ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårtolkade lagar  (läst 793 gånger)

2008-04-01, 13:58
läst 793 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Angående SVARs nya tidsgränser så är detta ju ett lyft i släktforskningen, men jag har ändå en liten fundering. När jag började med forskningen för ett par år sedan så fick jag veta det, att i praktiken (landsarkiv, pastorsexp. osv.) så gäller det 70 års sekretess och på internet 100 år. Dessa nya tidsgränser gäller ju vad jag har förstått på internet (SVAR och liknande) men hur gäller det på landsarkivet osv.? Kommer vigselböcker, flyttlängder att släppas där också i samma utsträckning. Lagen är ju som sagt svår att tolka för enskilda personer.
Mvh Inga-Lill

2008-04-02, 14:34
Svar #1

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!  
Jag hade hoppats på att någon visste om det har blivit några förändringar med sekretessen utanför internet? Se ovan. Jag vet inte vart jag ska kolla om dessa regler.  
Mvh Inga-Lill

2008-04-02, 15:26
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Inga-Lill.
 
Du kan läsa lite om sekretess om du klickar på länken här under:
 
http://216.239.59.104/search?q=cache:Q8CQxsNdjZgJ:www.dis-mitt.se/tidning/Dis-mi tt_2006_4.pdf+sekretess+kyrkb%C3%B6cker&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se
 
mvh
Carina

2008-04-02, 16:58
Svar #3

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag kanske formulerade min fråga dåligt. Den länken ovan har jag sett tidigare. Frågan som jag funderar över, det är den nya tidsgränsen 1980, för vigsel, flytt och konfirmation. Detta ska ju gälla på internet, men kommer det att vara fritt att se på pastorsexp. och landsarkiv till 1980 också?
Mvh Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna