ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blodskam  (läst 1811 gånger)

2006-11-28, 22:42
läst 1811 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Upptäckte märkligheter då jag sökte efter ett gossebarn med namnet Fredrik född 1767 i Sankt Ilian(U). Varken faderns eller moderns namn framgick, men det står qwinsperson i arresten på slottet.Begåt blodskam med sin Stiufson.
Med tillgång till rättegångsprotokoll och dom(dödsdom?)får man ju reda föräldrarnas namn.  
Hur gör jag för att kunna studera följderna av denna blodskam?

2006-11-29, 09:40
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Arnold!
 
Det var ju dödsstraff för Blodskam, så det bör du ju kunna hitta i Domboken.
 
Jag kollade om det stod något om saken under rubriken Avrättade i Västmanland, men ingen har rapporterat något om denna händelse.
-----------------------------
 
Ser att du redan fått svar på din fråga på annat håll.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 13:44
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack Ann-Mari. Kommer just från Riksarkivet och i fångrullan stod det mycket riktigt att de var dömda till döden, men modern ville tydligen ha anstånd för att kunna föda barnet. Fångrullan för december 1767 saknades så jag vet inte vad som hände under den månaden. Sannolikt avrättning. Tyvärr krånglade det till sig beträffande deras härkomst. Barnet föddes i Sankt Ilian 1767-12-01 men syndarna var bosatta i Sevalla enligt fångrullan. Eftersom jag forskar på en ana vill jag ha bekräftelse på att det är rätt Fredrik (barnets namn). Jag jobbar vidare, men det tar sin tid.

2006-11-29, 15:22
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Usch, man blir så bedrövad varje gång man läser sådant här. Vad hade de tänkt? Avrätta henne och döda barnet, eller vad?
 
Om de avrättades 1767, borde de då inte vara införda i sin sockens dödbok? Fast det kanske var det du inte kände till, ja så var det.
 
Det skulle vara intressant att höra mer från detta fall, när du får reda på något.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 17:12
Svar #4

Eva Leksell

Gravida kvinnor fick inte avrättas såvitt jag förstår utan man var tvungen att vänta tills barnet var fött. Däremot bör dödsstraffet mot mannen ha verkställs tidigare. Det är inte säkert att avrättade fördes in i dödboken vid den här tiden, eftersom de inte blev begravda.

2006-11-29, 18:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En anfader till maken blev avrättad 1786 (går att läsa på nätet under Rättegången om Liamordet 1786). Han finns med i Dödboken, men visst finns det också en begravningsbok? Det är väl där den avrättade av naturliga skäl inte finns med, antar jag.
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 19:19
Svar #6

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Ann-Marie!  En anfader till maken..? Var snäll och förklara i detalj.  
Namnen på de dömda var Anna Månsdotter och Jan Ersson.  
Anan som jag fångat in hette Fredrik Jansson och han var född i Sankt Ilian 1767(inget datum någonstans i hfl). Det fanns två gossebarn med det namnet. Ett föll bort med uteslutningsmetoden. Födelsenotisen för det andra barnet f 1767-12-01 gav mig en rejäl funderare. Eftersom Fredrik hette Jansson i efternamn skapar det ännu flera misstankar om att jag har hittat rätt spår. Men varför föddes barnet i Sankt Ilian. Kvinnan var från en annan ort(Persbo, Sevalla). Det kanske framgår i rättegångsprotokollen vart barnet hamnade?

2006-11-29, 20:41
Svar #7

Eva Leksell

De som avrättades dog inte i sin hemsocknen och begravdes inte heller där. Då var nog inte prästen vid den här tiden skyldig att föra in dem i dödboken (eller död- och begravningsboken som man kanske ska skriva). Jag vet inte när de avrättade mer regelbundet började redovisas i dödböcker, kan tänka mig att det varierade eller att det berodde på prästen.
 
Eftersom barnet Fredrik föddes i arresten på Västerås slott och inte i moderns hemsocken blev han noterad som född i en Västeråsförsamling (som väl Sankt Ilian är?). Det tycker jag verkar rimligt.

2006-11-29, 20:44
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Arnold! Det blev lite tokigt det här! Jag pratar om en ana till min make!!!! :-)
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 21:22
Svar #9

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Eva! Noterades han formellt i en av socknarna utan släktanknytning? Hur kan man få veta vart han tog vägen? Om du läser mitt inlägg tidigare idag om 2 st Fredrik som finns noterade i födelseböckerna för 1767 så förstår du kanske att jag är konfunderad. Jag har alltså funnit en ana som är född i denna socken med namnet Fredrik och vill vara säker på att det är detta stackars barn som är anan. Ursäkta om jag långrandig men jag vill komma ur detta nystan så snart som möjligt.

2006-11-29, 21:24
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag kan väl nämna att jag i Östergötlands länsräkenskapers verifikationer hittat ett kvitto från bödeln på en avrättning 1719 + hans reskostnader till avrättningsplatsen.  
 
Det kanske finns fler sådana kvitton att leta fram?

2006-11-30, 13:45
Svar #11

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag lånade faktiskt Västmanlands Läns räkenskaper för 1767 som hastigast häromdagen och den kolossen bävar jag för att hantera igen. Samma vikt som ett bowlingklot skulle jag gissa. Men nöden har väl ingen lag.

2006-11-30, 17:06
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Arnold!
A) Bland Landskansliet handlingar, som förvaras på ULA, under Länsstyrelsen finns någonstans en serie handlingar ang avrättningen.
Där kan du, om du har tur finna order till Krono Länsman om förberedelser av avrättningen. Hur han skall arrangera spetsgård m.m
Sannolikt är inte diariet bevarat, så du kanske blir tvungen att bläddra genom handling för handling, men hittar du en, så finns nog de övriga i samma kladd, inbundna tillsammans.
 
B) Ev kan även Länsmansarkivet finnas bevarat men i regel är det ganska oordnat.
 
C)Dödsdomar överklagades till dvs prövades rutinmässigt av Konungen. I HD:s akter (ev Nedre Justitierevisionen) finns kopior på domsutslaget, kanske t o m de dömdas undertecknade nådeansökningar och ev böneskrifter från anhöriga.
HD:s handlingar finns på Riksarkivet och är relativt välordnade, så där bör du ha goda chanser att finna material.
 
Lycka till
 
RolfL

2006-11-30, 21:27
Svar #13

Eva Leksell

Arnold, det var ett knepigt problem du stött på. Vart barnet tog vägen är svårt att veta. Ofta var det släktingar som tog hand om föräldralösa barn, men i det här fallet var de kanske inte så benägna att göra det. Jag får en känsla av att faddrarna vid dopet var ditkommenderade av prästen och att de inte var släkt.
 
Det var väl först senare på 1700-talet som dödsdomar måste gå vidare och fastställas av Kungl maj:t? Innan dess räckte det med hovrätten.
 
Ett barn antecknades i födelseboken i den församling där födseln ägde rum, oavsett om modern bodde där eller bara var på tillfälligt besök. Det var först långt in på 1800-talet som prästerna började skicka attester och meddela hemförsamlingen om födslar (och dödsfall).

2006-12-01, 09:30
Svar #14

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Ja, detta var en verklig nöt att knäcka. Min sambos ana heter Fredrik Jansson f 1767 - utan datumangivelse -  i Sankt Ilian(enligt hfl). Två barn med det namnet är födda där 1767. Ett av barnen är det tragiska fallet och det andra har jag sållat bort enligt uteslutningsmetoden. Samtidigt finns det en familj i Kumla, Sankt Ilian, som inkluderar en son Fredrik f 1767 i Sankt Ilian, men denne hittar jag inte i f-boken med dessa föräldrar. De övriga barnens födelse har jag spårat. Jakten fortsätter med oförändrard förvirring. Kan Fredrik nr 3 saknas i f-boken?

2006-12-02, 01:35
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Arnold! Under Gamla bilder har jag besvarat en två gammal fråga du ställt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-02, 08:41
Svar #16

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Eva!
Jag har just i dagarna avslutat ett arbete rörande ett annat fall av blodskam som resulterade i två dödsdomar 1754.
Domen avkunnades i häradsrätten med frasen: ...till Vilket dock Kungl Maj:ts Höggunstige omprövande i all ödmjukhet hemställas..., så i vart fall gick den domen till Kungs.
När den praxisen, att överpröva hos Kgl Majt, infördes vet jag faktiskt inte men i mitten av 1770-talet tillämpades det.
 
Vänliga hälsningar
 
RolfL

2006-12-02, 08:44
Svar #17

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Rättelse: skall vara '... mitten av 1700-talet...
 
RolfL

2006-12-02, 10:58
Svar #18

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Familjen där min Fredrik finns - alltså den Fredrik jag försöker hitta födselsenotis om - har bott på platsen under många år. De flyttade till Sankt Ilian 1759. Efter flytten dit föddes tre barn. 1761 och 1770 föddes två av barnen, vilka jag har hittat notiser om i f-boken. 1767 ska deras son Fredrik vara född, men det är då mitt stora problem uppstår. Eftersom mannen, Johan Abrahamsson, var NÄMNDEMAN kan han då ha varit inblandad i fallet - alltså tagit hant om den oäkta Fredrik av någon anledning. Var kan man då se detta i för handlingar? Sockenstämman? Tingshandlingar? Kan det kanske ha nämnts i Svea Hovrätts protokoll? Tacksam för kommentarar.

2006-12-02, 11:03
Svar #19

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag har kanske förbisett att tacka alla kommentatorer. TACK alla ni som engagerat er i detta fall.

2006-12-02, 17:45
Svar #20

Eva Leksell

Rolf, det var nog så att dödsdomar kunde gå vidare till Kungl Maj:t även tidigare, men att det blev obligatoriskt först 1778. Jag har sett den typen av uppgift på olika håll, men just nu sökte jag bara på nätet och fann detta i en text producerad vid teologiska fakulteten vid Lunds universitet:
 
I Sverige skulle dödsdomar från 1614 underställas vederbörande hovrätt och från 1778 skulle samtliga dödsdomar underställas Kunglig Maj:t.
 
Har jag rätt när jag tror att det fall av blodskam du nämner handlar om Erik Gustavsson och hans syster Kajsa Gustavsdotter i Brotorp i Götlunda? De tillhör min släkt och jag upptäckte också noteringen i dödboken om att de hade avrättats. (Där stod det faktiskt i dödboken.)  Databasen Avrättade i Rötter har med avrättningen.
 
Om fallet är det som jag misstänker skulle det vara intressant att läsa resultatet av dina efterforskningar. Ska du publicera det någonstans?

2006-12-02, 20:06
Svar #21

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Mittiprick Eva!
Jag har gjort ett enklare referat av domen som troligtvis publiceras i Arboga Minnes årsbok 2007.  
Om du vill kan jag annars maila manuset till dig.
Har du släktanknytning så har även vi vissa gemensamma gener via Hallmansläkten, där jag på en verkligt omständig krokväg hittat anknytningar.
 
Vi hörs
Hälsn
 
RolfL

2006-12-04, 17:28
Svar #22

Eva Leksell

Stort tack för mejl och manus, Rolf. Jag har bara hunnit ögna igenom texten men det ser verkligen intressant ut. Det är just Hallmansläkten jag kommer in på via min ana Brita Samuelsdotter, som var faster till dessa syskon.

2006-12-04, 23:13
Svar #23

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Försöker få klarhet i vart gossebarnet (Fredrik) till den dödsdömda kvinnan tog vägen. Han kan vara den ana jag är på jakt efter. Han döptes alltså i Sankt Ilian 1767-12-01. Om han nu möjligen togs upp av en familj därstädes bör väl detta framgå av protokoll från sockenstämman eller dylikt? Eller kan man befara mörkläggning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna