ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frändspjäll  (läst 976 gånger)

2015-08-18, 13:17
läst 976 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Enligt saköreslängd i Västergötlands landskapshandlingar 1580:2, häfte 2 (Bildid: A0049756_00205), är p i Orleka skyldig att betala saköre för frendspiell. Jag hittar ordet fränd-spjäll i SAOB och av citatet som anförs där: Frendspel, bolerij, och länskeläghe kan man ana att det rör sig om ett sexualbrott. Min gissning är att det handlar om att man gift sig med någon (en frände) som man är för nära släkt med, dvs. i förbjudna led. Det skulle vara intressant om någon vet mer exakt vad frändspjäll var för brott.

2015-08-18, 14:56
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
SAOB listar bland andra orden (som du säkert redan sett):
FRÄND~SPJÄLL  
FRÄND~SÄMJO~SPILLARE  
FRÄND~SÄMJO~SPJÄLL  
FRÄNDSKAP~SPJÄLL  
FRÄNDSKAPS~SPJÄLL  
FRÄNDSÄMJOSPJÄLL
 
Frände=släkt. Sämja=förhållande. Spel/spill/spjäll=skada, kränkning? Med andra ord något i stil med blodskam/incest?

2015-08-18, 21:32
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag var också inne på detta med förbjudna led, men eftersom man var väldigt noga med att stoppa äktenskap mellan sådana led så handlar det nog endast om sexuellt umgänge, som Marcus skriver. Jag såg i SAOB att uppslagsordet frändspjäll ledde vidare till frändsämjospjäll, som ska betyda »kränkning av skyldskap genom lägersmål i förbjudna led, blodskam; företrädesvis, synes det, i fråga om mannen». Med utgångspunkt från detta hittade jag två exempel från 1400-talet där frändspjäll och frändsämjopjäll omnämns, och som mycket väl passar in på sexuellt umgänge mellan förbjudna led. En kvinna anno  1445 skulle  
»årligen vthgöre en ½ tunne lax till Nodendals clöster till euerdelig ominnelsse för thet frendspiell hon bedriffuit haffuer»,
och den 20:e paragrafen i »Ærfdebalker» i Kristofers landslag från 1442 stadgade att  
»Afflar man barn j hoordoom, frændzæmio, gudzöffualag eller syffskap spield, the barn see skildh widh alt arff».
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-08-18, 22:39
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Se även saob och:
SLÄKT~SPILLING
SPILLARE
SPILLING
GUD-SIVJO-SPJÄLL
SIVSKAPS-SPJÄLL
SIVSSPJÄLL
SKYLDSKAPS-SPJÄLL
SVÅGERSKAP-SPJÄLL
SÄMJESPJÄLL
(Går säkert att hitta fler)

2015-08-18, 22:56
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Se också (?kapitel/flock?) 15 (XV), Kyrkobalken och Upplandslagen.
 
15 har rubriken: om hjonelag, frändsämjospjäll och hor.
 
https://svn.spraakdata.gu.se/sb-arkiv/pub/fornsvenska/texter/aldre_lagar/UL-A.xm l

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna