ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1700-talets efternamnsproblem  (läst 515 gånger)

2003-10-06, 20:27
läst 515 gånger

Sonja Larsson

Vad fick sonen till en ogift mor för efternamn i slutet på 1700-talet?
En stilla undran från  
Sonja Larsson i Blekinge

2003-10-06, 21:27
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Denna fråga har nog varit uppe i Anbytarforum förut (tror jag). Tänkbara alternativ är nog  patronymikon bildat på morfaderns namn eller patronymikon efter rätt fader eller kanske rentav ett metronymikon bildat på moderns namn.

2003-10-13, 20:19
Svar #2

Sonja Larsson

Tack Tord för ditt snabba svar.
Jag har tappat bort honom och vet inte hur jag ska hitta honom från födseln fram till vad jag vet om honom i vuxen ålder.
Sonja Larsson

2003-10-14, 01:20
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har du försökt hitta honom i domboken? Titta i domboken för respektive härad. Fram till 1864 var det olagligt att sätta oäkta barn till världen och föräldrarna skulle ställas inför rätta - vilket inte alltid skedde - vanligtvis vid det ting som följde närmast efter födseln. I domboken kan man då se vilken som var den (officielle) fadern. Han var dock inte alltid rätt biologisk fader. Ibland fick någon dräng betalt för att ta på sig faderskapet, men man kan ju i domboken iallafall se namnet på den officielle fadern och på så vis få en uppfattning om tänkbart paronymikon, om sonen nu verkligen fick faderns patronymikon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna