ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Roth i Helgarum, Jämjö socken.  (läst 1216 gånger)

1999-09-01, 22:19
läst 1216 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Ursprungligen kom dom från Applerum i Torsås socken, söner till bonden Bengt Olofsson därstädes.
Namnet Roth har dom förmodligen tagit från båtsmanshushållet för roten som låg i deras hemby.
Zacharis Bengtsson Roth benämns som Corporal och f. d Corporalen och kan ha tjänat som båtsman i Applerum i Torsås, rotenamnet är nämligen Roth.
Gustaf Roth  vigd 16 - 11 - 1667 med Ingeborg Trulsdotter i Torsås. Begravd Dom 11 Post Trinitatis 1685 i Helgarum, Jämjö socken, orsak okänd.
Isak Roth vigd 1 - 7 - 1683 med Sigrid Nilsdotter från Davidsmåla. Död 1696 på vägen mellan Applerum och Helgarum. Han ramlade av sin häst och dog. Enligt tidens bruk skulle det då hållas en likbesiktning, under vilken tid liket ej kunde begravas. Om det var dryckenskap med i bilden fick man nämligen inte vila i vigd jord. Brodern Zacharias åkte då upp till den plats där liket låg, tog det och begravde det på Jämjö kyrkogård. Enligt tingshandlingarna för Södra Möre tingsrätt 1696 lär han ha yttrat: iag skall emot al lagh begrafwa min Broder, och tagen up honom hwem som will.  
Zacharias Bengtsson Roth, min ana, gifte sig år 1702 med Britta Andersdotter. Vigselnotisen i Jämjö kyrkobok: Vor frue dag i fasten, viddis Sakaris Bengtsson Rot i Helgarum, ved Brita Andersdotter. Dom får barnen Zackris år 1708 och Margaretha 1706. Söker att få reda på vem denna  hustru Britta Andersdotter är. Även barn till bröderna Roth som är födda i Helgarum, liksom självklart också anorna till fadern Bengt Olsson i Applerum i Torsås.
År 1701 omnämnes även en broder Elias i Östra härads tingsrättsprotokoll.
Zacharias Roth dör ca 1710, det har ej gått att med hjälp av kyrkoböckerna att fastställa dödsdatum.
Delar av ovanstående uppgifter har jag från Tomas Alriksons häfte om Applerum.
Vänliga hälsningar,Happy Svensson

2000-04-15, 09:33
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Happy! Namnet Roth och de bibliska förnamnen på bröderna Zacharias och Elias får mig att reagera. Jag har en familj i Ignaberga, Skåne på 1710- och 1720-tal med en fader Gabriel Roth (Rot, Root) och med söner som heter Israel och Samuel. De namnen är ju också bibliska. Kan det finnas en koppling? Förekommer det fler bibliska namn, kanske de här nämnda, bland barnen till dina bröder?
 
Se även efterlysning under Skåne - Ignaberga.

2000-05-08, 00:34
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Anders och ursäkta mig det senkomna svaret.
Jag har inte funnit någon koppling till Skåne i den här släkten. Fadern till sönerna med dom bibliska namnen Isak, Elias och Zacharias hette det mer prosaiska Bengt Olsson. En annan broder hette Gustaf. Dock är namnet Zacharias inte helt ovanligt i denna landsända under denna tidsperiod,
jag har stött på flera Zachariaser i samma socken under samma tid. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mera än inget alls!
Hälsningar Happy Svensson

2016-03-09, 14:40
Svar #3

Utloggad Agneta Fahlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 13:33
    • Visa profil
Hej Happy
 
Har detta om min Zacharias Roth kan det vara en släkting?
 
 

Min information om Zacharias Roth.
 
Enda jag sett är Himmeta AI:3 (1730-1746) Bild 282 / sid 277 (AID: v72
446.b282.s277, NAD: SE/ULA/10400)
 
Å hans dotter Anns födelse.
Himmeta C:2 (1739-1774) Bild 18 (AID: v72463.b18, NAD: SE/ULA/10400)
 
Har ingen anning när han är född eller var.
Hustrun heter Anna Larsdotter har inget på henne heller.
 
 
Har fått detta från en person.
 
[color=ff6000]Soldaten Zacharias Roth blev kommenderad till Pommern 1757.
han blev antagen som soldat 1744 och död 1758 troligen i Pommern.
Källa Soldat registret och Generalmönsterrulla Västmanlands reg. 069 1757-1761 s.83 + 93.
 
Himmeta AI:4 1852-1774 s.5. Körtinge ägor där hittar du hela familjen.
på sidan 113 hittar du änkan och några av barnen. [/color]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna