ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd till fängelse för hor  (läst 723 gånger)

2001-09-16, 16:11
läst 723 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Vet någon hur långt fram i tiden man kunde dömas till fängelse för hor?  Hittade en i går som så sent som 1918 dömdes till 6 mån fängelse för hor.
Någon som har en id? vilken typ av hor det kan ha varit som gav fängelsestraff?
Bodil

2003-09-19, 01:59
Svar #1

Gun Jonsson

Jag kan tänka mig att det har med typen av horor att göra. Möjligen var det då som nu brottsligt att köpa sexuella tjänster.

2003-09-19, 07:54
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Gun,  
 
Nej, det har nog inte med horor (i bemärkelsen prostituerade) att göra. Hor är nämligen i äldre språkbruk synonymt med äktenskapsbrott (jfr översättningen av sjätte budet i 1878 års lilla katekes: ?Du skall icke göra hor?). Hor beskrives av Nordisk Familjebok, bd 10 (tr. 1945, nytryck av tredje upplagan red. 1923-1937) s. 3, såsom ?lägersmål emellan en gift och en ogift person (e n k e l t  h o r) eller emellan två var för sig gifta personer (d u b b e l t  h o r)?. Där står också, att dödsstraffet för hor avskaffades genom kungl. förordning 1779 20/1, men ännu vid tiden för NF:s utgåva straffades hor med fängelse eller böter med för den av de brottsliga, som är gift, ett strängare straff än för den ogifta.

2003-09-19, 09:25
Svar #3

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej och tack för svaret på frågan jag nästa glömt att jag ställt !
Detta kan man väl ta som bevis på att man inte ska ge upp ! Det är två år sedan nästan exakt sedan frågan ställdes.
Bodil

2003-09-20, 22:28
Svar #4

Gun Jonsson

Vad kan man då säga om typen som känner sig tvungna att använda andras eller fiktiva namn för att våga uttrycka märkliga åsikter i Anbytarforum? Kanske finns det någon term även för detta i nämnda uppslagsverk?
 
Självklart är det inte jag som skrivit inlägget den 19/9 01.59. Jag tror inte heller att jag fått en namne i forumet.
 
Jag har lovat flera gånger att lämna anbytarforum, något som jag nu tänker infria. Så nästa gång ni läser inlägg med mitt namn så är det inte jag som som skrivit.
 
Gun Jonsson, Umeå

2003-09-20, 22:45
Svar #5

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Med tanke på att det på CD-skivan Sveriges Befolkning 1970 finns drygt 350 personer som heter Gun Jonsson är det väl högst troligt att du har en namne?
 
Bernt Bergkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna