ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syndabot - medeltid  (läst 723 gånger)

2003-10-10, 12:54
läst 723 gånger

Per-Åke Borssén

En präst/prost lever i 'synd' med sin tjänarinna, 'hustru' och har med henne ev avkomma. Han straffas och erlägger syndabot - avstår jordegendomar till kyrkliga institutioner -(ex DS 3601). Vad händer sedan? Avsättning eller ....? Står andra ämbeten öppna för en sådan präst eller hans avkomma? Tacksam för uppgifter om den kyrkliga hantering av dylika ärenden.
Mvh Per-Åke

2003-10-10, 14:56
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag minns så verkar de flesta medeltida präster i Sverige ha haft en hushållerska i sovrummet... Vad jag har förstått så hände det i allmänhet inget med dessa präster. Det fanns regler som förbjöd prästsöner att bli präster, men dessa påbud upprepades såpass ofta att det tyder på att prästsöner ofta blev just präster.
För övrigt kan tilläggas att Olaus Petri i samband med reformationen beordrade alla präster att antingen gifta sig med sin hushållerska eller skicka bort henne.
 
Anders

2003-10-10, 16:47
Svar #2

Per-Åke Borssén

Ander, tack för Ditt snabba svar. Förmodligen var detta förhållande under senare medeltid 14/1500-tal. Men min fråga gäller snarare vad som gällde tidigt 1300-tal. Mitt exempel var från 1341 (DS 3601) och avsåg en kh i Enköping, herr Olof, fd prost i Ångermanland. Han drabbades av just denna bestraffning - syndabot. MVH Per-Åke

2003-10-10, 16:50
Svar #3

Per-Åke Borssén

Ursäkta Anders. Jag fick inte med s-et. Sorry P-å

2003-10-10, 21:45
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I Dick Harrisons Jarlens sekel står det på s 422 en del om det prästerliga celibatet i Sverige på 1200-talet.
Det infördes vid Skänninge möte 1248. Dock konstaterades det vid ett kyrkomöte i Tälje 1279 att få eller inga präster respekterade det.
I landskapslagarna regleras för övrigt hur en prästs barn ärver, och deras samhällsställning regleras.
Jag saknar visserligen litteratur om 1300-talets präster, men då de både på 1200-talet och 1400-talet hade mycket nära förbindelser med sina hushållerskor, så kan man nog anta att det var samma sak på 1300-talet.
Jag har för mig att man kan läsa om detta i del 2 av Svensk Kyrkohistoria som kom för ett par år sedan.
 
Anders
PS
Ingen fara att stava fel till mitt namn så länge inga d dyker upp i mitt efternamn.
DS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna