ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kriminalvårdshistoria  (läst 475 gånger)

2001-12-17, 17:36
läst 475 gånger

Katarina Kallings Nilsson

Fängelsemuseet i Gävle efterlyser kunskap om:
 
1. Personer som suttit häktade och/eller fängslade i Gävle från 1600-talet och framåt.  
2. Brott och straff i hela Sverige, men specifikt i Gästrikland och Hälsingland.
 
Vi ska bygga upp ett forskararkiv på tema brott & straff och nya museiutställningar i det medeltida slottshäktet och det nu byggnadminnesförklarade cellfängelset från 1847. Vi vill därför gärna komma i kontakt med forskare som i arkiven hittat levnadsöden - de okändas och ökändas historia -som vi skulle kunna använda oss av i vår strävan att levandegöra gångna tiders fångvård. Artiklar, uppsatser, nedtecknade eller muntliga berättelser - allt är av intresse!  
 
MVH / Katarina Kallings Nilsson

2003-02-23, 21:22
Svar #1

Lena Eriksson (Lena)

Känner någon till var kvinnofängelset Hvita Dufvan låg och något om dess historia?
Mvh, Lena

2003-02-24, 00:16
Svar #2

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Lena! Luleå kommuns internetservice, stadsarkivet eller något liknande säger att:
Länsfängelset (i Norrbotten) hette ”Vita Duvan” och flyttade på 1970-talet från centrala Luleå till Porsön.
 
Mvh
Harri Blomberg
 
Ps. Jag vet ingenting därutöver, men nu vet du vilken del av Sverige du kan rikta in dig på. Jag kan inte tänka mig att det finns fler länsfängelser eller dylikt som har samma smeknamn?! Norrköpings fängelse brukar kallas för hotell Gripen, på grund av alla rymningar. Ds.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna