ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästers befogenhet om folks ohälsa  (läst 552 gånger)

2014-02-22, 22:07
läst 552 gånger

Utloggad Kent Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-02-17, 10:26
    • Visa profil
Jag har reagerat på en sak när jag läser husförhörsböckerna.Ibland skriver prästen att vissa är t.ex sinnesslöa,idioter,dårar osv.Då undrar jag vad prästerna hade för befogenheter/behörigheter att skriva så om folk förr i tiden ?
Det skulle vara intressant att höra andras teorier om detta.

2014-02-23, 06:37
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Olika men och lyten kunde vara anledning till skattebefrielse från kvarntullsmantalspennningen (den tillfälliga skatten som infördes i början av 1600-talet och varade i 300 år). Icke arbetsföra och de som inte kunde försörja sig själva blev då skattebefriade. Dit hörde blinda, döva, handikappade, idioter, sinnesslöa och fattiga. Normalt var det prästen somavgjorde det eftersom han hade kontakt med alla medborgare i socknen. Därutöver kunde det finnas olika anledningar till varför de inte kunde lära sig läsa eller kunna katekesen och därmed inte få rätt att ta nattvarden.

2014-02-23, 09:30
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 12:27
    • Visa profil
Uttrycken låter i våra öron förfärliga, men det är viktigt att läsa med dåtidens ögon.
Språkbruket var ett annat, idiot t ex var vedertaget begrepp PÅ DEN TIDEN.
Värderingarna har ändrats.
Eagle

2014-02-23, 18:15
Svar #3

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Sen var det väl så att kyrkböckerna inte var för allmänheten, utan
bara för prästernas eget behov.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna