ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ställföreträdande gårdsbrukare  (läst 569 gånger)

2011-01-09, 21:56
läst 569 gånger

Erik Holmlund

Jag söker en term. Det borde finnas ett bra ord för följande fenomen vad gäller arvskiften i gårdar som jag nog måste exemplifiera för att förklara vad det är jag söker.
 
Ofta kan man se att när en bonde dött, och hans barn är omyndiga och änkan gift om sig, så står barnens nya styvfar som ägare av gården i olika typer av längder. Men när någon av sönerna når vuxen ålder och gift sig så tar sonen över gården, enligt den arvsrätt som sonen har. Jag skriver ägare inom citat-tecken gällande styvfadern, för visst förstår jag att han inte är ägare, utan snarare någon slags ställföreträdande förvaltare av gården. Finns det något bättre och vedertaget svenskt ord för detta ställföreträdarskap? Åbo kanske, men finns det inget bättre ord?
 
Och ja, jag förstår också att exempelvis en mantalslängd inte i någon mening listar gårdarnas ägare, utan istället listar hushållens överhuvud. Men väldigt många släktforskare och författare av bygdeböcker slarvar (eller förenklar för sig) när de hävdar att någon viss person är ägare av en gård utifrån exempelvis en mantalslängd.  
 
Det behöver ju naturligtvis inte alltid vara just en styvfar som ställföreträder en gård med omyndiga arvtagare utan även andra släktingar kunde ju träda in.  
 
Vad är det vanliga eller korrekta ordet i äldre svenska för detta gårdsbrukarskap som en icke-ägare av gården har?

2011-01-10, 08:41
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Familjeöverhuvudet kallas väl ofta brukare (Br.) i HFL, om han inte äger gården?
 
Det finns en tråd om det, Brukare (se särskilt Per Thorsells inlägg 020901). Åbo finns också en tråd om.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2011-01-10 08:48)

2011-01-10, 15:06
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ett kan vara arrendator.  Ett annat, är att någon brukar för sterbhusets räkning  (eller nåt liknande).
Kanske helt enkelt arrendator för sterbhusets räkning.
 
Men just att sterbhuset kunde driva en verksamhet i ett antal år det har jag sett.
 
Jag vet inte om detta är facit för din fråga, men jag hoppas att det hjälpte något ändå i din sökning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna