ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hårt fängelse  (läst 1186 gånger)

2009-01-05, 15:16
läst 1186 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hejsan,  
I rättegångsprotokoll från Årstad härad från år 1668 stöter jag på att en person suttit i hårt fängelse. Är detta någon specifik term för en viss typ av fängelse, eller är det bara en benämning på att det varit tuffa förhållanden
(Vill minnas jag jag någon gång hört eller läst att det innebar något visst, men jag har inte kunnat lokalisera detta.
 
mvh
Andreas

2009-01-06, 10:22
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hårt fängelse betydde, enligt vad jag minns ur en bok jag f tf inte hittar, att fången fick bära ett järnfängsel, bestående av: Halsring, som me två kejor förbands med ett midjebälte, av järn, som i sin tur förbands med en järnstång på c:a meterns längd där var ände var försedd med handbojor, vidare fans ytterligare en stång med bojor som förband benen.  
I denna utrustning skulle fången dessutom arbeta, med litet enklare jobb som t ex stenbrytning för fästningsbyggen. Vår semesterort Marstrand var ett fruktat ställe förr i tiden. Då fångarna, många i Järnkläningen fick arbeta med uppbyggnaden av fästningen.
Den s k Järnkronan/klänningen lär enligt traditionen ha avskaffats, då Lasse-Maja inför ngn häradsrätt uppvisade sådana skador att domstolen förbarmade sig. Tro't den som vill.
Plagget har funnits och det lär finnas bevarade exemplar.
Mvh
RolfL

2009-01-09, 06:40
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Tackar för hjälpen. Jag hade i bakhuvudet att det var något liknande, men kan inte heller hitta var jag fått uppgifterna ifrån.
 
mvh
Andreas

2009-01-09, 17:15
Svar #3

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Andreas,Rolf och alla andra!
 
Man undrar ju lite...
Bar de då detta järnfängsel dygnet runt?
Det verkade ju vara ett ohyggligt straff,för vilka brott dömdes man till hårt fängelse och hur långa var straffen?
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2009-01-10, 08:06
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
För vilka brott man dömdes tll hårt fängelse kan jag inte svara på. Däremot var det ofta påsatt som skydd för rymning. Järnklänningen satt inte på bara dygnet runt, den satt i månader och år. Den speciella fångdräkten var försedd med knappar längs med byxbenen så att man skulle kunna byta byxor trots fängslet, och då tror jag inte man fick byta kläder alltför ofta.
Straffen var ohyggliga förr i tiden.  
Ett vanligt sätt att befria sig var att ljuga döden på sig dvs erkänna ett brott belagt med dödsstraff som en form av självmord.
Vanligt var att erkänna tidelag, dvs samlag med djur, som då var belagt med ett ovillkorligt dödsstraff.
Läs gärna mer i Claes Krants' Under Järnkronan som man kan hitta på antikvariat, eller beställa på biblioteket.
Mvh
 
RolfL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna