ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När var man bördsman  (läst 1139 gånger)

2005-12-10, 10:21
läst 1139 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

När var man bördsman? När mark hört till det hemman man vuxit upp på, eller enbart om man var släkt med den som tidigare ägt marken?  
...och som Sigfrid Nilsson nu till mig vill återlämna samma summa igen, samt för den anlagda förbättringen som på förenämnda ängar äro anlagda till mig betala 90 daler kopparmynt; allt därför avhändar jag samma ängar till sin rätta bördsman igen utan någon lagsökning...
 /Monica

2005-12-10, 12:21
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Sigfrid Nilsson verkar här vara den som närmast har rätt till hemmanet pga något släktskap som föreligger med tidigare ägare innan Jag kom in i bilden.
 Jag har tydligen tidigare köpt hemmanet eller ängarna vilka pengar han får igen samt dessutom ytterligare en summa för den gjorda förbättringen på desamma.

2005-12-10, 12:49
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Bengt!
Detta är mycket intressant! Man är alltså bördsman ENBART om släktskap föreligger med den tidigaste ägaren? Talar vi då om ENBART HANS blodsband eller kunde det vara så att det var Sigfrids hustru som hade blodsband-gjorde det Sigfrid till bördsman?
/ Monica

2005-12-10, 12:58
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om Sigfrids hustru har släkt på detta hemman så är han, Sigfrid, tydligen i det här fallet närmare att ha rätt till hemmanet än den andra personen som förmodligen då inte är släkt eller att ev släktskap för honom ligger längre bort.

2005-12-10, 13:10
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

Tack Bengt-Göran!
Detta med bördsrätten gör saken mycket spännande och möjlig att titta på ur en annan vinkel. Jag har funderat över förhållandena på detta hemman i flera år, men inte kommit så långt jag velat.
De två kontrahenterna i protokollet var kusiner, Sigfrids mor var syster till Kristoffers far. Sigfrid var född på hemmanet det handlar om, och om hans far hade anknytning till den förste ägaren, så har jag hittat en stooor pusselbit!
 /Monica

2005-12-10, 14:02
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Bördsrätten avser inte förste ägaren. Ibland kan man läsa att bördrätten är försutten. DVS de rättmätiga arvingarna kan ha försuttit sin chans att överklaga ett hemmansköp.

2005-12-12, 21:42
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Den som var närmast släkt till den tidigare ägaren hade bördsrätt att lösa ut hemmanet. Därför gjordes tre uppbud innan fastebrev kunde ges. Under dessa uppbud skulle en närmare släkting ge sig till känna för att kunna få rätt att lösa hemmanet. Man därför ibland se långa släktutredningar i domböckerna som försöker bevisa vem som var närmast släkting till förre ägaren eller den förre ägares som hade ärvt det. I detta sammanhang var både bror och syster lika värda. Ibland blir någon skyldig att lösa in sin jord för att uppnå tillräckligt stor egendom och då var den störste ägaren eller delägaren närmast att lösa ut de övriga. Oftast skedde dock efter delägarens död.
Uppbuden kungjordes i kyrkorna i närheten för att ge alla samma lösningsrätt.  
 
Hälsningar
Björn Engström

2005-12-12, 22:14
Svar #7

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Björn!
Tack så väldigt mycket för ditt utförliga svar! Jag har ju stött på ordet bördsman förut, men man har ju liksom bara tagit det för givet och inte funderat närmare på vad det exakt står för. Bara att någon av börd på något sätt har rätt till jorden. Men i detta fallet blev jag tvungen att förstå ordets exakta innebörd, eftersom svaret på den frågan, om det var det jag nu fått bekräftat,  öppnar en helt ny (positiv!) vy över min forskning!
   mvh
 Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna