ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd till aga i hemmet  (läst 898 gånger)

2011-10-27, 13:09
läst 898 gånger

Utloggad Christer Sigevall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 20:21
    • Visa profil
Hej
I en dom i Norrtälje Rådhusrätt 1888 dömdes den 11 årige Tekla Sofia Karlsson för 1:a resan snatteri av växande växter i trädgård till att agas  av föräldrarna i hemmet.
Verkar lite grymt för att ha plockat blommor men min fråga gäller uppföljningen av straffet, kontrollerades detta av prästen, finns noterat i frejdlistan, eller hade föräldrarna någon rapportskyldighet till Rådhusrätten.

2011-10-27, 16:52
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Ett likadant (och lika grymt) fall hittade jag i Malmö på 1870-talet, där en 14-årig omyndig gosse snattade 1:a resan och dömdes till samma straff som Tekla Sofia Karlsson. I det fallet står det dock utskrivet i domen att föräldrarna skulle aga sin son i hemmet i närvaro av två poliskonstaplar, som skulle se till att straffet verkligen utfördes av föräldrarna. Man skulle ju kunna gissa att samma förfarande gällde för flickan, det bör väl vara den mest effektiva metoden, eller vad man ska säga.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-10-28, 23:24
Svar #2

Utloggad Christer Sigevall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 20:21
    • Visa profil
Hej Markus och tack för informationen.
Jag har eftersökt domarna i ett par fall som rör avlägsna släktingar och hoppas att där få klarhet i refererat fall.
Straffet var nog riktat såväl till barnet som till föräldrarna som enligt dåtidens syn skulle påminnas om bristerna i sin uppfostran.
 
Mvh Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna