ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxor och häxprocesser i släkten.  (läst 1672 gånger)

2003-02-01, 16:32
läst 1672 gånger

Sandra Söderman

Hej!
Jag håller för tillfället på med ett historiaarbete om häxor och häxprocesser. Jag vill väldigt gärna veta hur man ska gå till väga för att hitta häxor eller häxdommare i släkten. Finns det något speciellt arkiv för detta? Kanske i Hälsingland där jag bor eller på internet.
Svara mig gärna!
/Sandra

2003-02-01, 19:24
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En bok du kan läsa i, som förvisso inte berör Hälsningland utan Bohuslän, är Folke Almegius Jöns Gullbrandsson i Vräland Där behandlas en del häxprocesser i Bohuslän, bland annat den mot bokens titelperson, som hade blivit rik på utlåningsverksamhet, ett motiv som inte förekommer som förklaring så ofta. (Du kan beställa boken via fjärrlån på ditt bibliotek.)
 
Anders Ryberg

2003-02-01, 21:55
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Sandra,
Här är en till bok:
 
Hanz?n, Jonas J:son: Trolldom och häxprocesser i Hälsingland, (1951)
 
Beställ den genom ditt bibliotek.
Lycka till!
 
Mvh / Berit

2003-03-23, 20:01
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Sandra!
 
Beträffande häxprocessor, häxdomare, vittnen, och offeren det finns ett par mycket bra berättelser som är tryckt från trolldoms rannsakningar i Gävle i 1675:
 
 
Meddelanden av Gestriklands kulturehistoriska föreningen (1927), av Karl Hedlund, sidor 38-53,  ”Ur protokollen från trolldoms rannsakningar i Gefle 1675”, del II
 
Meddelanden av Gestriklands kulturehistoriska föreningen (1976), av Karl Hedlund, sidor 74-88,  ”Ur protokollen från trolldoms rannsakningar i Gefle”, del I
 
De troligen kan hittades i bättre biblioteken i Gästrikland och Hälsingland, och med säkerhet vid Gävleborgs länsmuseum i Gävle. Annan kortare berättelse om häxprocessor finns i Forntid och sentida från Valbo (1951), av Algot Tornquist, utgiven av Valbo hembygdsförening, sidor 42-45, ”En trollpacka i Valbo på 1600-talets”.
 
En anmoder till mig, Catharina Rolandsdotter Bure (d. 1706) var dömd till dod för häxeri i Gävle med fyra andra kvinnor.  Men med hjälp av hennes man, Gävle kyrkoherden Petrus Fontelius, flyttade Catharina från fängelse till Örebro var hon frikänds av en nye kommission i 1676.  Den fyra andra kvinnor som var dömd till dod med Catharina hälshöggs och brändes på bål i Gävle.
 
En annan anmoder till mig var inte så lycklig.  Hon var Anna Israelsdotter Bure, hustrun till Peter Eriksson Snifs som var en om stamfäderna till släkten Strömbäck från Gävle.  Anna Israelsdotter var dömd till dod för häxeri och hälshöggs i Gävle torget den 6 mars 1675.
 
Den ovan artiklar uppger en mycket bra bild om vittnesmålet som ledd till avrättningar om flera kvinnor i Gävles område i 1670-talets.
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2005-04-13, 08:59
Svar #4

Utloggad Sara Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 20:35
    • Visa profil
Någon som vet något om häxprocesser i skellefteå? Förekom det här uppe i västerbotten över huvudtaget?
 
Kram sara

2009-02-14, 17:29
Svar #5

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Detta är ett utdrag ur Vårt Högerås anteckningar av Helge Karlsson.
En häxprocess mellan grannar i Högerås och Sigtingsryd i Kalmar län.
En för nutiden intressant händelse inträffar år 1687 i Högerås och Sigtingsryd byområde. Händelsen visar hur man då tänkte och trodde samt att man var påverkad av den tidens gissel nämligen de så kallade häxprocesserna. Eller åtal mot kvinnor anklagade för trolldom som även nått vårt land som byarna Högerås och Sigtingsryd tillhörde.
Härpå tyder ett mål i häradsrätten 1687, då Fabian Josephsson i Sigtingsryd är kärande till Joen Germundsson i Högerås. (Joen är Börje Williams MF FF MM MF FF)

2009-02-16, 17:38
Svar #6

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Jag har en något annorlunda anfäder, som levde på 1600-talet i  
Älvdalens socken. Hon sägs vara upphovet till Sveriges häxprocesser och  
dess start. Hennes namn var Marit Erichsdotter Gyris, g m Nils N N. Hon  
var 79 år gammal på sommaren år 1668, då hon togs till fängsligt förvar  
i socknen och forslades sedan ned till Falun och sattes i (hålan)  
Rådhuset källare vid torget. Där avled hon i början av Januari år 1669,  
innan avrättningen skulle ske på våren detta år. Hennes kropp släpades ut  
efter mycket om och men (de var mycket rädd för hennes kunskaper även efter döden), till torget där hon fick ligga i avskräckande syfte. Sedan fraktade man kvarlevorna till Marbäck söder om Älvdalens kyrka, där kroppen brändes upp. Vid den befintliga och ödsliga gården intill har många skrämmande och underliga händelser skett genom åren. Riksantikvarieämbetet har satt ut en skylt som markerar avrättningsplatsen (det fanns även en annan avrättningsplats söder om byn).

2009-02-16, 20:45
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bo, mina barn, min sambo och min svärmor härstamma också från henne. Det var ju tur att hon hann dö. Men också att hon hann få barn o barnbarn innan, för annars hade ju hennes ättlingar inte funnits. Fruktansvärda föreställningar man hade på den tiden.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-16, 21:23
Svar #8

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Mina barn härstammar på långt håll ifrån prästen Wattrangius i Torsåker som tydligen var en väldig häxprocessare.
Han skulle bara veta att många generationer senare skulle hans ättling,mina barns far, få barn med en ättling till en troll kunnig smedjefinne. Han hette Bredsjö-Ante och är en ana till mig.
Det hade de nog inte tänkt sig.
 
Karin

2009-02-18, 11:04
Svar #9

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
har ni något tips på var jag kan hitta fakta om häxprocessen i skåne.
 
Glimåkra,örkenen, Västra torup och riseberga, perstorps trakten. är det jag är mest intresserad av men hela skåne är intressant.
 
mvh Veronica

2010-01-31, 05:40
Svar #10

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jonn Winblad von Walter från Minnesota och medlem av ätten Bure utförde en omfattande släktforskning 1993. Han har nu bifogat sitt material om släkten Snifs/Strömbäck i Gävle samt om de häxprocesser som skedde år 1675.  
 
Detta är en saknad pusselbit i Gefle stads historia från 1600- och 1700-talet. Att informationen delvis redan varit tillgänglig på Internet beror på denne generöse svenskättling som under flera år redovisat sina upptäckter och svarat på olika frågor på ett otal sidor publicerade inom Sveriges Släktforskarförbund.  
 
Se denna beskrivande webbsida: http://www.gavledraget.se/Peter_Eriksson_Snifs.htm
 
För Gävledraget/Lisse-Lotte Danielson.

2010-05-10, 13:43
Svar #11

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Här kan ni se samtliga Domstolsprotokoll från Trolldomsrannsakningarna i Gefle 1675.
http://www.gavledraget.se/Trolldomsrannsakningarna_Gefle_1675..htm
 
Lisse-Lotte Danielson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna