ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradsting  (läst 1169 gånger)

2004-07-08, 13:32
läst 1169 gånger

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Kan någon hjälpa mig att utreda vilken period vi hade Häradsting, när började det, när upphörde det. Vad blev det sedan? Är totalt novis på området.
mvh
Kurt Persson

2004-07-08, 18:56
Svar #1

Ingrid Wikberg

Härad var ett mindre område sedan forntid och det var den enhet som ansvarade för rätts- och förvaltningsangelägenheter. Dess organ var Häradstinget som styrdes av en häradshövding. Det hade bl a med lag och ordning att göra.
 
Häraden fanns kvar till en bit in  på 1900-talet. Jag har för mig att det var omkring 1950 som det upphörde. Så det verkar vara en uråldrig organisation som levde kvar in våra dagar när rättsväsende,folkbokföring, skatteindrivning domstolar moderniserats och hamnat under olika fögderier.
Jag har försökt hitta närnare tidsbestämmelser -men ej lyckats.
mvh
Ingrid

2004-07-09, 00:41
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Häraden finns ju kvar men har väl ingen administrativ uppgift. Många häradsrätter har dragits in, och den utvecklingen fortsätter tyvärr.  
Men för oss släktforskare är det viktigt att känna till häradsindelningen, eftersom så mycket byggde på den.
Mvh
Ingegärd

2004-07-09, 03:12
Svar #3

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Begreppet härad och häradsrätt i vad vi syftar på i mer nutida mening av domkrets/domsaga härör sig från tiden kring 1680. Det förknippade ämbetet häradshövding går att spåra tillbaka till slutet av 1300-talet. Norrland och Värmland delades upp i härader först år 1670, men i övriga Sverige har begreppet härad i regel funnits sedan långt tidigare, dock med något varierande betydelse över tid och plats.
 
För allt om lagsagor, häradsindelning och mer därtill rekommenderar jag;
Lagsagor och Domsagor i Sverige 1-2 av J E Almquist, Stockholm 1954

2004-07-10, 08:30
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Häradsrätt, underrätt på landsbygden och i vissa städer, som var lagda under landsrätt, fram till domstolsreformen 1971, då tingsrätter infördes såväl på landsbygden som i städerna.
Källa: Nationalencyklopedin.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-07-10, 15:03
Svar #5

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Tack för alla fina svar. Finns det någon förteckning över vilka platser som hade Häradsrätt eller där Ting hölls och i så fall vid vilken tidsperiod dessa platser hade ting.
mvh
Kurt

2004-07-10, 22:51
Svar #6

Kalle Thorsberg

Knut,
 
Kolla i första fall Lagsagor som Thomas hänvisar till ovan eller i andra Sten Claeson,
Häradshövdingeämbetet i senmedeltidens och Gustav Vasas Sverige.1987  (Rättshistoriskt bibliotek 39).
I det senare fallet får Du dock ta släkttavlorna med en nypa salt...
K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna