Det är nyodlingar gjord med extra stor möda.

2016-02-16, 15:47
Svar #4

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Kallades denna skattebefriade jord taxerad jord i de domböcker du sett, Björn? Verkar det inte märkligt att skattebefriad jord kallas taxerad, ett ord som ju tvärtom handlar om att belägga med skatt? I citatet här ovan kan man också få intrycket att bonden NN som även har taxerad jord för vilken han inte bara är inroterad utan ock skattlagd til 6 skel.

2016-02-17, 09:49
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
De benämndes bara skattebefriade, när nyodlingenen godkändes. I mina trakter kan man ju inte använda jordeböckerna för att hitta sådant. De var i stort sett oförändrade under perioden 1620-1820 med samma ägare. Möjligen har den skattebefriade jorden använts som underlag för rösträtt med åsätta värden. Jag har dock aldrig sett dem i tex. prästvalslängder särskilt specifierade och inte särskilt benämnda i bouppteckningar. Den enda skillnad är skattejord och bergsfrälse. Bergsfrälse fanns både normalt roterade och rotebefriade i den normala roteringen. Även den roteringsbefriade bergsfrälsejorden var delvis roterade i Bergsregementet.

2016-02-18, 21:01
Svar #6

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Tack för informationen, men jag förstår inte riktigt kopplingen till det jag frågar efter, om den skattebefriade jord du beskriver inte kallas taxeringsjord i dina källor. Vad är det som säger att det är samma företeelse?

2016-02-19, 07:35
Svar #7

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har inte sagt att det är betydelsen utan mera tankar kring det. Många gånger finns lokala benämningar som inte alltid kan översättas till andra områden.

2016-02-19, 22:42
Svar #8

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Ja, om det är en lokal benämning skulle det kanske vara en förklaring till varför ordet inte finns med i Svenska Akademiens Ordbok (så vitt jag kunnat se i alla fall).
Men... när jag gått igenom uppslagsordet taxera i SAOB har jag fastnat för:  
 
1d) (?) övergående i bet.: bestämma (se d. o. 4 , 5 ); anslå (se d. o. II 4 ), tilldela.
 
Men även för:
4)[utvecklat ur 3 ] (?) med avs. på person: begära pengar för (utförd) tjänst l. vara o. d. av, debitera
 
Skulle taxeringsjord möjligen kunna vara jord som tilldelades/anslogs som ersättning för vissa tjänster? Min förfader som brukade taxerad jord var anlitad både som färjkarl och som fångvaktare och hade kanske fått jord som ersättning för detta.  
Taxera skulle i det här fallet alltså närmast ha betydelsen anslå för ett visst ändamål?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna